به گزارش ایسنا، جدیدترین دادههای مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان میدهد که ماه گذشته، فروش کشتیها و قایقهای تفریحی ترکیه نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و فقط ۸۴ میلیون دلار سفارش در این ماه ثبت شده که صنعت کشتیسازی ترکیه را به بخشی تبدیل کرده است که بیشترین تجارت صادراتی را در اقتصاد این کشور از دست داده است.
انتظار میرود که آمار صادرات در کل سال، ۱۵ درصد کاهش یابد و حقوق و دستمزد نیز در حال حاضر رو به کاهش است.
به گفته جم سون، رئیس انجمن صادرکنندگان کشتی، قایق و خدمات (GYHIB)، مشکل این بخش، نرخ تورم بالا است که سالها اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است و در کنار آن نرخ ضعیف ارز، دسترسی محدود به منابع مالی و نرخ بهره بالای وامها، قرار گرفتند. این عوامل، پایین نگه داشتن هزینهها را دشوار میکنند و سازندگان ترکیهای اکنون برای رقابت بر سر قیمت با شاخصهای ممتاز نروژ با مشکل مواجه هستند.
وی گفت: با توجه به موانع داخلی، اکنون برخی از نامهای بزرگ کشتیسازی در ترکیه به دنبال سرمایهگذاری در کشتیسازی در خارج از کشور هستند. شرکت کشتیسازی متخصص «ترسان» (Tersan) پیش از این با خرید کشتیسازی «هاویارد لیرویک» (Havyard Leirvik)، این کار را انجام داده است.
بانک مرکزی ترکیه با سیاستهای پولی سختگیرانه، اقدامات جدی برای مهار تورم افسارگسیخته انجام میدهد و نرخ بهره خود را در ماههای اخیر به رقم شگفتانگیز ۴۹ درصد رسانده است که در این فرآیند، نرخ وامدهی بانکی نیز افزایش یافته است. اگرچه اقتصاد داخلی ترکیه در حال تقویت است، اما طبق گزارش بانک جهانی، صادرکنندگانی مانند کشتیسازیها برای چند سال آینده، با موانعی روبرو هستند.
سایت میتایمر ایگزکیتو گزارش کرد، بانک جهانی در پیشبینی خود برای سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که رشد صادرات احتمالا به دلیل افزایش واقعی ارزش لیر ترکیه، کاهش تقاضای منطقه یورو و عدم اطمینان پیرامون سیاستهای تجاری در اقتصادهای بزرگ، محدود خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات