• شنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404050401766
  • خبرنگار : 50310

دبیر بخش عکس سوگواره ملی مَحرَمِ مُحرم:

سوگواره «مَحرَمِ محرم» باعث افزایش آگاهی و دانش شرکت‌کنندگان می‌شود

سوگواره «مَحرَمِ محرم» باعث افزایش آگاهی و دانش شرکت‌کنندگان می‌شود

ایسنا/لرستان دبیر بخش عکس چهاردهمین سوگواره ملی «مَحرَمِ مُحرم» گفت: هنرمند نیازمند تحقیق و پژوهش نسبی در پیشینه و تعاریف سوژه برای رارائه آثار به جشنواره‌ها و سوگواره‌ها است و همین امر موجب افزایش آگاهی و دانش نسبی هنرمندان شرکت‌کننده خواهد شد.

مهدی آزادبخت در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در رابطه با واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) طی قرن‌ها، هر طایفه‌ای از طوایف بشری با ادبیات، زبان و لحن خود قرائتی از فجایع رخ داده بر خانواده مطهر پیامبر اسلام (ص) داشته‌اند. مورخین، فقها، حکما، دین پژوهان، سیاستمداران و .... چنانچه شیخ بهایی علیه رحمة سروده «هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید / بلبل به غزلخوانی و قمری به ترانه».

وی اظهار کرد: هر کدام از این طوایف مخاطب خاص خود را دارند، اما زبانی که جهان شمول‌تر از هر زبان دیگری است و در پذیرش و درک مخاطب موفق‌تر است، زبان دلپذیر هنر است.

وی با اشاره به اینکه معجزه هنر این است که گاهی اقیانوسی از معانی را در یک بیت شعر، یک فریم عکس یا یک طرح گرافیکی مندرج می‌بینیم، ادامه داد: غلو نیست اگر بگویم حافظ علیه رحمة در همین دو بیت بخش عمده‌ای از فاجعه‌ی کربلا را روایت کرده است:

رندانِ تشنه‌لب را، آبی نمی‌دهد کس

گویی ولی‌شناسان، رفتند از این ولایت

در زلفِ چون کمندش، ای دل مپیچ کآن جا

سرها بریده بینی، بی‌جرم و بی‌جنایت

آزادبخت یادآور شد: زبان طایفه هنرمندان برای پرداختن به موضوع محرم و امام حسین (ع) زبان هنر است و هنر هم تا زمانی که ارائه نشده است، هیچ ارزشی ندارد. مگر اینکه در معرض مخاطب قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ارائه آثار در رویدادهایی مانند سوگواره ملی «مَحرَمِ مُحرم» علاوه بر استفاده مخاطبان، برای هنرمند هم فرصتی است که آثار خود را در کنار دیگر هنرمندان محک زده و به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد.

دبیر بخش عکس سوگواره ملی «مَحرَمِ مُحرم» ادامه داد: از این جهت بهترین بستر برای ارائه آثار هنری رویدادهای رقابتی است به شرط اینکه در تدوین فراخوان و مراحل مختلف داوری و ارائه آثار در نمایشگاه‌های آن حرفه‌ای عمل شود و در پایان از برگزیدگان به شکلی که انگیزه بخش باشد تقدیر به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه ارتقا و تقویت هویت دینی به عوامل مختلفی بستگی دارد، بخش عمده آن وابسته به سلوک فردی و عنایت خداوند متعال است، بیان کرد: آثار تولید و ارائه شده در این رویدادها می‌تواند گاهی تلنگری برای مخاطبی که مشغول موضوعات دیگری شده و فراموش کرده چه معانی بدیعی در فرهنگ ملی و دینی ما نهفته است، باشد. همین امر می‌تواند زمینه‌ای برای مطالعه و تحقیق بیشتر او فراهم کند.

آزادبخت افزود: تنوع زبانی به واسطه شاخه‌های مختلف هنری پرداخته شده در این برنامه‌ها می‌تواند کثرت مخاطب را در پی داشته باشد. مخاطبی که پیش از این نتوانسته بود زبان مشترکی برای ارتباط با مفاهیم اصیل دینی پیدا کند.

دبیر بخش عکس سوگواره ملی «مَحرَمِ مُحرم» تأکید کرد: برای تولید آثار ارائه شده در این جشنواره یا سوگواره‌ها هنرمند نیازمند به تحقیق و پژوهش نسبی در پیشینه و تعاریف سوژه است و همین امر موجب افزایش آگاهی و دانش نسبی هنرمندان شرکت کننده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha