• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404060301106
  • خبرنگار : 71974

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم:

گفتمان فناوری نرم در ایران هنوز مغفول مانده است

گفتمان فناوری نرم در ایران هنوز مغفول مانده است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: سؤال جدی ما این است که در نبرد فناوری نرم و سخت، چرا گفتمان جامعه و سیاستگذاری‌ها بیشتر به فناوری‌های سخت معطوف است؟ چه کسی در کشور به فناوری نرم باور دارد و وضعیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در جهان امروز کجاست؟ باید اذغان کرد گفتمان فناوری نرم در ایران هنوز مغفول مانده است.

به گزارش ایسنا، سید مهدی شریفی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز در «دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور» که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با تأکید بر اهمیت فناوری‌های نرم گفت: جلسه امروز یک جلسه مقدس است؛ چرا که به دفاع جانانه از فناوری‌های نرم اختصاص یافته است. در این جلسات، با روح انسان سر و کار داریم و اهمیت آن کمتر از فناوری‌های سخت نیست.

وی با اشاره به جایگاه فناوری نرم در کشور افزود: سؤال جدی ما این است که در نبرد فناوری نرم و سخت، چرا گفتمان جامعه و سیاستگذاری‌ها بیشتر به فناوری‌های سخت معطوف است؟ چه کسی در کشور به فناوری نرم باور دارد و وضعیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در جهان امروز کجاست؟ باید اذغان کرد گفتمان فناوری نرم در ایران هنوز مغفول مانده است.

ضرورت تمرکز بر نیروی انسانی و دانش

شریفی با یادآوری تجربه‌های دانشگاهی گفت: ممکن است برخی دانشگاه‌ها تجهیزات بهتری داشته باشند، اما آنچه تغییر ایجاد می‌کند، نیروی دانشی و توانایی افراد در تغییر رفتار است. این مسئله حرف اول را در توسعه فناوری‌های نرم می‌زند.

وی ادامه داد: امروز آمده‌ایم تا از فناوری‌های نرم در برابر فناوری‌های سخت دفاع کنیم. در معاونت علمی، عزم جدی داریم که گفتمان فناوری نرم را در کشور نهادینه کنیم و این جلسه نمادی از این تلاش است.

سیاستگذاری جدید معاونت علمی

این مقام مسئول توضیح داد: تمرکز جدی ما در ستاد فناوری‌های نرم بر چهار حوزه است: بازی، اسباب‌بازی، انیمیشن و صنایع خلاق. این تصمیم بر اساس ظرفیت‌های کشور و شاخص‌های درآمدی، فنی و فرهنگی اتخاذ شده است. ما به هیچ یک از صنایع خلاق بی‌توجه نیستیم و تلاش داریم که تمامی زیرسیستم‌ها را در چارچوب تعاریف جهانی و با رعایت ارزش‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی توسعه دهیم.

وی افزود: با اساتید برجسته دانشگاه و متخصصان جامعه‌شناسی جلسات متعددی برگزار کردیم تا محتوای فرهنگی و فنی را در این حوزه‌ها مشخص کنیم و از حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی برای توسعه این صنایع بهره‌مند شویم.

نقش دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

شریفی با تأکید بر همکاری دانشگاه‌ها گفت: انتظار داریم دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به عنوان یار همراه در جمع‌بندی‌ها و تحلیل‌ها کمک کنند. جلسات با بزرگان انیمیشن، بازی و سایر صنایع خلاق برگزار شده است تا مسائل و دغدغه‌های آنان شناسایی و اولویت‌بندی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت‌های معاونت علمی شامل کمک‌های مالی و معنوی است و هدف آن تقویت نیروی انسانی و ارتقای فرهنگ فناوری نرم در کشور است.

تأکید بر نقش دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

شریفی با اشاره به اهمیت همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و پارک‌ها باید نقش فعال در مسائل مهم جامعه و صنعت را ایفا کنند تا هیچ ظرفیت مهمی از بین نرود و رسانه‌ها نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه نباشند.

وی افزود: شرط حمایتی ما این است که پارک‌ها یک کارنامه درخشان ارائه دهند و جذب سرمایه‌گذاران (VC) و سرمایه خارجی برای ما اهمیت دارد. هر اقدامی که پارک‌ها در این مسیر انجام دهند، برای معاونت علمی ارزشمند است و جزو شاخص‌های ارزیابی ما قرار می‌گیرد.

شاخص‌ها و ارزیابی پروژه‌ها

این مقام مسئول توضیح داد: ما بیش از ۲۰۰ شاخص برای حوزه‌های بازی، اسباب‌بازی و انیمیشن تدوین کرده‌ایم و این شاخص‌ها مکتوب و برای تمامی ذی‌نفعان ارسال شده است. این شاخص‌ها شامل میزان حضور در تحقیق و توسعه پروژه‌ها نیز می‌شود و در هر جلسه، معاون پژوهشی پارک‌ها باید در این زمینه گزارش دهند.

شریفی ادامه داد: حضور بین‌المللی شرکت‌ها برای ما اهمیت ویژه دارد و معاونت علمی با افتخار هر گونه کمک لازم برای حضور در عرصه بین‌المللی را ارائه می‌دهد، اما برای این کمک‌ها، باید شاخص‌های ملموس و ردپایی از عملکرد شما ارائه شود تا ارزیابی ما مشخص شود.

نمونه‌های موفق و تجربه‌اندوزی

وی با اشاره به تجربه‌های موفق داخلی گفت: در حوزه انیمیشن و بازی، نمونه‌های برجسته‌ای داریم که با روش‌های خلاقانه، علی‌رغم تحریم‌ها، به موفقیت بین‌المللی دست یافته‌اند. ما قصد داریم این تجارب را به عنوان مدل‌های توسعه نیرو و توسعه فناوری نرم در کشور تقویت کنیم و از آزمون و خطاهای بی‌هدف جلوگیری کنیم.

حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی

شریفی در پایان سخنان خود به ظرفیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: برای رشد بین‌المللی و تبلیغاتی، معاونت علمی آماده حمایت است. تفاهم‌نامه‌هایی با شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی از جمله الجزیره و CNN داریم تا در صورت نیاز، حمایت رسانه‌ای لازم فراهم شود. ما آماده‌ایم بزرگترین مسائل شما را در عرصه رسانه‌ای و بین‌المللی پوشش دهیم. امیدوارم این همدلی و تعامل بتواند به نتایج مطلوب در توسعه فناوری‌های نرم کشور منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha