احمد عجم نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی عصر پنجشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴ در نشست مشترک شورای آموزش و پرورش استان که با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد، اظهار کرد: استان سمنان از نظر فرهنگی و علمی دارای اعتبار و عمق تاریخی است و میتواند در بسیاری از حوزههای آموزشی، الگویی برای کشور باشد.
وی افزود: به دنبال تحقق عدالت آموزشی هستیم؛ اما باید به این باور برسیم که این عدالت تنها در گستره توسعه فضای فیزیکی محدود نمیشود.
عجم ادامه داد: توسعه منابع انسانی، تجهیزات آموزشی و توزیع عادلانه اعتبارات، ارکان اصلی عدالت آموزشی هستند و تنها نباید به جنبههای عمرانی آن توجه شود.
نماینده مردم شاهرود و میامی با اشاره به مشکلات خاص حوزه انتخابیه خود، گفت: شهرستان میامی با ۷۹ درصد مدارس تخریبی، یکی از معضلات اصلی آموزش و پرورش در استان است و پراکندگی جغرافیایی زیاد و مهاجرت اجباری مردم به دلیل محرومیت، هزینههای خدمترسانی را به شدت افزایش داده و باعث خالی شدن کلاسهای درس شده است.
عجم با بیان اینکه بسیج خیرین میتواند به حل مشکلات کمک کند، گفت: با کمبود منابع دولتی، باید خیرین را در حوزه آموزش و پرورش بسیج کنیم و نمونههای مؤفقی از مشارکت خیرین در احداث مدارس وجود دارد.
وی با تأکید بر لزوم تغییر نگاه شورای آموزش و پرورش از مسائل صرفاً عمرانی به مسائل محتوایی افزود: شورای آموزش و پرورش باید به سمت مسائل محتوایی و کیفیت آموزشی حرکت کند و اگرچه تجهیزات و امکانات مادی مهم هستند؛ اما اهداف بلند آموزشی با تمرکز صرف بر این موارد محقق نمیشود.
نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل جذب و نگهداری نیروی انسانی در مناطق محروم، خواستار توجه بیشتر به مناطق محروم در شرق استان شد.
ایمنی حمل و نقل دانشآموزان اولویت ملی است
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از رویکرد تحولآفرین وزیر آموزش و پرورش و تأکید بر لزوم توجه جدی به موضوع سلامت جسمی دانشآموزان تاکید و اظهار کرد: امیدواریم این سفر سرآغاز تحولی بنیادین در نظام آموزشی کشور مطابق با منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین باشد.
وی وزیر آموزش و پرورش را تنها وزیری خواند که در صحن مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، هیچ مخالفی نداشت و اعلام کرد: من خود را سرباز و همکار این وزارتخانه در مجلس میدانم.
گلرو، سلامت جسمانی دانشآموزان را موضوعی مهم و اساسی برشمرد و ضمن تاکید بر ضرورت ایمنی حمل و نقل دانشآموزان در سطح کشور گفت: دانشآموز امانتی است که به دست نظام آموزشی سپرده میشود و هرگونه حادثه ناگوار برای آنها به دلیل کمتوجهی، ضربهای جبرانناپذیر به خانواده و جامعه است.
وی با اشاره به حوادثی مانند واژگونی سرویسهای مدارس، خواستار الگوبرداری از استانداردهای روز دنیا در ساخت وسایل نقلیه دانشآموزی و اجرای دقیق آییننامه حمل و نقل شد.
تبدیل آشپزخانه به کلاس درس!
گلرو به مشکلات استان سمنان در حوزه آموزشی پرداخت و افزود: کمبود فضای آموزشی یکی از چالشهای اصلی استان است.
نماینده سمنان با اشاره به بازدید از مدارس، از تبدیل آشپزخانه یک مدرسه به کلاس درس خبر داد و گفت: در مرکز استان ۱۳۶ کلاس درس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز و ۱۲ مدرسه دوشیفته وجود دارد.
این نماینده مجلس همچنین پیرامون تکمیل مجتمع گردشگری نیمهکاره در شهرستان سرخه پیشنهاد داد: این مجتمع که در زمان دولت سیزدهم مقرر شد با تهاتر بین میراث فرهنگی به آموزش و پرورش واگذار شود، بهعنوان اردوگاه ملی دانشآموزی یا مرکز ارائه خدمات به فرهنگیان و زوار، تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
گلرو با قدردانی از تلاشهای انجامشده در زمینه راهاندازی ساختمان جدید ادارهکل آموزش و پرورش استان، خواهان افتتاح و بهرهبرداری هرچه سریعتر این ساختمان شد و خواستار تأمین امکانات ویژه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در این استان شد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در پایان از عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، قدردانی کرد و گفت: آموزش و پرورش استان سمنان در یک سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته است.
یاسر عربی نماینده مردم شهرستانهای گرمسار، آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز، با تبریک هفته دولت از همکاری شایسته استاندار و نمایندگان مجلس برای ابجاد فضای مناسب توسعه در استان، قدردانی و اظهار کرد: آمار مدارس تخریبی در گرمسار و آرادان به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده که نیازمند رسیدگی فوری است.
وی همچنین با سپاسمندی از مقام عالی وزارت برای اولویتدادن به اجرای سند تحول بنیادین به اقدامات مثبت این وزارتخانه در زمینه بهبود کیفیت آموزشی، اصلاح ساختارها، بازبینی محتوای درسی و ارتقای مهارتهای معلمان، اشاره و بر لزوم توجه جدی به ابعاد مختلف تربیت ازجمله اجتماعی، سیاسی و بینالمللی در نظام آموزشی تأکید کرد.
عربی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل ساختمان فرسوده آموزش و پرورش گرمسار پیشنهاد داد: استقلال آموزش و پرورش ایوانکی پس از سالها انتظار محقق شود.
وی نقش مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در تربیت و پرورش آنها بسیار مؤثر دانست و خواستار همکاری بیشتر اینمجموعه با آموزش و پرورش شد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان از وزیر آموزش و پرورش خواست تا برای حل این مشکلات و همچنین تأمین اتوبوس و ساماندهی نیروهای مهرآفرین اقدام شود.
مدارس سنگی نوسازی و حفظ شوند
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پروژههای آموزشی نیمهتمام این شهرستان، خواستار توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش به اتمام هرچه سریعتر این پروژهها شد.
علیاکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه استخر دانشآموزی دامغان که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده، اظهار کرد: این پروژه پس از سالها تنها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند توجه فوری برای تکمیل است و در محلات پرجمعیت دامغان با مشکل تراکم دانشآموزی روبهرو هستیم که اتمام چنین پروژههایی ضروری است.
وی با بیان اینکه چندین مدرسه در شهرستان در وضعیت نیمهتمام قرار دارند، افزود: تأخیر در تکمیل و بهرهبرداری پروژهها به کیفیت تحصیل دانشآموزان لطمه میزند.
نماینده مردم دامغان درخصوص مدارس سنگی خاطرنشان کرد: بهجای تخریب این مدارس که بخشی از میراث فرهنگی ما هستند، باید با نوسازی و بهسازی، آنها را به فضای آموزشی مناسب تبدیل کنیم.
علیزاده با تأکید بر اهمیت توجه به معیشت فرهنگیان گفت: باید به معلمان و خانوادههای آنها نیز مانند دانشآموزان توجه ویژهای داشت؛ چراکه اگر معیشت فرهنگیان تقویت نشود، آموزش کیفی نیز محقق نخواهد شد و پیشکسوتان فرهنگی آیینه آینده شغلی ما هستند و رضایت آنها رضایت شاغلان را در پی خواهد داشت.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ظرفیتهای موجود در این استان تصریح کرد: استان سمنان با سوابق درخشان فرهنگی و آموزشی، میتواند به قطب جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش تبدیل شود و پیشنهاد میشود دانشگاه فرهنگیان سمنان نهتنها برای استان که برای تمام کشور نیروی انسانی جذب کند؛ چراکه این استان در دوران دفاع مقدس، سومین استان کشور در اعزام بسیجی و نخستین استان در اعزام دانشآموز بود و امروز نیز میتواند در حوزه آموزش پیشرو باشد.
انتهای پیام
نظرات