اسفندیار صادقی با حضور در تحریریه ایسنا و پاسخ به سوالات خبرنگاران این مجموعه، اهتمام و توجه ویژه دولت چهاردهم و شخص ریاست جمهوری را در امر آموزش و پرورش، مورد اشاره قرار داد و افزود: برای اولین بار است که دستگاه تعلیم و تربیت جزو دغدغهها و اولویتهای دولت قرار دارد و رئیس دولت از بدو حضورش تا به الان و در طول یک سال، نزدیک به ۵۰ جلسه به طور مستقیم با وزیر و عوامل آموزش و پرورش برگزار کرده و دو هدف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی و ارتقای کیفیت آموزشی را در این راستا دنبال میکند. این امر به قدری اهمیت دارد که دکتر پزشکیان در تمامی سفرهای غیر رسمی خود به تبریز، جلساتی با متولیان امر تعلیم و تربیت برگزار و بر اهمیت دو محور مورد توجه در خصوص آموزش و پرورش، تاکید کرده است.
وی با بیان اینکه از نظر سرانه فضاهای آموزشی در مقایسه با میانگین کشوری در وضعیت نسبتا خوبی داریم، افزود: میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز، پنج و نیم متر مربع و در استانمان برابر با ۵.۷ متر مربع است؛ اما این میزان در شهر تبریز برابر با سه متر مربع به ازای هر دانشآموز و در برخی نقاط استانمان کمتر از سه بوده و این در حالی است که در برخی مراکز استانها مانند یزد برابر ۸ متر مربع است.
تبیین اقدامات انجام شده در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه با تبیین اقدامات انجام شده در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در این استان، بیان کرد: موارد احصا شده و ۲۷۴ پروژه در قالب این نهضت در استان آذربایجان شرقی، شروع و اقدامات بسیار خوبی در شهر تبریز، انجام شده است که به تازگی پنج مدرسه ۱۲ کلاسه در این شهر توسط خیر نیک اندیش کلنگزنی شد و هفت مدرسه ۱۲ کلاسه نیز توسط این خیر، جناب آقای اسماعیل برزگر در مناطق متعدد استان تقبل شده است.
وی از گفتگو با چندین خیر دیگر در راستای ساخت مدرسه نیز خبر داد و افزود: پالایشگاه تبریز، سه مدرسه شش، دوازده و هجده کلاسه متقبل شده است که عملیات اجرایی و عمرانی مدرسه شش کلاسه در کجووار شروع و همچنین طی گفتگوها اتاق بازرگانی ۲۳۱ کلاس درس را عهدهدار شده و صحبت ضمنی با شهرداری جهت ساخت ۱۴ مدرسه دوازده کلاسه صورت گرفته که هنوز به توافق نهایی نرسیدهایم. شرکت نفت و مس سونگون نیز تعهدهایی در این باره تقبل کردهاند که در طول دو سال با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد، مدارسی را در منطقه ارسباران، احداث کنند.
تا پایان شهریور امسال مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر باقی نمیماند
وی خاطرنشان کرد: در جمعآوری مدارس کانکسی اولویت با کانکسهایی با بیش از ۱۰ نفر دانشآموز است و متعهد شدهایم تا پایان شهریور ماه، مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر باقی نماند و مدارس کانکسی با بیش از پنج دانشآموز هم در اولویت بعدی قرار دارند.
صادقی، کیفیت آموزشی را از دیگر اولویتهای مورد تاکید ریاست جمهوری دانست و با اشاره به ضرورت اجرای آن گفت: نگرش به آموزش باید تغییر یابد. در عصری که فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، زندگی مردم را احاطه کرده و دایره فعالیتش روز به روز بیشتر میشود، ضرورت دارد معلمان نیز هم همسو با دانشآموزان در این حیطه پیش بروند. همچنین؛ الگوی مدرسه تراز سند تحول تدوین و ابلاغ شده است و ۵۰ درصد از مدیران مدارس دولتی، امسال و ۵۰ درصد باقیمانده طی سال آتی، ۱۰۰ درصد مدارس خاص و ۶۰ درصد مدیران مدارس غیردولتی آموزشهای لازم را در این زمینه میبینند. مدیر مدرسه باید در کنار انجام امور عادی و روزمره، افق دید خود را هم گسترش دهد.
وی در ادامه همچنین توانمندسازی نیروی انسانی را جزو اولویتهای اساسی دستگاه تعلیم و تربیت در راستای ارتقا کیفیت آموزشی دانست و گفت: همکاران ما در قالب طرحهای مختلف اجتماعات یادگیری مانند شمیم، تواناو حامی، دانش و داشتههای خود را با شعار «از همآموزی، به همآموزی و با همآموزی» به اشتراک میگذارند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین موارد در ارتقای کیفیت آموزشی، تغییر محتوای کتب آموزشی است، اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان امر طبق برنامه ویژه شخص رئیس جمهور در این خصوص، در حال آماده محتوایی هستند که کتاب فقط برای شب امتحان و حفظ نباشد و نیاز دانشآموزان را برطرف کند و بر همین اساس؛ تیم کارشناسی در حال بازنگری محتوای کتب درسی به خصوص در امر هویت بخشی به دانشآموزان هستند و تغییر چیدمان کلاس، نوع تدریس در کلاس؛ بطوریکه معلم، متکلم وحده نباشد و دانشآموز هم در فرایند آموزش دخالت و مشارکت کند و معلم هدایتگر باشد، در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به سیاستها و اولویتهای کاری وزارت آموزش و پرورش، گفت: وزیر محترم هم دو هدف مورد تاکید رئیس جمهوری را در کنار ماموریتها و اولویتهای اصلی آموزش و پرورش مورد توجه قرار داده است و همچنین توجه ویژه به امر نماز دارد و خوشبختانه در اختتامیه اجلاسیه نماز کشور، رتبه اول توجه به امر نماز در مدارس را کسب کردیم. به کیفیسازی امر نماز دقت کنیم و دانشآموزان را با عمل خود تربیت کنیم نه فرمایشی و دستوری.
وی با اشاره به نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان تحت عنوان «نماد» گفت: این طرح به صورت پایلوت در ناحیه ۵ تبریز اجرا میشود و یکشنبه هر هفته جلسات منظم وبیناری در این راستا با حضور شخص وزیر برگزار میشود که هدف عمده آن، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با توجه به گستره آنها و آسیبهای نوپدید است، با توجه به اینکه دشمنان با هدف گرفتن نوجوان ما، آینده کشور را نشانه گرفتهاند، آموزش و پرورش تمام اهتمام خود را در راستای اجرای طرح نماد و جلب مشارکت سایر شرکای آموزش و پرورش در این زمینه به کار گرفته است.
وی اضافه کرد: با توجه به کمبود مشاور، همکاران واجد شرایط در سایر مقاطع جهت تکمیل چرخه ارائه مشاوره، تبدیل وضعیت شدهاند و تا بتوانیم آسیبها را به حداقل برسانیم. توجه به حوزه تربیت بدنی نیز از دیگر راهکارهایی است که به منظور تامین سلامت جسمی و روحی دانشآموزان انجام میگیرد و در همین راستا؛ در شش ماه گذشته بیش از ۸۷ پروژه ورزشی شامل چمن مصنوعی، سالن ورزشی و کلاس درس تربیت بدنی ایجاد شده و تلاشها بر این است تا هر مدرسه حداقل یک چمن مصنوعی داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه با قدردانی از همت تمامی عوامل دخیل در آغاز سال تحصیلی جدید به ویژه مدیران مدارس و خیران، گفت: پروژه مهر شامل تمام فعالیتهای منتهی به بازگشایی مطلوب مدارس و داشتن مهری بدون دغدغه و آرام از جمله ثبت نام دانشآموزان، ثبت کتب، سازماندهی نیروی انسانی و کلاسبندی، نقل و انتقالات، ساماندهی ۱۵۰۰ نیروی استخدامی جدید، ایجاد مدارس جدید و تعمیر و تجهیز مدارس است.
وی همچنین در ادامه، توجه ویژه به بهداشت مدارس و بازسازی و تعمیر سرویسهای بهداشتی مدارس، شادابسازی و رنگآمیزی مدارس را نیز از جمله اقدامات انجام شده به منظور بازگشایی مدارس در قالب طرح شهید عجمیان برشمرد.
صادقی از اجرای مانور بازگشایی مدارس در یازدهم و دوازدهم شهریور ماه خبر داد و گفت: همکاران ستادی اداره کل طی این مانور، صفر تا صد امور انجام شده به منظور بازگشایی مدارس را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و این مانور، فرصتی جهت رفع نواقص به شمار میآید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی همچنین پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان و پاداش پایان خدمت بازنشستهها را از جمله اقدامات انجام شده در دولت چهاردهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: میزان سهم آموزش و پرورش از کل بودجه عمومی کشور ۹ درصد بود؛ در حالیکه این میزان در دولت آقای دکتر پزشکیان افزایش یافته و در کنار بودجه تخصیص یافته در تلاشیم تا با راهکارهای قانونی از جمله مولدسازی و درآمدزایی، بخشی از مشکلات آموزش و پرورش استان بویژه در زمینه مدرسهسازی را برطرف کنیم.
وی در ادامه همچنین از قرار گرفتن آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در جمع دستگاههای برتر در بیست و هشتمین جشنواره شهید رجائی پس از چندین سال وقفه خبر داد و گفت: در این جشنواره، تمامی ماموریتهای دستگاه بطور فرایندی مورد ارزیابی قرار میگیرد و دستگاه تعلیم و تربیت استان نیز پس از سالها دوباره جزو یکی از دستگاههای برتر استان قرار گرفت.
دلایل کاهش میانگین معدل دانشآموزان در آزمونهای نهایی
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به چرایی کاهش میانگین معدل دانشآموزان در آزمونهای نهایی، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی و افزایش حساسیت و دقت تصحیح را از جمله علل این مهم عنوان کرد و گفت: معتقد هستم که فرایند اخذ دیپلم بسیار دشوار و پیچیده شده است و کسی نمیتواند بدون درس خواندن، دیپلم بگیرد. روند برگزاری آزمونهای نهائی در کلیه حوزهها در اتاق مانیتورینگ از دور ترین مناطق استان تا خود کلانشهر تبریز، رصد میشوند و اوراق در ادامه در همان حوزه اسکن شده و به تهران ارسال میگردد.
وی افزود: اوراق امتحانی توسط سامانه به طور تصادفی به نقاط مختلف ارسال میشود و پس از دوبار تصحیح توسط مصححان مختلف، در صورتی که اختلاف دو تصحیح، بیش از یک نمره باشد، اصلاح سوم انجام میگیرد و به نظر میرسد حساسیت زیاد در اصلاح برگهها یکی از دلایل افت میانگین معدل نهائی باشد. این آزمونها به دلیل تاثیر ۶۰ درصدی در کنکور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
صادقی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به جایگاه استان آذربایجان شرقی در جذب خیران مدرسهساز گفت: در زمینه جذب و آورده خیران، دومین استان کشور هستیم و در حوزه پیشرفت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی نیز با ۷۲ درصد پیشرفت کار، رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادهایم.
انتهای پیام
نظرات