• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404061005803
  • خبرنگار : 71368

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران اعلام کرد

از بازسازی ناوگان تا هوشمندسازی ایستگاه‌های اتوبوس/ کاهش فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها؛ مهم‌ترین مطالبه تهرانی‌ها

از بازسازی ناوگان تا هوشمندسازی ایستگاه‌های  اتوبوس/ کاهش فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها؛ مهم‌ترین مطالبه تهرانی‌ها

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آغاز فرایند هوشمندسازی ایستگاه‌ها و بهره‌برداری فرهنگی از ظرفیت اتوبوس‌های جدید خبر داد.

احمد قیومی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، گفت: ما از چند ماه گذشته، برای نخستین‌بار در  خط جمهوری–بهارستان،  استفاده از مانیتورهای پخش محتوای فرهنگی و آموزشی داخل اتوبوس‌ها را آغاز کرده و به تدریج این سیستم در سایر خطوط نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

اتوبوس رسانه‌ای سیار و در دسترس برای عموم مردم است

وی با بیان اینکه اتوبوس رسانه‌ای سیار و در دسترس برای عموم مردم است، افزود: پیام‌های سلامت‌محور، نکات آموزشی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سایر موضوعات اجتماعی و شهری، به صورت تصویری در این مانیتورها پخش می‌شود. این مانیتورها با سیستم صوتی مناسب همراه‌ هستند و عمدتاً در هر اتوبوس دو نمایشگر فعال داریم که فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی ایجاد کرده‌اند.

قیومی با اشاره به یک اقدام جدید دیگر در زمینه نظرسنجی از شهروندان تهرانی، خاطرنشان کرد: با تلاش روابط عمومی شرکت واحد، سامانه نظرسنجی هوشمندی در تمامی اتوبوس‌های ما راه‌اندازی شده که به وسیله QR Code نصب‌شده در اتوبوس، مسافران می‌توانند تجربه خود را از سفر با ما به‌ صورت مستقیم ثبت کنند. بازخوردهای این سامانه در حال تحلیل است و اطلاعات بسیار دقیقی درباره کیفیت خدمات، وضعیت صندلی‌ها، خنکی داخل کابین، ایستگاه‌ها و نحوه رفتار رانندگان به ما می‌دهد.

مهم‌ترین مطالبه شهروندان تهرانی؛ کاهش فاصله زمانی بین حرکت اتوبوس‌ها

مدیرعامل شرکت واحد همچنین با اشاره به نتایج اولیه این نظرسنجی گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان تهرانی کاهش زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس است. البته ما در ساعات پیک، به‌ ویژه صبح‌ها، تلاش کرده‌ایم فاصله بین حرکت اتوبوس‌ها را به حداقل برسانیم؛ به‌ طوری که در برخی خطوط تندرو این زمان بین ۲ تا ۳ دقیقه است. برخی از شهروندان حتی با انتظار یک دقیقه‌ای نیز مواجه نمی‌شوند.

وی افزود: با این حال، نیاز به تأمین اتوبوس‌های بیشتر در سطح شهر تهران هنوز به قوت خود باقی است و در بعضی از خطوط، فرسودگی ناوگان نیز یکی از مشکلات جدی است. ما در برخی سامانه‌ها اتوبوس‌هایی داریم که میانگین سنی‌شان بالای ۱۰ سال است و طبیعتاً پس از ۱۲ یا ۱۳ سال خدمت، با استهلاک و آسیب‌های متعدد مواجه می‌شوند.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شتاب بیشتری می‌گیرد 

قیومی خاطرنشان کرد: به صورت ویژه برای تابستان، اقدامات فنی لازم برای بهسازی و باز آماده‌سازی این ناوگان را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با کمک شهرداری و نهادهای مرتبط، روند نوسازی ناوگان شتاب بیشتری بگیرد.

فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها چقدر است؟ / مدیریت لحظه‌ای خطوط با سیستم رصد آنلاین

برنامه‌ریزی دقیق برای هر خط با توجه به الگوی تردد مسافران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف گفت: در خطوط تندرو، به ویژه در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی، فاصله حرکت اتوبوس‌ها بین ۲ تا ۳ دقیقه است و به‌طور متوسط زمان انتظار کمتر از ۵ دقیقه محاسبه می‌شود. البته این زمان در ساعات مختلف روز متغیر است و با توجه به الگوی تردد مسافران، برنامه‌ریزی دقیقی برای هر خط در حال اجراست.

وی افزود: خطوط غیرتندرو، به دلیل ماهیت فیدری و محلی‌شان، در حال حاضر زمان انتظار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای دارند، که تلاش می‌کنیم با نوسازی و تقویت ناوگان، این زمان را نیز کاهش دهیم.

اتصال تمام اتوبوس‌های تهران به سامانه موقعیت‌یاب

احمد قیومی در مورد زمان‌بندی حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها با بیان اینکه تمام اتوبوس‌های تهران به سامانه موقعیت‌یاب (GPS) متصل هستند، ادامه داد: این سامانه به صورت لحظه‌ای موقعیت، سرعت، زمان توقف و سایر داده‌های مربوط به اتوبوس‌ها را ثبت و در اختیار مرکز کنترل قرار می‌دهد. اگر در نقطه‌ای نیاز به اعزام فوری برای تخلیه بار مسافر باشد، از طریق این سامانه هدایت می‌شود.

از بازگشت سامانه اطلاع‌رسانی تا اجرای طرح حساب شهروندی / تکمیل هوشمندسازی تا پایان سال ۱۴۰۴ 

مدیرعامل شرکت واحد در خصوص اطلاع‌رسانی زمان رسیدن اتوبوس‌ها به شهروندان، گفت: سامانه‌ای که پیش‌تر با ارسال کد خط از طریق پیامک فعال بود، امروز به صورت نرم‌افزاری و مبتنی بر GPS آماده بازگشت است. به دلیل برخی تغییرات در زیرساخت نرم‌افزاری، این سامانه موقتاً غیرفعال شده، اما هدف‌گذاری ما این است که تا پایان امسال با اجرای طرح توسعه هوشمندسازی، این قابلیت دوباره و به شکلی دقیق‌تر فعال شود.

وی تصریح کرد: طرح جامع هوشمندسازی که در حال اجراست، شامل چند بخش مهم از جمله کارت بلیت مبتنی بر حساب شهروندی، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و نوسازی سامانه‌های پرداخت کرایه است. با اجرای این طرح، کارت بلیت شهروندان با حساب یکپارچه‌ شده و خدمات به شیوه‌ای کاملاً متفاوت و نوین ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha