• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1404062313787
  • خبرنگار : 71461

در آیین آغازین سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران مطرح شد:

تأکید بر هویت طلبگی و هشدار نسبت به آفت مدرک‌گرایی

تأکید بر هویت طلبگی و هشدار نسبت به آفت مدرک‌گرایی

مراسم آیین آغازین سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران همزمان با عید علم، با حضور گسترده مسئولان، مدیران، اساتید و طلاب، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت الله رشاد با تقدیر از مدیران، اساتید و طلاب علی الخصوص مدیریت حوزه های علمیه استان به جهت تشکیل این گردهمایی، بر عزم جدی جامعه حوزوی برای تداوم مسیر امام راحل (ره) و تعقیب رهنمودهای ایشان تأکید کرد.

آیت الله رشاد، ادامه این مسیر را در اطاعت از خلف صالح امام و بهره‌گیری از آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست.

وی با اشاره به قرارگیری حوزه‌های علمیه در «فرآیندی پویا از تحول و تکامل معنوی و علمی»، دستاوردهای چهار تا پنج دهه اخیر را از حیث «ساماندهی ساختاری»، «نظام‌بخشی به امور»، «تحول در آموزش و تهذیب»، «تعمیق ارتباط با جامعه»، «مهارت‌آموزی و مهارت افزایی» و «تأثیرگذاری بر نسل جوان»، قابل مقایسه با ادوار گذشته، حتی بازه‌های چهارصدساله، عنوان کرد.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران در ادامه، خطاب به طلاب، محور اصلی سخن خود را «تبیین یک ابرتهدید» خواند و از آن به «تهدید زوال هویت و گم‌گشتگی هویتی» تعبیر کرد. 

وی با بیان اینکه اگرچه پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی کسب شده، اما فرصت‌هایی نیز از دست رفته است، هشدار داد: تهدید اصلی، زوال هویت حوزوی در بین طلاب است.

آیت الله رشاد با ابراز نگرانی از نفوذ آسیب‌های نظام‌های آموزشی وارداتی، گفت: حوزه‌های علمیه «کهن‌ترین و پرتاریخ‌ترین نهاد علمی زنده دنیا» دانست.

وی افزود: «مدرک‌داشتن» امری مطلوب، اما «مدرک‌زدگی» آفتی بزرگ محسوب می شود. هم چنین، درج عبارت «معادل» روی مدارک حوزوی عملی «اسف‌بار» و نشان‌دهنده‌ «خودباختگی» در برابر دیگر نهادها عنوان شد. هدایت طلاب به سمت اشتغال‌های خارج از نهاد حوزوی تا جایی که در عمل از این نهاد مقدس خارج می‌شوند از دیگر آفات حوزه است. هم چنین پدیده «دوزیستی» و «حجت‌الاسلام‌های کت و شلواری» به عنوان یکی از «آفات تهذیبی» مورد انتقاد قرار گرفت و بر این نکته تأکید شد که یک طلبه حتی بدون لباس حوزوی نیز باید از سیمای ظاهری، رفتار و گفتارش، هویت طلبگی او نمایان باشد.

تفاوت ذاتی حوزه و سایر نهادهای علمی: تربیت به جای صرف علم‌آموزی

هم چنین از وجوه تمایز بنیادین حوزه با سایر نهادهای علمی، «مادام‌العمر بودن هویت طلبگی» و «عدم گسست از تحصیل» ذکر شد. حضور در عرصه‌های خدمت‌رسانی، مشروط به «حفظ پیوند با تحصیل» و «توأمان بودن با تربیت و تهذیب» دانسته شد و بر ضرورت «حضوری بودن» و «بهره‌گیری از محضر استاد» تأکید گردید.

هدف غایی حوزه «تربیت انسان» معرفی شد که تنها در سایه «ذوب شدن نفس شاگرد در وجود استاد» و الگوگیری از «سیره، سبک زندگی و منش» او محقق می‌شود.

هویت طلبگی و اهمیت نمادهای ظاهری

آیت الله رشاد با بیان اینکه «هویت طلبگی با لباس آن عجین شده است»، پوشش حوزوی را یک «مولفه دینی و هویت‌ساز» خواند و وفاداری به این لباس را نشانه پایبندی به سنت پیامبر (ص) و اصالت ایرانی-اسلامی برشمرد. ضمن اشاره به «خوش‌پوشی»، «نظافت» و «آراستگی» به عنوان وظایف طلبگی، از پیروی مدل‌های متظاهرانه و خارج از شأن طلبه نهی نمودند.

آیت الله رشاد، با تقدیر از خدمات  آیت الله شب‌زنده‌دار، به «تأسیس دفتر فقه معاصر» اشاره و افزود: بیش از صد استاد تقاضای تدریس این دروس را داشتند که این اقدام، گامی بلند در جهت پاسخگویی به نیازهای زمانه و تعمیق پژوهش‌های حوزوی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha