• جمعه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1404062816890
  • خبرنگار : 71625

در گفت‌وگو با ایسنا

سیاوش ظهیرالدینی به نسل جدید نوازندگان ویولن در ایران امیدوار است

سیاوش ظهیرالدینی به نسل جدید نوازندگان ویولن در ایران امیدوار است

سیاوش ظهیرالدینی معتقد است: موسیقی کلاسیک و نوازندگی سازهای ویولن و ویولا در بین جوانان و نوجوانان شهرهای مختلف ایران، رشد قابل توجهی داشته است.

سیاوش ظهیرالدینی در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن مقایسه دوره‌های ابتدایی جشنواره با این روزها گفت: از ابتدای این جشنواره به عنوان داور در کنار برگزارکنندگان هستم و به وضوح می‌بینم که هم گرایش به موسیقی رشد داشته و هم شاهد ارتقای کیفیت نوازندگی سازهایی مانند ویولن و ویولا در میان نوجوانان و جوانان سراسر ایران هستم.

این استاد موسیقی درباره این تغییر چشم‌گیر توضیح داد: در سال‌های ابتدایی ناچار بودیم سهل‌گیرانه برخورد کنیم؛ چون واقعا سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان چندان قابل توجه نبود اما در این سال‌های اخیر باید سخت‌گیرانه برخورد کنیم تا بتوانیم در هر بخش برگزیده‌ای معرفی کنیم. به شدت توقع داوران از جشنواره بالا رفته و هر سال قطعات دشوارتر انتخاب می‌کنیم؛ چون شرکت‌کنندگان نیز سال به سال بهتر و بهتر شده‌اند.

ظهیرالدینی نیز مانند بسیاری از داوران و برگزارکنندگان این جشنواره معتقد است انتخاب استعدادهای برتر و اعطای جایزه و مقام به این افراد کافی نیست و تاکید کرد: کسانی که در این جشنواره مقام کسب می‌کنند، یعنی بسیار زحمت کشیده‌اند و به همین دلیل حق دارند که مورد حمایت قرار بگیرند و باید هنرشان را به نمایش بگذارند. جشنواره زمانی موثر است که بتواند از برگزیدگانش حمایت کند و استعدادهای آنها را به جامعه نشان دهد. مردم هم باید ببینند که این جوانان و نوجوانان، چقدر توانمند هستند و چه هنرمندان مستعد و توانمندی در سراسر کشور داریم.

این نوازنده ویولن و ویولا ضمن اشاره به حضور شرکت‌کنندگانی از سراسر ایران در بخش نوازندگی ویولن و ویولا، تاکید کرد: از همه جای ایران شرکت‌کنندگانی در جشنواره داریم. به قدری خوب اجرا می‌کنند که برایمان جالب است بدانیم کجا و نزد کدام اساتید آموزش دیده‌اند. گاهی برخی از این آموزشگاه‌ها اساتید پروازی دارند و برخی از آنها هم از اساتید بومی بهره‌مند هستند. در هر صورت سطح آموزش‌ها بسیار بالا رفته و به عنوان نمونه به خاطر دارم که در تبریز و اصفهان آموزشگاه‌های خیلی خوبی وجود دارد و شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف استان اصفهان و آذربایجان در جشنواره شرکت داشتند.

ظهیرالدینی معتقد است همه این اتفاق‌ها به دلیل عشق و علاقه جوانان به موسیقی است و فرصتی که جشنواره در اختیارشان قرار می‌دهد تا توانایی‌های خود را بروز بدهند و به معرض قضاوت بگذارند.

او گرایش جوانان به موسیقی کلاسیک و سنتی را قابل اعتنا دانست و گفت: برخی از این استعدادهای جوان به قدری جدی و علاقمند هستند که برای ادامه موسیقی به تهران می‌آیند و یا در شهر خودشان به بهترین موسسات آموزشی مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha