به گزارش ایسنا، طی سالهای گذشته ارسال پیامک و تماسهای تبلیغاتی بدون رضایت مردم، به موضوعی ناپسند و آزاردهنده تبدیل شده چراکه این موضوع فقط یک مزاحمت محسوب نمیشود بلکه ورود بی اجازه به حریم خصوصی افراد هم به شمار میرود.
برای حل این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شدند تا درصورت ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره مورد نظر را به رگولاتوری اعلام کنند.
ارسال کنندگان پیامکهای اطلاعرسانی از سرشمارههای خدماتی ملزم شدند که عبارت "لغو ۱۱" را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشمارهای که از آن پیامک دریافت کردهاند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامکهای اطلاعرسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.
حال با وجود تدابیر اندیشیده شده کاربران از ادامه برقراری تماسهای تبلیغاتی و ارسال پیامکها خبر میدهند؛ در این زمینه حمید فتاحی- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفتو گو با ایسنا اعلام کرد: در این زمینه چند اقدام مهم انجام شده که مصوبات مربوط به میزان جرایم و برخورد با متخلفان تصویب و به اپراتورها ابلاغ شده است.
وی افزود: مسئله دیگر نظارت بر این موضوع است که آمارهای ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولی شکایت مردمی را نشان میدهد. درواقع میزان شکایت مردم از تماسها و پیامکهای مزاحم از قبل کمتر شده که نمودارهای آن را منتشر کردیم.
فتاحی تأکید کرد: همچنین از ابزار جدید مانند هوش مصنوعی و ابزارهای فناورانه جدید استفاده می کنیم تا بتوانیم تخلفات این حوزه را کاهش دهیم؛ چون تخلفی است که درآن منافع اقتصادی وجود دارد بنابراین لازم است موضعات و فرایندهای اقتصادی آن درست و به صورت کامل ریشهکن شود. اما به صورت کلی گزارش های ما نشان می دهد فعلا این روند کاهش یافته است.
گفتنی است پیش از این درباره راهکارهای فعالسازی و غیر فعالسازی دریافت پیامک توضیح داده شد به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و ساماندهی دریافت و عدم دریافت پیامکهای انبوه تبلیغاتی از تمام سرشمارهها، سامانه کد دستوری #۸۰۰* راهاندازی شده است و با این امکان، مشترکان میتوانند نسبت به فعالسازی یا غیرفعالسازی دریافت پیامکهای تبلیغاتی برای هر اپراتور اقدام کنند.
همچنین مشترکان میتوانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامکهای اطلاعرسانی خدماتی (پیامکهایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال میشود)، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.
انتهای پیام
نظرات