احمد طاهریفرد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: عقب مانده ذهنی درواقع به کسی گفته میشود که هوش شناختی او زیر ۷۰ است اما دیرآموزی یعنی فردی که هوش شناختی او بین ۷۰ تا ۸۵ است ولی به علت هوش پایینتر از متوسط، در یادگیری دشواریهایی را خواهد داشت.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزشوپرورش چهارمحالوبختیاری افزود: یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در دیرآموزی دارد، عوامل وراثتی هستند، همچنین فقر محیطی هم میتواند اثر داشته باشد.
طاهریفرد با بیان اینکه کودکان دیرآموز نسبت به سایر کودکان از لحاظ تبادل عاطفی و پختگی رفتاری نسبت به همسن و سالان خود دارای ضعف هستند، بیان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی اکثر اوقات دیرآموزی باعث تحقیر دانشآموز توسط همکلاسیها و سرزنش مکرر آنان توسط والدین می شود که تداوم این شرایط به سلامت روان و اعتماد به نفس کودکان آسیب جدی وارد میکند.
وی ادامه داد: ممکن است سایر دانش آموزان، دانشآموزان دیرآموز را دست کم بگیرند، تحقیر کنند یا برای رابطه دوستانه از دوستی با آنان خودداری کنند و اگر در این شرایط، معلمان نیز شاهد پیشرفت آنها نباشند ممکن است این افراد بسیار ناامید شوند و از تلاش برای پیشرفت خود دست بکشند.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزشوپرورش چهارمحالوبختیاری تصریح کرد: روشهای تدریس سنتی مانند سخنرانی و روشهایی که فردیت کودکان را مورد توجه قرار ندهد، دیرآموزی را تشدید و حمایت فردی در تدریس میتواند زمینه پیشرفت این کودکان را فراهم کند.
طاهریفرد توضیح داد: معلمان باید علائم دیرآموزی را بشناسند تا با رفتار آگاهانه خود آسیب کمتری را به دانشآموزان وارد کنند، همچنین لازم است تا حمایت والدین و سایر دانشآموزان را جلب و درک مناسبی از دیرآموزی را به والدین انتقال دهند.
وی در توصیه به معلمان ادامه داد: بهتر است معلمان برای این کودکان صبر، حوصله و وقت بیشتری بگذارند و حداقلهای پیشرفت را به دانش آموز دیرآموز بازخورد دهند تا انگیزه و شور ادامهدادن در آنان افزایش یابد.
طاهریفرد خاطرنشان کرد: بهطور کلی دانشآموزان دیرآموز در صورت دریافت آموزش مناسب، سطح متوسطی از عملکرد را تجربه و از اعتماد به نفس کافی و درک صحیح از توانایی خود برخوردار خواهند شد، بهطوری که بتوانند زندگی عادی خود را دنبال کنند.
وی گفت: والدین باید نسبت به شرایط این کودکان و تعیین سطح انتطارات از آنها واقع بین باشند، به طور مستمر پیگیر پیشرفت آنان بوده و حداقل پیشرفت را بازخورد دهند، همچنین با این افراد رابطه گرم برقرار و از سرزنش آنها خودداری کنند، البته میتوانند ضعفهای تحصیلی فرزندانشان را با کمک معلمان خصوصی جبران کنند.
انتهایپیام
نظرات