• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404072214042
  • خبرنگار : 50455

معاون تربیت‌بدنی اداره کل آموزش و پرورش قم

نشاط دانش‌آموزان رکن جدایی‌ناپذیر تربیت همه‌جانبه است

نشاط دانش‌آموزان رکن جدایی‌ناپذیر تربیت همه‌جانبه است

ایسنا/قم معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در نظام آموزش و پرورش، نشاط و تفریح دانش‌آموزان بخش جدایی‌ناپذیر از تربیت همه‌جانبه آنها به شمار می‌رود و مدرسه باید به موازات آموزش علمی، پرورش روح، جسم و مهارت‌های اجتماعی را دنبال کند.

علی یزدی در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه هفته تربیت بدنی با تأکید بر اهمیت فعالیت بدنی در رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان اظهار کرد: فعالیت بدنی تأثیر عمیق و اثبات‌شده‌ای بر عملکرد مغزی، سلامت جسمی و روحیه اجتماعی کودکان دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد ورزش منظم موجب تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش اضطراب، رشد مهارت‌های اجتماعی و بهبود کیفیت خواب دانش‌آموزان می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش در چند سطح، از جمله بحث زیرساخت‌های ورزشی همچون طرح شهید سلیمانی، در قالب زمین‌های ورزشی، چمن، کلاس درس ورزشی در حال تلاش است.

یزدی با اشاره به اینکه از دیگر اقدامات آموزش و پرورش تجهیز مدارس به ملزومات اعم از توپ، راکت و میله بسکتبال است، گفت: با قرار گرفتن در هفته تربیت بدنی عملکردهایی از جمله؛ المپیادهای مدرسه‌ایی، طرح پهلوان سعید با ضرباهنگ زورخانه‌ایی، ساعت درس تربیت بدنی، گرامیداشت مقام شهدا و تقدیر از انجمن‌های ورزشی دانش آموزان انجام می‌شود.

معاون تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: ایجاد محیطی شاد و پویا در مدارس برای دانش‌آموزان از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش است. طراحی فضاهای آموزشی باید به گونه‌ای باشد که حس تعلق، امنیت و نشاط را در دانش‌آموزان تقویت کند.

وی با اشاره به نقش زنگ‌های تفریح و ورزش گفت: برگزاری زنگ‌های نشاط‌آور و هدفمند می‌تواند انگیزه حضور در مدرسه را افزایش دهد و زمینه بروز استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم سازد.

یزدی در ادامه گفت: توجه به درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های فوق‌برنامه از دیگر محورهای مهم در ارتقای سلامت دانش‌آموزان است. برای این درس باید زمان کافی اختصاص یابد تا همه دانش‌آموزان، حتی کم‌تحرک‌ترین آن‌ها، در فعالیت‌ها شرکت کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی و اردوهای تفریحی–ورزشی علاوه بر تقویت آمادگی جسمانی، موجب افزایش روحیه همکاری و شادابی روانی در میان دانش‌آموزان می‌شود.

یزدی یادآور شد: مدرسه تنها محل آموزش دروس نیست، بلکه محیطی برای رشد مهارت‌های اجتماعی و تقویت روحیه جمعی به شمار می‌رود. انجمن‌ها و شوراهای دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای تقویت خلاقیت و مسئولیت‌پذیری فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سلامت روانی دانش‌آموزان در کنار پیشرفت تحصیلی باید مورد توجه جدی باشد، تصریح کرد: بهره‌گیری از مشاوران و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، تعادل میان آموزش و آرامش روانی را حفظ می‌کند.

معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش نقش خانواده را در علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به تحصیل و ورزش اساسی دانست و گفت: حمایت عاطفی والدین، تشویق و ارتباط مثبت با مدرسه از مهم‌ترین عوامل افزایش انگیزه تحصیلی است.

وی اضافه کرد: خانواده‌هایی که محیطی آرام و منظم برای فرزند خود فراهم می‌کنند، به شکل مستقیم در رشد فکری و روحی او سهیم هستند و مسیر موفقیت او را هموار می‌سازند.

یزدی با اشاره به تأثیر رفتار والدین بر افت تحصیلی گفت: فشار بیش از حد، مقایسه با دیگران و نادیده‌گرفتن علایق، از عوامل مؤثر در بی‌علاقگی دانش‌آموزان محسوب می‌شود. همکاری خانواده و مدرسه زمینه‌ساز پرورش نسلی سالم، باانگیزه و شاداب است و آموزش و پرورش در این مسیر نیازمند همراهی همه ارکان جامعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha