مریم جلالی در مسابقه سفره ایرانی در ارومیه اظهار کرد: فرهنگ اصلیترین سرمایه ماست و فرهنگ همان خوردنیها، نوشیدنیها، پوشیدنیها و ... است که متصل به ادبیات ایران کهن بوده که توسط مادران ما حفظ شده است.
معاون صنایع دستی کشور افزود: مادران ما در کنار پخت غذا به فرهنگ و محیط زیست وفادار بودند درواقع آنها با پخت غذا قصهگویی کرده و فرهنگ غنی ایرانی را به نسل جدید منتقل کردند.
وی با بیان اینکه ما شعاری با عنوان《نون و پیاز و ابروی باز》داریم با این مضمون که ما مواد اولیه در دسترس را تبدیل به یک دارو و تبدیل به عنصری برای حفاظت از محیط زیست و سلامتمحوری میکنیم، ادامه داد:طعم فراموش شده ما همان میراثفرهنگی و میراث ناملموس غذا است که از مادران و ایرانبانوها به ما ارث رسیده است و باید آن را ارج نهیم.
جلالی گفت: ما ایرانیان، مانند گرههای قالی به هم پیوسته بوده و یک طرح قالی را کنار هم تشکیل دادهایم، ما حکمت، فرهنگ، سلامت را ترویج داده و چه بهتر که این فرهنگ با سفره ایرانی به جهانیان معرفی شود، سفره میعادگاه خانواده ایرانی بوده که همبستگی، سلامت، عشق و ثروت در اطراف آن سفره تولید میشود.
جشنوارهها، برند گردشگری و فرهنگی هر شهر هستند
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی نیز در این مراسم ضمن تشکر از معاون صنایعدستی کشور برای سفر به ارومیه و بازدید از ظرفیتهای استان در حوزه صنایعدستی اظهار کرد: برای جذب گردشگر، باید بهانه گردشگری در استان ایجاد و زیرساختهای گردشگری آذربایجان غربی تقویت شود.
مرتضی صفری افزود: امسال بیش از ۱۱ جشنواره برگزار شده است که از آن جمله میتوان به جشنواره بادام قوشچی، انگور ارومیه، انگور سیاه سردشت و میرآباد، همایش ملی شمس و مولانا و ... اشاره کرد.
وی ادامه داد: در راستای تقویت زیرساختهای گردشگری ۵۵ پروژه سرمایهگذاری از جمله ۱۱ هتل توسط بخش خصوصی در سطح استان در حال اجرا است و نیز با هدف شناساندن استان نخستین وبسایت تخصصی گردشگری استانهای کشور و اپلیکیشن این وبسایت در آذربایجان غربی طراحی و رونمایی شد.
صفری گفت: در چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه بینالمللی غذاهای سنتی و محلی ارومیه ۱۰۰ غرفه وجود دارد که نسبت به سال گذشته تعداد غرفههای این جشنواره افزایش ۶۰ درصدی داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان غربی، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی، جمعه دوم آبان تصریح کرد: با برنامهریزی مناسب درصدد هستیم تا در سالهای آینده نیز این رویداد با تقویت نقاط قوت و رفع ضعفها ادامه داشته باشد چرا که رویدادها نیز برند گردشگری و فرهنگی هر شهر و استان بوده که نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند.
انتهای پیام


نظرات