مهدی جمالینژاد، امروز شنبه ۲۴ آبان در آیین افتتاحیه اولین شرکت هواپیمایی اختصاصی استان اصفهان اظهار کرد: امروز دو افتخار شامل حال اصفهان شد؛ هم در بحث جوانی جمعیت، نمونه کشور شدیم و هم افتخار بسیار بزرگی که امروز دوستان در آن حضور دارند و نقطه عطف حملونقل هوایی استان است.
وی با قدردانی از حامیان و عوامل راهاندازی شرکت هوایی «جیاسکای» افزود: بحث خط هوایی برای اصفهان یکی از آرزوهای مردم بود. از بخش خصوصی، بخش غیردولتی و اتاق بازرگانی بهدلیل حمایت، همراهی و نگاه توسعهمحور در مسیر شکلگیری این ظرفیت تشکر میکنم. بر کسی اهمیت راهبردی فرودگاه و لزوم وجود ایرلاین مستقر در اصفهان پوشیده نیست. سالها مسئولان مختلف زحمت کشیدند و افتتاح ایرلاین برای توسعه گردشگری بسیار مهم است.
به گزارش ایسنا، استاندار اصفهان ادامه داد: جایگاه فرودگاه اصفهان بهعنوان زیرساخت راهبردی در ارتباطات بینالمللی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بر کسی پوشیده نیست. نبود ایرلاین مستقر در اصفهان یک نقیصه بزرگ و تاریخی بود که سالیان سال دست ما را میبست و کار را دشوار میکرد.
جمالینژاد، افتتاح جیاسکای را «گامی اولیه اما بسیار ارزشمند» دانست و گفت: این افتتاح برای جبران این خلأ و آغاز یک جهش توسعه در حوزه هوایی بود.
وی با طرح یک درخواست از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: استقرار تمام شرکتهایی که با نام اصفهان هستند در محل صدور یعنی خود اصفهان بسیار مهم است. شکلدهی عملیات پروازی بهصورت واقعی در استان اهمیت دارد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: فکر میکنم باید یک کارگروه ویژه برای حمایت از جیاسکای داشته باشیم تا مشخص کند چگونه این حمایت واقعی شود و توسعه را رقم بزند نه اینکه چنین مجموعهای را راهاندازی کنیم و رهایش کنیم. حتی مردم اگر از این پروازها استفاده کنند، توسعه ایجاد میشود چون این ایرلاین برای خود استان اصفهان است.
جمالینژاد تأکید کرد: ماموریت این کارگروه نباید صرفاً حمایت باشد؛ بلکه توسعه ناوگان برای شبکه پروازی و همکاری بخش خصوصی با این ایرلاین و... نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز نقطه عطفی در بحث جوانی جمعیت که دغدغه کشور و استان اصفهان است، بود. استان اصفهان متأسفانه در بحث جوانی جمعیت یکی از استانهای معضلدار بود، اما امروز خیز برداشته و فعالترین استان در این بخش شناخته شده است و این بسیار ارزشمند است.
استاندار اصفهان ادامه داد: امروز اصفهان یک خیز در حوزه پرواز نیز برداشت و امیدواریم رشد حملونقل هوایی استان با جلسه امروز بهصورت تصاعد هندسی بالا رود.
جمالینژاد با تأکید بر نقش جیاسکای در ارتقای جایگاه اصفهان در شبکه پروازی کشور گفت: برای ایرلاین جدید آرزوی توفیق میکنم و توصیه میکنم که حتماً ایمنی را در اولویت قرار دهد، چراکه برای ایرلاین جدید ضرورت دارد که این ایمنی را داشته باشد.
اصفهان باید به جایگاه واقعی خود بازگردد
محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: ایجاد ایرلاین مستقل باید بسیار زودتر از اینها انجام میشد. انسان احساس میکند سرعت رشد در برخی استانها مانند بندرعباس بسیار بالاست، اما در اصفهانی که مهد هنر، کشاورزی، صنعت، فرهنگ و تمدن است آن سرعت لازم وجود ندارد و حتی در برخی عرصهها وقفه ایجاد شده است.
وی ضمن قدردانی از سرمایهگذار این ایرلاین افزود: تأسیس ایرلاین ابتدای مسیر است و این کار نیاز به تکمیل دارد. در حوزه هوانوردی، عددِ ناوگان هوایی است که حرف اول را میزند.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره بهمشکلات حملونقل در استان ادامه داد: در این دو دوره اخیر که در خدمت مردم اصفهان بودیم و اکنون نیز بنده به نمایندگی از ۲۰ نماینده استان سخن میگویم، گاهی حتی خود بنده و همه ارکان دفتر برای تهیه یک بلیت اتوبوس در خمینیشهر یا اصفهان دچار مشکل میشدیم. اینها را بدانید و منتقل کنید که اصفهان باید به جایگاه لایق خود برسد.
نقدعلی تأکید کرد: خود فرودگاه را هم باید اصلاح کنید. این پلهکان گذاشتنها را بس کنید و یک بار این کار را تمام کنید. وقتی وارد فرودگاههایی میشویم که سالها پس از اصفهان ساخته شده یا ایرلاینهایشان دیرتر تأسیس شده است میبینیم به جدیدترین مدلها مجهزند، اما ما هنوز باید منتظر پایین آمدن پلهکانها بمانیم. ما چیزی ویژه نمیخواهیم؛ همان امکاناتی که به سایر استانها داده میشود کافی است. فرودگاه را کمی سامان دهید.
وی ادامه داد: برخی فعالیتهای سرمایهگذاری که در حاشیه فرودگاه و توسط بخش خصوصی انجام میشود، افقهای بلندی پیشِرو دارد، اما باز هم تأکید میکنم تکمیل و تدوین ناوگان ضروری است.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس اظهار کرد: استانداری و مسئولانی که برای سرمایهگذار خصوصی فرش قرمز پهن کردهاند، باید موانع را بردارند. افراد دیگری نیز هستند که بهخوبی اطلاع دارم آمادگی دارند پس از راهاندازی رسمی ایرلاین مستقل، ناوگان آن را تکمیل کنند و به استان کمک برسانند.
نقدعلی با اشاره به صنایع بزرگ مستقر در استان گفت: برخی شرکتهای بزرگ صنعتی که در استان فعالیت میکنند، هرچند نمیگویم حضورشان تماما ضرر است، اما آسیبهای قابلتوجهی از نظر آبوهوا، جادهها و مسائل دیگر ایجاد کردهاند. سالهاست پروژه قطار سریعالسیر دنبال میشود و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه کشور در این حوزه هزینه شده است؛ این پروژه باید هرچه سریعتر به اتمام برسد. اخیراً نیز در دیدار با رئیسجمهور، گزینههایی برای تکمیل این طرح ارائه کردیم.
وی افزود: حجم رفتوآمدهایی که صنایع بزرگ انجام میدهند در حالی است که هیچکدامشان از نظر مالکیت ارتباطی با اصفهان ندارند؛ صندوق بازنشستگی، سهام عدالت، پالایشگاه، فولاد، ذوبآهن و… همگی شرکتهای ملی هستند و عمده استفاده از مسیرهای هوایی را آنها انجام میدهند. کمترین توقع این است که مسئولیتهای اجتماعی این مجموعهها به اموری منتقل نشود که ربطی به استان ندارد.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس تأکید کرد: توقع ما نه تعصب استانی است و نه نگاه قومیتی؛ این یک انتظار منطقی و بهحق است. یکی از مصادیق این انتظار، تقویت ناوگان ایرلاینهای فعال در استان است. امیدواریم آسمان اصفهان، واقعاً آسمان جی باشد و بتواند رضایتمندی مردم این استان را فراهم کند؛ استانی با ۲۴ هزار شهید که در دفاع ۱۲ روزه نیز همچون همیشه ۱۰ درصد شهدای کشور را تقدیم حاکمیت، اسلام، انقلاب و ایران کرده است.
مسیر توسعه ایران از اصفهان میگذرد
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: راه توسعه ایران از اصفهان میگذرد. اگر اصفهان خوب کار کند و پرتلاش باشد و دوستان ما در تهران هم به توسعه اصفهان کمک کنند، قول میدهم که اصفهان میتواند بار بسیاری از نقاط کشور را بردارد و به توسعه کشور کمک کند.
وی افزود: فکر میکنم امروز، اگر اصفهان یک جهانشهر در ایران است و فرصت ویژهای برای توسعه دارد، حتماً این توسعه توسط بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد. اگر دولت هم دوست داشته باشد در نقطهای سرمایهگذاری و توسعه ایجاد کند، خیلی طرفدار این نیستیم؛ زیرا بخش خصوصی میتواند سرمایهگذاری و توسعه را در کشور ماندگار کند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: حدود ۴۰ درصد صنایع دستی ثبتشده دنیا در اصفهان ثبت شده و شهری با ویژگیهای خاص در حوزه صنایعدستی است. در صنعت گردشگری نیز اصفهان یکی از نزدیکترین مقاصد گردشگری در برند شهری است و یک فرصت ویژه دارد.
کشانی با اشاره به تاریخ رقابت اصفهان و استانبول بیان کرد: ۴۰۰ سال پیش اصفهان و استانبول بهعنوان دو پایتخت و دو تمدن با یکدیگر رقابت میکردند. اکنون اگر فقط سند هوایی را بین اصفهان و استانبول مقایسه کنیم و توسعه این دو شهر را ببینیم، مشخص است که جای کار بسیار و فرصت فراوانی برای رشد اصفهان داریم. باید این فرصت را فراهم کنیم تا مردم از نقاط مختلف دنیا بتوانند در قدیمیترین و زیباترین خیابان دنیا قدم بزنند.
وی خاطرنشان کرد: از سرمایهگذار این ایرلاین و هر سرمایهگذاری که برای توسعه این شهر و استان تلاش کند، متشکریم و از آن حمایت میکنیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: راه توسعه ایران از اصفهان میگذرد. اگر اصفهان خوب کار کند و پرتلاش باشد و دوستان ما در تهران هم به توسعه اصفهان کمک کنند، من قول میدهم اصفهان میتواند بار بسیاری از نقاط کشور را بردارد و به توسعه کشور کمک کند.
کشانی افزود: امروز میتواند نقطه عطفی در صنعت هوایی اصفهان باشد، آن هم در آستانه ۲۵ آبان، سالروز تشییع ۳۷۰ شهید و جوان این شهر از میان ۷۰۰ شهید عملیات محرم که اصفهان تقدیم ایران کرد. امیدواریم این شرکت هواپیمایی نیز توسعه پیدا کند.
انتهای پیام


نظرات