• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1404082515696
  • خبرنگار : 50046

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

بیشتر زعفران ایران با برند سایر کشورها عرضه می شود

بیشتر زعفران ایران با برند سایر کشورها عرضه می شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش عمده زعفران کشور با برند سایر کشورها عرضه می‌شود و ضروری است که صادرات این ‌محصول با ارزش افزوده کامل دنبال شود.‌

مجید آنجفی در رویداد دانش‌بنیان و جشنواره زنجیره ارزش زعفران خراسان شمالی که 25 آبان در فاروج برگزار شد، اظهار کرد: سالانه ۳۵۰ تن نگین زعفران در کشور تولید می‌شود که ۲۵۰ تن آن به ‌کشورهای دیگر صادر می‌شود و ارزش صادرات این محصول حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است‌.‌

وی افزود: سطح ‌زیرکشت زعفران در کشور حدود ۱۲۷ هزار هکتار و برداشت محصول اکنون در حال انجام است‌.‌

آنجفی تصریح کرد: ارزش صادرات زعفران با بهبود فرآیندها و حمایت از کشاورزان می‌تواند به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ‌برسد.‌

وی با اشاره به محدودیت‌های کشاورزی در سال خشکسالی گفت: امسال توزیع نهاده‌ها و کودها دو ماه زودتر انجام شد و ۲۷ ‌درصد افزایش یافته است‌.‌

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: همچنین در دیمزارها حدود نیم میلیون تن علوفه تولید شد و حبوبات ‌و سایر محصولات نیز افزایش داشته است‌.‌

وی افزود: ۸۰ درصد نیازهای کشور در حوزه کشاورزی در داخل تامین می‌شود و باید قدر تولیدکنندگان دانسته شود.‌

لزوم ایجاد برند مستقل برای زعفران خراسان شمالی

دکتر آذری نماینده مردم شهرستان‌های فاروج و قوچان در ادامه این جلسه با اشاره به آیه ۵۸ سوره نساء،بر اهمیت حفظ امانت‌های الهی تأکید کرد و گفت: زعفران امانت بزرگی است که خداوند به ما سپرده و باید قدردان این نعمت باشیم.

وی با بیان خاطره‌ای از محصول انگور در منطقه، هشدار داد: متأسفانه در گذشته نتوانستیم از برخی محصولات به خوبی بهره‌برداری کنیم و با خام‌فروشی، ارزش واقعی آن‌ها را از بین بردیم. این اشتباه را نباید در مورد زعفران تکرار کنیم.

آذری بر لزوم ایجاد برند مستقل برای زعفران خراسان شمالی تأکید کرد و گفت: ما باید با وحدت و همکاری، زنجیره ارزش کامل ایجاد کنیم و از خام‌فروشی اجتناب ورزیم.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از دانش روز، اظهار کرد: کشاورزان ما سختکوش هستند، اما باید از علوم جدید و فناوری‌های روز جهان نیز بهره ببرند. حتی باید از ظرفیت جهان مجازی برای بازاریابی و صادرات استفاده کنیم.

آذری با اشاره به تشکیل چند تعاونی در منطقه،خاطرنشان کرد: ما به تعاونی‌هایی نیاز داریم که به فکر خیر جمعی باشند، نه انحصارطلبی. باید با همکاری یکدیگر، برندی ملی و بین‌المللی برای زعفران منطقه ایجاد کنیم.

دکتر آذری در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده شاهد رونق هرچه بیشتر این محصول استراتژیک و افزایش رفاه مردم منطقه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha