عبدالرضا فولادوند ۱۰ آذر در جمع مسئولان سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی از عرضهمحوری به تقاضامحوری حرکت کردهایم و در حال پوشش کمسوادان به جای بیسوادان مطلق هستیم.
وی گفت: اگر اساسنامه جدید در مجلس تصویب شود مهارتآموزی سوادآموزان با آموزش ۱۲ مهارت اساسی زندگی در اولویت و دستور کار قرار میگیرد.
فولادوند ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای برنامههای سوادآموزی، دستاوردهای این حوزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی جدید با کمترین مشکل، نتیجه همگرایی و همکاری مجموعه آموزش و پرورش استان، مناطق و نهادهای همکار بوده است.
معاون وزیر با اشاره به محدودیتهای زمانی و چالشهای گسترده آموزش و پرورش، گفت: گستردگی این دستگاه بهگونهای است که وجود برخی مشکلات در ابتدای سال تحصیلی امری طبیعی محسوب میشود؛ با این حال امسال به دلیل برنامهریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی و کاهش تدریجی آمار دانشآموزی، سال را با آرامش بیشتری آغاز کردهایم.
وی افزود: حوزه نیروی انسانی روزهای بهتری را تجربه میکند و کمبودها بهتدریج کاهش یافته، بدهیهای گذشته به فرهنگیان بهطور کامل پرداخت شده و حقالتدریسها نیز از آغاز دولت بهصورت ماهانه تسویه میشود که اقدامی مهم در بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان است.
فولادوند افزایش اعتبارات و اولویت دادن به آموزش و پرورش در دولت را اتفاقی بیسابقه اعلام کرد و گفت: رئیسجمهور تاکنون در حدود ۶۰ جلسه آموزشی و تربیتی حضور داشته که نشاندهنده توجه ویژه دولت به عدالت آموزشی، فضا و تجهیزات مدارس و توانمندسازی نیروی انسانی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی اظهار کرد: مهارتهای اساسی از جمله سواد رسانهای، مصرف انرژی، مهارتهای خودمراقبتی، سواد مالی و مهارتهای زندگی هنوز در نظام آموزشی بهصورت جدی آموزش داده نشده و این کمبود امروز در سطح جامعه نمایان شده است.
وی بیان کرد: بازنگری ساختار آموزش و پرورش و اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم تکلیف شده و وزارتخانه نیز در حال انجام مطالعات تخصصی است.
فولادوند با اشاره به سابقه ۴۵ ساله نهضت سوادآموزی و تغییر ساختار آن از سال ۱۳۹۰ اظهار کرد: هنوز کشور با مسئله بیسوادی و کمسوادی روبهروست و تصور اینکه در این حوزه کاری باقی نمانده، غلط است. دلایلی چون بدسرپرستی، طلاق، مهاجرت و آسیبهای اجتماعی موجب بازماندگی از تحصیل شده و بخشی از این مشکلات خارج از حوزه مدرسه رخ میدهد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور همچنین از اصلاحات جدید در اجرای کلاسهای سوادآموزی خبر داد و گفت: دستورالعملهای جدیدی ابلاغ شده و نظارتها بهصورت دقیق و الکترونیکی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف نیروهای طرح خرید خدمات، آموزشدهندگان نهضت و نیروهای مشمول قانون ۸۸ و ماده ۱۰۶ در حال پیگیری از سوی وزارتخانه، سازمان امور اداری و استخدامی و کمیسیون آموزش مجلس است و مجموعه دولت با هدف ایجاد ثبات شغلی برای نیروهای توانمند، اقدامات لازم را انجام میدهد.
به گزار ایسنا، محمدرضا فرحبخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست گفت: رویکرد مدرسهمحوری نهضت سوادآموزی نقش مدیران مدارس را در شناسایی و پیشبرد برنامههای تربیتی و آموزشی پررنگتر کرده است.
وی افزود: کرمان پهناورترین استان کشور است که بیش از ۱۱ درصد وسعت جغرافیایی ایران را به خود اختصاص داده، این گستردگی و پراکندگی جمعیت در مناطق روستایی، عشایری، سخت گذر و حاشیهنشین، چالشهایی در حوزه سوادآموزی ایجاد کرده که وجود ۶۵۰ هزار دانشآموز و تعداد زیاد مدارس در مناطق دورافتاده، حساسیت و اهمیت موضوع را دوچندان کرده است.
فرحبخش با اشاره به حضور جمعیت قابل توجه اتباع در استان و تنوع ترکیب جمعیتی، تأکید کرد: این مسئله نقش مهمی در برنامههای سوادآموزی دارد و آمار رسمی و غیررسمی نیز نشاندهندۀ گستره این جمعیت در دورههای مختلف آموزشی است.
وی رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش در حوزه سوادآموزی را اقدامی اثربخش دانست و افزود: این نگاه تازه، انگیزهای مثبت در مدارس ایجاد کرده و مدیران و دستاندرکاران حوزه آموزش را برای ایفای نقش خود توانمندتر کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان مدرسهمحوری و توجه به محله را از سیاستهای مهم دولت برشمرد و گفت: امسال ۴۹ هزار و ۶۳۰ نفر در قالب ۸۴ پایگاه تحت پوشش قرار گرفتهاند که ۳۲۰ نفر آنان را اتباع تشکیل میدهند.
وی گفت: هدفگذاری استان برای انسداد بیسوادی و کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل است که با همراهی و حمایت مسئولان وزارتخانه، امیدواریم بتوانیم پایان بیسوادی را در بخشهای قابل توجهی از استان و کشور اعلام کنیم.
انتهای پیام


نظرات