حمیدرضا صفوی در گفتوگو با ایسنا به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری، به ابتکار وزارت علوم تحقیقات و فناوری در هفته پایانی آذر هر سال برگزار میشود. هدف اصلی از این برنامه تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر و ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر علمی آنان است. در دانشگاه صنعتی اصفهان این رویداد فرصتی ارزشمند برای نمایش و ارائه توان علمی و فناورانه دانشگاه، ترویج فرهنگ پژوهش و تقویت ارتباط میان دانشگاه، صنعت و جامعه است.
وی افزود: هفته پژوهش و فناوری بستری برای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و فناورانه در سطح کشور است. فلسفه محوری این رویداد در دانشگاه صنعتی اصفهان، تقدیر از نخبگان است؛ امری که نه تنها به خود پژوهشگران و فناوران انگیزه میبخشد تا دیده شوند و ارزش فعالیت آنها تأیید شود که دانشجویان تحت تعلیم، آنها را نیز به دنبال کردن مسیر پژوهشی ترغیب میکند. این تقدیر و معرفی دستاوردها، به اثبات میرساند که فعالیتها مورد اقبال قرار گرفته و میتواند به بنیانگذاری و تقویت خطوط پژوهشی و فناوری در دانشگاه منجر شود.
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان در مورد برنامههای اجرایی در مورد هفته پژوهش ادامه داد: انتخاب سرآمدان پژوهشی و فناوران برتر مبتنیبر ارزیابی دقیق فعالیتهای سال تحصیلی گذشته، شامل تعداد و کیفیت مقالات، طرحهای تحقیقاتی، مشارکت در کنفرانسها و انتشارات علمی و اثرگذاری اجتماعی است. روزهای(درهای باز) در دانشکدهها و پژوهشکدهها فرصتی برای بازدید عمومی داخلی و خارجی فراهم میکنند تا عموم، بهویژه دانشآموزان با فعالیتهای نوآورانه دانشگاه فراتر از آموزش آشنا شوند. برقراری ارتباط مستمر و انتخاب «کارفرمایان برتر» از میان همکاریهای مؤثر سالهای گذشته انجام میگیرد.
صفوی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان امسال مفتخر به داشتن دو پژوهشگر منتخب کشوری در رشتههای علوم پایه، شیمی و مهندسی برق بوده است، که نشاندهنده نقش پررنگ دانشگاه صنعتی اصفهان در سطح ملی است، همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان بهعنوان دانشگاه برتر در ارتباط با صنعت و نیز حوزه هدایت شغلی در بین دانشگاههای کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفته است. تقدیر ملی از دانشگاه و پژوهشکدههای دارای اثرگذاری ملی از جمله فاوا، اویونیک، علوم وفنون زیردریا، حملونقل، آب و فاضلاب و فولاد در وزارت علوم انجام خواهد شد.
وی، درباره معیارهای امتیازدهی و ارزیابی دستاوردها بیان کرد: برای پژوهشگران میزان اثربخشی طرحهای تحقیقاتی، مبلغ قراردادهای منعقدشده، تعداد همکاران پژوهشی، خروجیهای پژوهشی، مقالات پژوهشی و کنفرانسی، تعداد فارغالتحصیلان ارشد و دکترا بهویژه آنهایی که دستاورد عملی و تقاضامحور داشتهاند و میزان اثرگذاری اجتماعی مشارکت در حل معضلات استان و کشور در نظر داریم. برای فناوران سطح فناوری تولید شده که براساس مقیاس یک تا ۹ امتیازدهی میشود که از مراحل اولیه تولید تا محصولاتی که به تولید انبوه رسیدهاند در نظر گرفته شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، در مورد چالشهای اصلی در مسیر پژوهش و فناوری افزود: اصلیترین چالش، نبود باور مدیران صنعت به تواناییهای فناوریهای دانشگاهی و لزوم مشارکت صنعت در آینده نوآورانه خود است. اعتبارات دولتی بهطور معمول صرف هزینههای جاری از جمله حقوق و دستمزد شده و سرمایهگذاری برای بهروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی، بهویژه با توجه به تحریمها، با مشکل روبهروست که امیدواریم راهاندازی آزمایشگاههای مرجع ملی این روند را تسهیل کند. در ضمن به ایجاد انگیزه و مأموریتگرایی دانشجویان مستعد برای هدایت آنها به سمت شرکتهای فناور و دانشبنیان پس از فارغالتحصیلی نیاز داریم.
صفوی، در مورد چشمانداز آینده تصریح کرد: چشمانداز آینده دانشگاه صنعتی اصفهان بر تقویت ارتباط صنایع بزرگ کشور و اکوسیستمهای نوآوری و نیز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. اکنون حدود ۸۰۰ شرکت دانشبنیان مستقر در شهرک، فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان هستند. دانشگاه با استقرار اکوسیستمهای نوآوری صنعتی در محیط خود به نیازهای تحقیق و توسعه صنعت پاسخ میدهد و دانشجویان را پس از پایاننامهها، جذب صنایع مرتبط میکند.
انتهای پیام


نظرات