از نخستین ساعات صبح امروز پنجشنبه چهارم تیر، شهر بندرعباس شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم بود که از پیر و جوان گرفته تا زنان و کودکان، همنوا با یکدیگر عازم میعادگاه عاشقان، یعنی مصلای بزرگ این شهر شدند. در این مراسم که با حضور پرشور هیئتهای مذهبی برگزار شد، آیین سنتی سینهزنی که ریشه در فرهنگ عمیق مردم جنوب دارد، حال و هوایی متفاوت به شهر بخشید.
مصلای بندرعباس؛ کانون وحدت و عزاداری
در بندرعباس، مصلای بزرگ شهر به کانون تپشهای قلب عزاداران بدل شد. عاشقان حسینی با دستهایی گرهخورده به سوی آسمان و چشمانی اشکبار، در صفوفی فشرده و یکپارچه، ارادت خالصانه خود را به سقای دشت کربلا ابراز کردند. حضور پرشور جوانان در کنار پیرغلامان حسینی، تصویری ماندگار از انتقال میراث عاشورا در این دیار استراتژیک خلق کرد. این آیینهای سوگواری تنها به مرکز استان محدود نماند و سراسر هرمزگان، از شهرها تا روستاها، با برپایی ایستگاههای صلواتی و دستههای سینهزنی، یکپارچه در سوگ شهدای کربلا سیاهپوش شد.

یکی از ویژگیهای برجسته عزاداریهای امسال در هرمزگان، زنده نگهداشتن یاد شهدای جنگ رمضان، رهبر فقید شهید و علمدار جبهه مقاومت و دانشآموزان مدرسه شجره طیبه میناب بود. در سراسر استان، آیینهای سوگواری با شکوهی خاص تا پیش از اذان ظهر ادامه یافت تا سوگواران مهیای اقامه نماز ظهر عاشورا شوند؛ نمازی که یادآور آخرین راز و نیاز امام حسین (ع) در میدان نبرد است.
«عاشورا» چراغ راه نسل جوان در گام دوم انقلاب است
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا شادکام، دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی هرمزگان در گفتوگو با ایسنا، ضمن تبیین ابعاد قیام اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: عاشورا صرفاً یک حادثه تاریخی نیست، بلکه یک مکتب تربیتی و سیاسی است که میتواند چراغ راه نسل جوان در گام دوم انقلاب باشد.
وی افزود: آنچه امروز در مراسم عزاداریهای هرمزگان شاهد هستیم، تبلور بصیرت دینی و انقلابی مردم است. پیام عاشورا در زمانه ما، ایستادگی در برابر ظلم و حفظ استقلال فکری و معنوی است که دقیقاً با محورهای بیانیه گام دوم انقلاب همسویی دارد. حضور پرشور جوانان در این مراسم نشاندهنده آن است که هویت اسلامی-ایرانی ما با مکتب حسینی گره خورده و این بزرگترین پشتوانه برای عبور از چالشهای پیشرو است.
شادکام با اشاره به استمرار مراسمات در عصر عاشورا خاطرنشان کرد: این تداوم سوگواری، نشاندهنده آن است که جریان کربلا در زندگی روزمره ما جاری است و باید این روحیه فداکاری و ایثار که در فرهنگ عاشورا نهفته است، به الگوی رفتاری در مدیریت و پیشرفت جامعه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، در بندرعباس، طنین اذان ظهر عاشورا، صفوف یکپارچه عزاداران را در مسجد جامع این شهر گرد هم آورد. نماز ظهر عاشورا با شکوهی کمنظیر و به امامت آیتالله محمد عبادیزاده، نماینده ولیفقیه در استان، اقامه شد. هیئتها، مساجد و دستههای سینهزنی که در سوگ اباعبدالله (ع) عزاداری میکردند، پس از پایان آیینهای خود، به صفوف نمازگزاران پیوستند تا با اقامه نماز، جلوهای از یکپارچگی جامعه ایمانی را به نمایش بگذارند. این همایش باشکوه معنوی، همزمان در تمامی شهرستانهای استان هرمزگان نیز به امامت ائمه جمعه هر منطقه برگزار شد.

با فرونشستن خورشیدِ عاشورا، آیینهای سوگواری در این خطه پایان نمییابد؛ بلکه بر اساس سنتهای دیرینه، بسیاری از مناطق استان هرمزگان در عصر روز دهم، شاهد تداوم عزاداری و تعزیهخوانی هستند. مردم در این آیینها با بازسازی صحنههای اسارت خاندان عصمت و طهارت و برپایی مراسم شام غریبان، سوگ خود را به غروب حزنانگیز عاشورا پیوند میزنند؛ سنتی که امسال نیز با شور و غنای ویژهای برگزار شد.

برگزاری چنین آیینهای باشکوهی در استان هرمزگان، نشان میدهد که فرهنگ عاشورا فراتر از یک مناسک مذهبی، به بخشی از هویت اجتماعی و فرهنگی مردم این دیار بدل شده است. وحدت اقوام و مذاهب در زیر علم اباعبدالله (ع)، پیامی روشن از پایداری و ولایتمداری مردمانی است که در کنار حفاظت از مرزهای آبی کشور، پاسدار حریم ارزشهای دینی خود نیز هستند. این پیوندِ ناگسستنی میان «مذهب و مقاومت»، تجلیگر روحیه استکبارستیزی و وفاداری به مکتب سرخ حسینی است که در این نقطه استراتژیک از ایران اسلامی، همچنان زنده و پویاست
انتهای پیام
