۱۳۸۰-۱۰-۱۲ | ۱۲:۲۶

جلسه نقد و بررسی فیلم سگ کشی در سینما فردوسی برگزار شد

بیضایی: اینکه در فیلمهای من بیشتر زن محور است، پاسخی است به نادانی خودم درباره آن‌ها

جلسه نقد و بررسی فیلم سگ کشی با حضور بهرام بیضایی و بازیگران فیلم، احمد نجفی، رضا کیانیان، مژده شمسایی، جمشید لایق، فردوس کاویانی، حبیب دهقان نسب به همت نشریه گزارش فیلم برگزار شد. به گزارش ایسنا نوشابه امیری که این جلسه را هدایت می‌کرد در آغاز جلسه گفت: امسال یکی از سالهایی است که ما نیز از فیلمهایی که اکران و بررسی کردیم بسیار راضی بودیم و امیدواریم هر سال بتوانیم چنین فیلمهایی داشته باشیم. وی در ادامه از بیضایی پرسید که چرا ده سال به ده سال فیلم می‌سازد. بیضایی در پاسخ گفت: من امیدوارم که هر سال بتوانم فیلمی بسازم اما متاسفانه امکانش نیست چون دلایلش را همه می‌دانند پس فکر می‌کنم نیازی به گفتن نباشد امیدوارم در جلسه‌ای که هیچ کس مورد حمله قرار نگیرد بتوانیم این بحث را پیگیریم. وی درباره‌ی استقبال فیلم افزود: واقعا دلیل استقبال را نمی‌دانم شاید به دلیل این باشد که استقبال خوبی برقرار می‌کند هرچند فیلمهای قبلی من را هم که می‌گفتند ارتباط برقرار نمی‌کند در طول زمان دیدیم که ارتباط خوبی برقرار کرده بودند. وی درباره‌ی زمان واقعه‌ فیلم گفت: این فیلم درباره‌ی زمانی اندک پیش از جنگ و نیز زمان اندکی قبل از آن سخن می‌گوید اما درباره‌ی مسایلی که با زمان سنخیت نداشتند همانند اسکناس هزار تومانی باید بگویم که ما در ایران ناچاریم با چیزهایی که داریم فیلم بسازیم. تهران سال 68 در اختیار ما نبود و نمی‌توانستیم آن فضا را بسازیم بنابراین سعی کرده‌ایم با یک سری از نشانه‌ها بگونه‌ای به مخاطب بگوییم که این زمان سال 68 است. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم هیچ مردی قابل اعتماد نیست گفت: این فیلم سفری به جایی ناشناخته است این سفر به جهان سوداگری است و مردان فیلم من مردان این جهان هستند پدر گلرخ مردی نیک است که همانند دیگر مردان فیلم من نیست زیرا در جهان سوداگری زندگی نمی‌کند در کشور ما هیچ آدم نیکی کاری نمی‌تواند بکند برای همین نیز کاری از پدر گلرخ بر نمی‌آید. بیضایی افزود: بازیگران فیلم من همگی شایستگی‌های خود را دارند و پیش از این آن را نشان داده‌اند اما اینکه چرا نقش محوری بیشتر فیلمهای من را زنها تشکیل می‌دهند باید بگویم در اولین نمایشنامه‌ای که می‌خواستم بنویسم دریافتم زن نمی‌شناسم و حتی مرد را نمی‌شناسم اینگونه بود که سعی کردم دوباره نگاه کنم بخوانم و فکر کنم سپس دوباره تصمیم گرفتم بنویسم اما دریافتم که آنچه که از انسانها گرفته‌ام کلمات شعری است نه روانشناسی رفتاری آنها پس بیشتر نگاه کردم. در فرهنگ و ادبیات گذشته ما متاسفانه زن محوری وجود ندارد و حتی به جز معدودی آثار مردها نیز شخصیت‌پردازی نشده‌اند. من با نگاه دوباره شروع به اشتباه کردن کردم اشتباه کردم و تصحیح کردم و بعدها فهمیدم زنها و بچه‌ها با وجود اینکه در ساخت جامعه نقشی ندارند اما صدمه پذیرترند جامعه را آنها نساخته‌اند ولی تاوان آن را می‌دهند در اینکه در فیلمهای من بیشتر زن محور است پاسخی است به نادانی خودم درباره‌ی این قشر. وی درباره‌ی آینده‌ی گلرخ کمالی گفت: این مساله در پایان فیلم توضیح داده شده است او به خلاقیت پناه می‌برد و در آخر متوجه می‌شویم که او قرار است سگ کشی را بنویسد. کارگردان فیلم سگ کشی درباره‌ی بد و خوب بودن شخصیت‌های فیلم خود گفت: در بسیاری از داستانها بهترین نقشها، نقشهای منفی هستند مثل مکبث که شخصیتی منفی است. آنچه را که ما منفی می‌خوانیم به خاطر نوع نگاه اخلاقی، مذهبی و غیره است در حالی که اگر درست نگاه کنیم همه‌ی اینها محصول یک دوره هستند و در آن دوره اینگونه شخصیت‌ها بسیار عادی جلوه می‌کنند مثل این است که بگوییم چرا موجودی که در لجن است کرم است در لجن جز کرم چیزی وجود نخواهد داشت در شرایطی که همه در مسابقه‌ی بدست آوردن پول و قدرت و قاپیدن آن از هم هستند هیچکدام از آنها بد نیستند بلکه محصول آن شرایط هستند. در ادامه احمد نجفی درباره‌ی بازی خود در سگ کشی گفت: اصلا قرار نبود این فیلم را من بازی کنم وقتی شنیدم آقای بیضایی پس از ده سال قرار است فیلمی بسازد به او زنگ زدم تا تبریک بگویم و گفتم امیدوارم بتوانم در کار تولید فیلم کمکی کرده باشم این بود که نقشی نیز به من داده شد. وی در ادامه گفت: کارگردانهای ما باید کار کنند زیرا سینمای ما و مردم ما نیاز به فیلمهای خوب دارند. نجفی در ادامه درباره‌ی این سخن بیضایی که مردان خوب نمی‌توانند کاری کنند گفت: فکر می‌کنم مردان نیک می‌توانند کاری انجام دهند آقای بیضایی از مردان نیک است و تاثیرگذار، اگر او تاثیرگذار نباشد پس چه کسی باید تاثیرگذار باشد. وی همچنین گفت: روزی فیلمنامه‌ای را که به دستم رسیده بود به آقای بیضایی دادم تا نظر خود را بگوید با تعجب دریافتم که این فیلمنامه متعلق به خود آقای بیضایی است خوشبختانه این واقعه باعث شد که هم من در فیلم ایشان بازی کنم و هم جلوی خرید آن فیلمنامه را بگیرم. وی درباره‌ی فیلم گفت: بسیار تعجب آور است که متنی هشت سال پیش نوشته شده است و پس از هشت سال بدون تغییر هیچ کلام و صحنه‌ای همانگونه به نمایش در می‌آید و ارتباط برقرار می‌کند این نشاندهنده ذهنی خلاق است که می‌داند به جایی رسیده که می‌بایست همان باشد. نجفی در ادامه گفت: ما در این فیلم دستمزد خود را گرفته‌ایم، دستمزد ما این تشویق‌هایی است که می‌شود پس کار با بیضایی کاری بی‌سرمایه نیست. وی همچنین درباره‌ی عدم سنخیت برخی صحنه‌ها با زمان داستان فیلم گفت: این درد بزرگی است که یک کارگردان ناچار است به سادگی بگوید نمی‌توانم امکانات یک شهر را بخرم در جاهای دیگر حتی آن شهر را می‌سازند در ایران ما با چنین شرایطی کار می کنیم کارگردانی سینما در ایران و ساخت فیلم یک کار حماسی است در اینجا کارگردان فقط کارگردانی نمی‌کند بلکه تهیه و تولید نیز می‌کند نشان دادن آنچه را که نداریم ولی باید نشان دهیم کار بسیار مشکلی است در نهایت باید بگویم آقای بیضایی کاری انجام داده‌اند کارستان. در ادامه‌ی این جلسه مجید مظفری درباره‌ی اینکه همیشه نقش مثبت را دارا بوده و چگونه توانسته با نقش منفی فیلم همراه شود گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم اینست که خود سناریو آنقدر کامل بود که نیازی به تحقیق نداشت حتی زمانی که به جاهای دیگر رجوع می‌کردم در نهایت به سناریو می‌رسیدم و در می‌یافتم که همه چیز در آن پیش بینی شده است در عین حال راهنمایی‌های آقای بیضایی مفید بود او همیشه می‌خواست که منفی بازی نکنم بلکه بازی خود را داشته باشم. وی در ادامه گفت: هیچگاه فکر نکردم که نقشی که بازی می‌کنم منفی است فکر کردم او در چه زمانی زندگی می‌کند ناصر معاصر انسان و فردی از جامعه‌ی آن دوران بود و دلم نمی‌خواهد او را مثبت یا منفی ببینم. در ادامه مژده شمسایی درباره‌ی سختی کار با کارگردانی که همسر اوست و یک فرزند گفت: برای ما کار مهم است سعی می‌کنم در دوران کار خود را قرنطینه کنم هیچ کاری نمی‌کنم جز فیلمی که می‌خواهم بازی کنم البته این کار چون کارگردان همسرم بود بسیار سخت بود برای همین باید از مادرم که در نگهداری فرزندم کمک کند بسیار تشکر کنم. رضا کیانیان نیز درباره‌ی این که با توجه به فیلم آیا انسان خوبی وجود دارد یا خیر گفت: البته که انسان خوب وجود دارد شما که آنجا نشسته‌اید و ما که اینجا نشسته‌ایم ما آدمهای خوبی هستیم اما درباره‌ی آدمهای بد صحبت کرده‌ایم. همچنین فردوس کاویانی گفت: آنچه که در فیلم هست و حتی آنچه که نیست همه محصول کار آقای بیضایی است و من از لابلای نوشته‌های متن توانستم این نقش را بازی کنم. همچنین در ادامه جمشید لایق گفت: من نه بازیگرم و نه سخنران من فقط نقشی را بازی کردم که در مطلوب. صادقانه می‌گویم بیضایی یکی است و باید قدر اینگونه آدمها را در این مملکت دانست ما فقط یک فیلم از او دیده‌ایم اما او ابعاد وسیعی دارد همانگونه که پیش از این نیز گفته‌ام این فیلم مشت محکمی است بر گردن ارتجاع جهانی. در این جلسه حمید دهقان نسب در خصوص نقش منفی خود گفت: آدم بد و خوب وجود ندارد همه در خود بد یا خوب را دارا هستند و بستگی به این دارد که ما آنها را چگونه ارزیابی کنیم خود من بیشتر به دنبال خصوصیات خوب انسانها می‌گردم زیرا ممکن است مسایل و شرایطی باعث شود که خوبیها و یا بدی‌های یک شخص بروز عینی پیدا کند. انتهای پیام

# فرهنگی و هنری

آخرین اخبار فرهنگی و هنری