• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-10972
  • منبع : نمایندگی یزد

*سال خوش‌آمدگويي* المدرسي: ديده شده كه توريست براي استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي تاكسي گرفته و به هتل رفته است! از نظر درآمد گردشگري در رتبه 89 قرار داريم

*سال خوش‌آمدگويي*
المدرسي:
ديده شده كه توريست براي استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي تاكسي گرفته و به هتل رفته است!
از نظر درآمد گردشگري در رتبه 89 قرار داريم

يك مقام مسوول از نام‌گذاري سال 84 به عنوان سال خوش‌آمد به يزد در چارچوب يك هدف كلان و چشم انداز دراز‌مدت تقدير كرد.

المدرسي - رييس سازمان بازرگاني استان يزد - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به آثار مفيد اقتصادي و بازرگاني نام گذاري سال 84 به عنوان سال خوش آمد اشاره كرد و اظهار داشت: اگرچه اين عمل در نگاه كلان زيبا و يكي از پايه‌هاي قوت بزرگ يزد مي‌تواند باشد، ولي متاسفانه متناسب با تعريف اين هدف بزرگ، كار برنامه‌اي سامان يافته انجام نشده است.

وي افزود:‌ در كل جهان سهم كشورما از جهانگردي 2 دهم درصد گفته مي‌شود و بر اساس آمار سال 2000 ميلادي، 476 ميليارد دلار با نرخ رشد 7/4 درصد و سهم 12 درصدي اقتصاد جهاني مرتبط با گردشگري است. يعني در سال 2000 نزديك به 700 ميليون نفر در جهان جهانگرد بوده اند، درحاليكه در همين سال در كشور ما تنها 1 ميليون و 209 هزار توريست وارد ايران شده‌اند و درآمد بسيار كمي را نصيب ما كردند.

وي با بيان اينكه سال 84 يك فرصت جهاني براي گردشگري است. تصريح كرد: در برنامه چهارم توسعه 2/5 تا 3 ميليون نفر جهانگرد پيش بيني شده است كه با اين احتساب در ميان 200 كشور دنيا از لحاظ تعداد جهانگرد صد و هفتادم و از نظر درآمد در رتبه 89 قرار داريم و در بين 40 كشور اول دنيا جايي نداريم .

المدرسي با بيان اينكه كشور مالزي در سال 80، 12 ميليون و 700 هزار جهانگرد و درآمدي حدود 5/2 ميليارد دلار نصيب خود كرده، اين ميزان را برابر با كل صادرات غيرنفتي ايران دانست و خاطرنشان كرد: اگر براي بحث جهانگردي كه مي‌تواند درآمد خوبي را نصيب كشور ما كند برنامه ‌ريزي مناسبي نشود، فرصت‌هاي بسيار خوبي را براي رشد اقتصادي كشور از دست خواهيم داد.

رييس سازمان بازرگاني استان يزد در ادامه به سهم يزد در جهانگردي اشاره كرد واظهار داشت: استان يزد بين 3 منطقه اصفهان ، كرمان و فارس قرار گرفته كه گاهي در رديف سوم از لحاظ جهانگردي قرار مي‌گيرد و از لحاظ موقعيت جغرافيايي در بين اين سه استان جاي دارد.

وي ادامه داد: گروهي از توريست‌ها از لحاظ وقت، صرفشان نمي‌كند كه با وسايل زميني به نقاط مختلف سفر كنند و جابجايي‌شان از طريق هواپيما صورت مي‌گيرد؛ ولي متاسفانه استان يزد از طريق خطوط هوايي به اين سه استان ارتباطي ندارد و اگر اين ارتباط برقرار شود مي‌توانيم توريست‌هاي درجه يك را كه حاضرند هزينه‌هاي خوبي پرداخت كنند جذب كنيم.

وي افزود: دسته‌اي ديگر، توريست‌هاي طبقه‌ي متوسط هستند كه از طريق زميني به اين شهر‌ها سفر مي‌كنند. ولي متاسفانه در بين مسيرهاي زميني ارتباطي بين شهرهاي مذكور و يزد هيچ گونه پايگاه خوب استراحتي وجود ندارد و حتي براي جهانگردان توالت فرنگي هم تعبيه نشده است و در يزد هم در محوطه‌هاي توريستي سرويس هاي بهداشتي مناسبي وجود ندارد تا جايي كه حتي ديده شده توريستي در حين بازديد از اماكن تاريخي شهر براي استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي تاكسي تلفني گرفته و به هتل رفته است.

المدرسي با انتقاد از برخي بي‌توجهي‌ها به ترميم آثار تاريخي تصريح كرد: اخيراً در ايام تاسوعا و عاشورا كه توريست‌هاي مذهبي به يزد آمده بودند ساعت قديمي مسجد جامع روي عدد 30/1 ايستاده بود و يا دو سه قطعه از شيشه‌هاي ساعت ماركار ده سال است كه شكسته و ترميم نمي‌شود .

وي به مسائل ترافيكي شهر اشاره كرد و گفت: خيابان‌هاي اصلي شهر يك خط بندي سفيد روشني ندارند. در حاليكه اين خطوط مي تواند به شهر جلوه زيبايي دهد و از نظر ترافيكي هم به شدت در رابطه با مسافران خارجي مشكل داريم در صورتي كه آنان مي‌توانند مبلغ ما باشند؛ اگر چه تا حدودي تلاش‌هاي خوبي دراين زمينه انجام شده ولي راضي كننده نيست ر ييس سازمان بازرگاني استان يزد بر اهميت انجام فعاليت‌هاي مطالعاتي در كليه امور تاكيد كرد و اظهار داشت: بر اساس آمار رسمي در سال 82 يك ميليون و 208 هزار و 707 نفر مسافر وارد ايران شده‌اند، در حاليكه تنها در سال 2004 ميلادي 650 هزار نفر گردشگر ايراني به تركيه سفر كردند و اين كشور از لحاظ رتبه ورود گردشگران مقام ششم را به خود اختصاص داده است و اين سوال بايد براي ما مطرح شود كه آيا مي‌توانيم متعاقباً جهانگردان تركيه‌اي را به ايران دعوت كنيم؟

وي خاطرنشان كرد: اساس جهانگردي استراحت و تنوع طلبي است كه مطمئناً براي جهانگرد خارجي دو روز ماندن در ايران مي‌تواند لذت بخش باشد. در حاليكه آمار چيز ديگري را مي‌گويد.

المدرسي با بيان اينكه در سال 82 ، 135 ميليون نفر مسافر توسط نظام حمل و نقل كشور جابجا شده‌اند تصريح كرد: شهر يزد در اين بين 1/6 درصد از مسافران درون استاني را به خود اختصاص داده است و 1/2 درصد مسافران برون استاني كه تقريباً مشابه درصد جمعيت شهر يزد در كشور است.

وي افزود: از حدود 1 ميليون و 114 هزار مسافر، 954 هزار نفر متعلق به استان‌هاي اصفهان، تهران، خراسان، فارس، كرمان و هرمزگان است و متاسفانه جايگاه گردشگري يزد در ايران همانند جايگاه ايران در جهان است.

وي تاكيد كرد: جاذبه‌هاي استان اصفهان محدوديت تاريخي دارد ولي در يزد از قرن اول هجري تا هفتم ، هشتم و حتي دوران قاجاريه و سلجوقيه هم آثار تاريخي وجود دارد و از نظر آب و هوايي نيز در دو فصل از سال مناسب پذيرش مسافر است ولي از لحاظ بافت تاريخي و فرهنگي متناسب با پتانسيلش حقش ادا نمي‌شود .

وي ادامه داد: هزينه خدمات نيز بخصوص حمل و نقل در شهر يزد به طور نسبي از سه استان ديگر بالاتر است و با وجود آنكه اماكن مطلوب گردشگري داريم، اماكن جانبي آن در نظر گرفته نشده است. همچنين تسلط به زبان انگليسي با وجود كار بسيار خوبي كه تا كنون صورت گرفته در سطح عمومي شهر كم است و البته جاذبه‌هاي توريستي شهر نيز تميز و پاكيزه نيستند .

المدرسي پيشنهاد داد: در كشور ايران هم همانند ديگر كشورها كه پليس توريست دارند، ناظر توريست تعريف شود تا به اين جور مسائل رسيدگي كامل كنند.

وي با بيان اينكه كشور تركيه در حال حاضر 80 هنرستان توريست با حدود 2 هزار و 500 دانشجو دارد به سهم ناچيز ايران در آموزش كارشناسان توريست اشاره كرد واظهار داشت: آيا شهر يزد كه مدعي است يكي از محورهاي اصلي توسعه‌اش گردشگري است نبايد دانشكده توريست داشته باشد؟

رييس سازمان بازرگاني استان يزد در قسمت ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم در يزد كاري كنيم تا جهانگرد از كالاي يزدي استفاده كند بيشترين سود را نظام صنفي ما خواهد برد كه دراين زمينه آموزش‌هايي را با اصناف داشته‌ايم.

وي تاكيد كرد: در مجموع به بازار يزد اعتماد دارم ولي زشتي و نادرستي همانند لكه كوچك سياه بر دامن سفيد مي‌ماند و در رابطه با بازار هم صادق است ولي در حد طرح‌هاي نظارتي خاصي كه ايجاد كرديم اين موارد كنترل شده و به طور عام جواب منفي است.

المدرسي در پايان با تاكيد بر اهميت سهم پژوهش در كارها تصريح كرد: ما بايد با كمك دانشگاهيان در سازمان گردشگري طرح‌هاي جامعي را ارائه كنيم و با انجام نظرسنجي‌هاي مختلف نظر مردم را در مورد كارهاي خود جويا شويم. همچنين آمادگي داريم اگر گردشگران تخلفاتي را گزارش كنند تا پايان رسيدگي نماييم و نتيجه را هم اعلام كنيم تاشهرت اوليه درستكاري يزدي‌ها نزد خارجي‌ها از بين نرود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha