مدير گروه تلويزيون بسيج، درباره اهداف اين گروه تلويزيوني، به بودجه محدود آن، مخاطبان برنامههاي گروه تلويزيوني بسيج و تاثير همكاري افراد مطرح برنامهساز با اين گروه با ايسنا سخن گفت.
/گروه تلويزيوني بسيج، توليد برنامه/
محمدكاظم كاظمي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، با اشاره به گروه تلويزيوني بسيج به عنوان يكي از زير مجموعههاي معاونت سيما گفت: سياست اين گروه تلويزيوني پيش برد اهداف بسيج و توليد برنامههايي در جهت ارائه فرهنگ بسيج است.
وي بسيج را يك تفكر تعريف كرد و افزود: اين تفكر به قشر خاصي محدود نميشود و در همه اقشار ميتواند در راستاي تعالي نظام محقق شود.
مدير گروه تلويزيوني بسيج، توليد برنامه در اين گروه را به نسبت تعهدي كه براي آن مشخص ميشود، كافي ندانست و گفت: نزديك به 2 سال است كه گروه تلويزيوني بسيج براي استفاده كل شبكهها برنامه ميسازد.
وي گسترش تفكر بسيجي را باعث پويايي سطح جامعه دانست و تاكيد كرد: گسترش اين تفكر مستلزم اهتمام جدي است.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه برنامههاي ساخته شده دربارهي بسيج و دفاع مقدس تا چه اندازه به گسترش فرهنگ بسيجي و علاقمند شدن مخاطبان به آن كمك كرده؟ گفت: تمام تلاش ما اين بوده است كه اين اتفاق بيفتد و خودمان را به فرهنگ بسيج نزديك كنيم.
/ بودجه محدود گروه تلويزيوني بسيج /
كاظمي، بودجه را يكي از مهمترين فاكتورهاي برنامهسازي دانست و اظهار كرد: سازمان به لحاظ تامين اعتبار اين گروه مشكلات خاص خود را دارد و ما هنوز موفق نشدهايم، بودجه لازم براي برنامهسازي را داشته باشيم.
وي با بيان اين مطلب كه به لحاظ نيروي انساني پتانسيل خوبي در سازمان و خارج از سازمان داريم به خبرنگار ايسنا گفت: حتي تلاش كردهايم از پتانسيلهاي خوب مراكز استانها و شهرستانها استفاده كنيم. به عنوان مثال، در چند كنگره سرداران شهيد در شهرستانها، نيروهاي خوبي براي برنامهسازي معرفي شدند.
مدير گروه تلويزيون بسيج، تصريح كرد: رويكرد گروه تلويزيوني بسيج، به نيروهاي شهرستاني، ميتواند پتانسيل خوبي را احياء كند.
وي ادامه داد: متاسفانه برخي از شبكهها به خاطر محدوديت بودجه تعهدات ما را لحاظ نكردهاند.
كاظمي افزود: به عنوان مثال، در سال 85، در شبكه اول سيما، از 10 برنامه كه تعهد توليد آن را پيشنهاد كرديم، تنها تحقيق و نگارش يك اثر تصويب شده است.
مدير گروه تلويزيوني بسيج، يكي از مشكلات برنامهسازي در گروه تلويزيوني بسيج را در اين دانست كه آن چه در تعهد شبكهها تصويب ميشود در قالب برنامههاي ب و جيم است.
كاظمي تصريح كرد: هنوز شبكهها به اين باور نرسيدهاند كه گروه تلويزيوني بسيج در زمينه توليد برنامههاي الف و الف ويژه توانايي آن را دارد كه به عنوان يكي از گروهاي برنامه ساز آن شبكه در راستاي سياستهاي همان شبكه نسبت به توليد برنامه اقدام كند.
/ اولويتهاي برنامهسازي در سال 85 /
مدير گروه تلويزيوني بسيج، با اشاره به نامگذاري سال 80، به نام پيامبر اعظم (ص) اظهار كرد: امسال چند برنامه درباره رسول اكرم (ص) در دست ساخت خواهيم داشت و مابقي برنامهها پيرامون دفاع مقدس و تفكر بسيجي در قالبهاي مختلف خواهد بود.
كاظمي «جريانسازي علمي» را از اولويتهاي گروه تلويزيوني بسيج در سال 85 برشمرد و در گفتوگو با ايسنا ابراز اميدواري كرد موجي با اين عنوان در شبكهها سيما پويا شود.
وي پرداختن به مقوله «بسيج» را بسيار مشكل دانست و افزود: سطحنگري به مقوله بسيج، لطمه زننده است و پويايي بسيج بايد در قالبهاي مختلف به نمايش گذاشته شود.
مدير گروه تلويزيوني بسيج، در خصوص ساختارهاي برنامهسازي دراين گروه تلويزيوني توضيح داد: برنامههاي اين گروه نبايد فقط با يك ساختار خاص توليد شوند. برخي ازموضوعات ميتواند مستند، گزارشي و برخي داستاني باشد.
/ همكاري ارگانهاي نظامي با گروه تلويزيوني بسيج/
كاظمي درباره همكاري ارگانهاي سپاه و ارتش با گروه تلويزيوني بسيج گفت: اگر فرهنگ بسيج و اشاعه آن از طريق رسانه ملي، از سوي سپاه،ارتش و غيره جدي گرفته شود منشاء بسياري از ثمرات خواهد شد و آنها نيز در تعاملات خود با سازمان مشكلات كمتري خواهند داشت.
وي با اشاره به نقش موثر گروه تلويزيوني بسيج در انعكاس مانورها به ايسنا اظهار كرد: به عنوان مثال، در رزمايش عاشوراييان پنج گروه برنامه ساز توليد و فني به همراه و واحد سيار و تجهيزات فني جهت ارسال تصوير به 5 منطقه عميلاتي اعزام شدند تا نسبت به پوشش تصويري آن اقدام كنند.
كاظمي ادامه داد :همچنين پنج تن از اعضاي واحد سيار گروه تلويزيوني بسيج در سانحه سقوط هواپيماي c130 به شهادت رسيدند.
مدير گروه تلويزيوني بسيج تاكيد كرد: برخي از ارگانها نظير سپاه، ارتش و غيره در تعاملاتشان با رسانه به اين باور نرسيدهاند كه اين گروه با پتانسيلهايي كه دارد قادر خواهد بود نسبت به پيشبرد اهداف اين عزيزان اقدام كند.
/ گروه تلويزيوني بسيج و جذب مخاطب /
كاظمي، درباره برنامههاي گروه تلويزيوني بسيج براي جذب مخاطب گفت: گروه تلويزيوني بسيج، براي مخاطبان خاص و عام، جوانان و حتي كودك و نوجوان طرحهايي دارد كه در صورت تامين اعتبار، نسبت به توليد آنها اقدام ميشود.
كاظمي، برنامههاي الگوسازي فرهنگ بسيجي را از طرحهاي اين گروه تلويزيوني عنوان كرد و به خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: اين گروه بنا دارد انيميشنهايي را درراستاي ترويج فرهنگ بسيجي در مدت زمانهاي كوتاه براي مخاطبان كودك ونوجوان و حتي بزرگسال توليد كند.
وي ادامه داد: البته توليد انيميشن را به صورت آزمايشي شروع كردهايم.
/ تداوم برنامههاي دفاع مقدس و بسيج در طول سال/
مدير گروه تلويزيوني بسيج، تداوم تفكر بسيج در قالب برنامههاي مختلف را در طول سال ضروري خواند و گفت: متاسفانه برنامههاي مناسبتي از ساختار يكساني برخوردار است به گونهاي كه مخاطب به تماشاي آنها رغبتي ندارد و پرداختن به يك موضوع در مناسبتي خاص در همان ايام تاثير گذار نخواهد بود .
/ همكاري افراد مطرح سينما و تلويزيون با گروه بسيج /
كاظمي درباره همكاري افراد مطرح سينما و تلويزيون با گروه تلويزيوني بسيج گفت: قطعا حضور چنين افرادي منجر به پويايي گروه ميشود و در ارتقاء برنامه تاثير خواهد داشت. البته اين مطلب كه برنامهسازي حتما بايد توسط اين افراد صورت گيرد نيز اشتباه است.
وي با بيان اين مطلب كه تنوع در گروه پسنديده است به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: گروه تلويزيوني بسيج، محل آزمون و خطا نيست و افرادي بايد در اين گروه كار كنند كه باور داشته باشند كارشان موثر است.
/موضوع برنامههاي گروه تلويزيوني بسيج نبايد محدود باشد/
مدير گروه تلويزيوني بسيج با اعتقاد به اين كه تفكر بسيج ميتواند در همه حوزهها اعم از سياسي، كشاورزي، اجتماعي و صنعت و غيره وارد شود اظهار كرد: محدود كردن بسيج به حوزه انقلاب و دفاع مقدس عملا خط قرمزي است كه اجازه ورود به ديگر مقولهها را نميدهد.
وي از اين كه دست برنامهسازان گروه تلويزيوني بسيج، در ساخت برنامههايي با موضوع انقلاب و دفاع مقدس نيز به علت كسري بودجه بسته است ابراز تاسف كرد.
كاظمي تصريح كرد: اگر در توليد و برنامهسازي با ديد بهتري به گروه تلويزيوني بسيج نگاه شود، بسياري از دغدغههايي كه در امر برنامه سازي وجود دارد تقليل مييابد.
وي در پايان از تعدادي از برنامههاي در دست توليد در طول سال و هفته دفاع مقدس به ايسنا خبر داد.
انتهاي پيام
نظرات