• یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8508-02187.46953

سازمان محيط زيست براي ادامه بازسازي جاده پارك ملي گلستان 15 شرط گذاشت: ممنوعيت هرگونه عمليات انفجاري، تعريض خارج از توافق جاده و انجام عمليات ساختماني درشب

سازمان محيط زيست براي ادامه بازسازي جاده پارك ملي گلستان 15 شرط گذاشت:
ممنوعيت هرگونه عمليات انفجاري، تعريض خارج از توافق جاده و انجام عمليات ساختماني درشب

سازمان حفاظت محيط زيست براي ادامه بازسازي جاده پارك ملي گلستان توسط وزارت راه، 15 شرط گذاشت.

دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگويي با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين خصوص گفت: با توجه به اين كه وزارت راه و ترابري و مجري پروژه طي ساليان گذشته از انجام تعهدات خود سرباز زده و علاوه بر عدم پيگيري احداث گزينه شمال گذر پارك، اقدام به تخريب پارك ملي گلستان كرده است، شروطي براي ادامه بازسازي جاده در دست احداث گذاشته و ادامه فعاليت پروژه راهسازي جاده مورد نظر منوط به اجراي بندهاي پانزده گانه مورد توافق در تفاهمنامه سازمان حفاظت محيط زيست و مشاور وزير راه و مجري پروژه شد.

وي درباره مشخصات فني مورد نظر سازمان حفاظت محيط زيست جهت بازسازي جاده ويژه پارك ملي گلستان به تاكيد بر انتقال مسير فعلي جاده گرگان ـ مشهد به خارج از محدوده پارك ملي گلستان و نيز ممنوعيت هرگونه تعريض در مسير فعلي در محدوده داخل پارك ملي گلستان حتي در قالب خط توقف اضطراري كه در بند 19 مشخصات فني و خصوصي جاده دوبانده ويژه جنگل گلستان قيد شده است اشاره كرد و گفت: بر اساس اين شروط عرض جاده برابر مصوبه هيات دولت همان 6/11 تعيين و توافق شده قبلي است و هيچ گونه عمليات انفجاري نبايد در طول مراحل ساختماني پروژه صورت گيرد.

به گفته وي ارتفاع جاده نيز همان ارتفاع قديم و نبايد تغييري در آكس جاده موجود صورت گيرد.

نجفي تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرده است كه عمليات اجرايي بازسازي جاده بايد همزمان با عمليات ساماندهي رودخانه انجام شود، چراكه در صورت بروز سيلابهاي بعدي وضعيت فعلي رودخانه بسيار خطرناك خواهد بود.

وي در مورد ديواره‌هاي جانبي جاده نيز توضيح داد: پيشنهاد شده است كه از بتن مسلح فقط در فونداسيون استفاده و در بيرون سطح زمين با استفاده از سنگ چين نسبت به حفظ كيفيت چشم انداز اقدام شود تا در آينده لابه لاي سنگها به عنوان يك محل استقرار گياه و جانور و تجمع رسوب استفاده شود.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: محل پيشنهادي براي برداشت منابع قرضه، كارخانه سنگ شكن، آسفالت و پاركينگ وسايل سنگين و تعمير آنها در 2 كيلومتري بالاتر از روستاي دشت و بالادست پاسگاه محيط باني دشت كه با هماهنگي و نظارت محيط زيست استان و آب منطقه‌اي نهايي خواهد شد، بوده و برداشت منابع قرضه بايد توام با ساماندهي و تسطيح محلهاي برداشت شده و بهسازي مسيل دشت باشد.

نجفي خاطرنشان كرد: بر اساس شروط تعيين شده، محل پيشنهادي براي كمپينگ، كمپ گلزار است كه ساختماني با حداكثر زيربناي 400 متر كه نقشه آن قبلا به تاييد سازمان محيط زيست خواهد رسيد، ايجاد شده و پس از اتمام پروژه به محيط زيست تحويل داده مي‌شود.

به گفته وي در خصوص موضوع فنس‌كشي در حاشيه جاده نيز در مراحل بعدي تصميم‌گيري خواهد شد.

نجفي در ادامه گفت‌و‌گو با ايسنا اضافه كرد كه همچنين با توجه به برنامه زمانبندي پروژه اجرايي كه دو سال برآورد شده، پيشنهاد شد كه نماينده سازمان حفاظت محيط زيست نظارت كامل و مستمري بر پروژه داشته و گزارش مربوطه را در مقاطع زماني مختلف ارائه دهد تا در جهت بهبود وضعيت بازسازي جاده مؤثر باشد و باتوجه به حساسيت عمليات ساختماني مذكور همچنين پيشنهاد شده است كه روند پروژه در چارچوب گزارش مديريت زيست محيطي (EMS) تحت نظارت كامل قرار گيرد.

وي خاطرنشان كرد: در طول پروژه، از قطع هرگونه درخت و حذف (تخريب) هر پوزه سنگي جلوگيري به عمل آيد و كليه عمليات ساختماني بايد در روز و از هر گونه فعاليت ساختماني در شب خودداري شود.

نجفي در پايان تصريح كرد: مجري مكلف است همچنين نسبت به ساخت ديواره مقاوم به سيل در مقابل كمپينگ گلزار نيز بايد همخوان با طبيعت اقدام كند.

وي تاكيد كرد: هرگونه عمليات در پارك ملي گلستان تا پذيرش كامل شرايط سازمان محيط زيست از سوي وزارت راه، فعلا متوقف است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha