• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8510-02333
  • خبرنگار : 71012

*غفلت از ميراث فرهنگي در كجا ريشه دارد؟* كارگردان «مستند ايران»: ميراث فرهنگي بايد از فيلمسازان براي كار در بناهاي تاريخي تعهد سنگين بگيرد

*غفلت از ميراث فرهنگي در كجا ريشه دارد؟* 
كارگردان «مستند ايران»: 
ميراث فرهنگي بايد از فيلمسازان براي كار در بناهاي تاريخي تعهد سنگين بگيرد

حميد مجتهدي براي جلوگيري از حوادثي مشابه با اتفاقي كه اخيرا در يكي از بناهاي «تخت جمشيد» اتفاق افتاده است، پيشنهاد داد: ميراث فرهنگي بايد تعهدي سنگيني براي كار در بناهاي تاريخي از گروه‌هاي فيلمساز بگيرد تا علاوه بر فيلم يا سريال خود به حفظ و حراست از اين بناها نيز فكر كنند.

اين كارگردان كه تصاويري به يادماندني از تخت جمشيد را در مستند ايران به ثبت رسانده است در گفت‌و گو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، از افرادي كه به تخريب آثار تاريخي دست مي‌زنند به مثابه خيانتكاراني ياد كرد كه بايد به اشد مجازات برسند.

وي ادامه داد: وقتي براي فيلمبرداري از آثار تاريخي به اين بناها وارد مي‌شويم حتي بايد بيش از ميراث‌داران‌،به حافظت از اين بناها توجه نشان دهيم و طوري رفتار كنيم كه اطرافيان‌مان از ما درس بگيرند.

اين كارگردان با تاكيد بر اين كه تمام ايمني آثار تاريخي را به هنگام كار در بناها بايد در نظر گرفت، متذكر شد: اين آثار ديگر ساخته نمي‌شوند و به وجود نمي‌آيند.

اگر وسايل فيلمبرداري به هنگام كار در اين بناها آسيب ببيند بسيار بهتر از آن است كه به بخشي از اين آثار ضربه وارد شود.

حميد مجتهدي معتقد است، كارگردان و سرپرست گروه فيلمبرداري موظف است به هنگام كار در اين بناها گروه خود را توجيه كند.

وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه كارمندان ميراث فرهنگي تا چه اندازه در توجيه عوامل فيلمبرداري براي حفظ و حراست از بناهاي تاريخي مسؤولند، خاطرنشان كرد: در اين جا بايد از ميراث داران دفاع كنم. آنان كاخ، مسجد و يا هراثر تاريخي ديگري را در اختيار فليمساز قرار مي‌دهند، قوانين محافظت از آن‌ها را نيز گوشزد مي‌كنند و كنار مي‌ايستند.

اما ما مي‌خواهيم به اين قوانين گوش ندهيم، چرا كه فكر مي‌كنيم چنين قوانيني دست و پا گير هستند.

كارگردان مستند ايران يادآور شد: زماني كه مي‌خواستم بخش كاشان را كار كنم، ميراث‌دار مسجد«آقابزرگ»با فيلمبرداري در اين بنا مخالفت كرد. اما وقتي ديد كه خود ما خيلي دقت مي‌كنيم، همه چيز را در اختيارمان قرار داد.

وي گفت: در و ديوار مسجد«آقابزرگ» از گچ ساخته شده، اما گروه‌هاي فيلمبرداري كه پيش از ما به آن جا رفته بودند، نه تنها به اين مساله توجه نداشتند، بلكه چيزهاي بسياري به در و ديوار چسبانده و گچ‌ها را ريخته بودند.

بي‌مبالاتي‌هايي از اين دست باعث مي‌شود كه گروه‌هاي بعدي براي كاردربناها با مشكل مواجه شوند و به راحتي اجازه كار نگيرند.

حميد مجتهدي كه عنوان هفتمين فيلمبردارهوايي جهان را به خود اختصاص داده است، پيشنهاد داد: سازمان ميراث فرهنگي به هيچ وجه نبايد گروه‌هاي خارجي را براي فيلمبرداري به اين بناها راه دهد و در ميان گروه‌هاي داخلي نيز تنها به افراد شناخته اجازه كار بدهد. چرا كه برخي از گروه‌هاي فيلمسازي به نظافت و حراست از بناهاي تاريخي بي‌اهميت هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha