• شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8703-11537

تصويري منحصر به فرد از شكل‌گيري ابرنواخترها! اخترشناسان موفق به مشاهده درخشش نور از داخل يك ستاره مرده شدند

دانشمندان براي اولين بار شاهد درخشش نور توليد شده در داخل يك ستاره مرده درست قبل از انفجار آن شدند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مشاهده مي‌تواند تصور منحصر به فردي از چگونگي شكل‌گيري ابرنواخترها در اختيار دانشمندان قرار دهد.

اخترشناسان مي‌گويند كه اين ستاره سرخ بسيار عظيم كه بيش از 500 برابر چگالي خورشيد ما در منظومه شمسي را دارد، پس از متلاشي شدن هسته‌اش، نابود شده و يك موج تكان دهنده مرگبار از انرژي به طور كامل از آن خارج شد.

نتايج اين مشاهدات در مجله ساينس منتشر شده است.

كوين شاوينسكي، اختر شناس دانشگاه آكسفورد سرپرستي اين مطالعات را بر عهده دارد، گفت: ما شاهد مرگ خروشان ستاره عظيمي در كهكشهان با جزئيات وصف نشدني بوديم كه تقريبا يك ميليارد سال نوري با ما فاصله دارد.

وي خاطر نشان كرد: تصوير ستاره را در شرايطي گرفتيم كه اين موج تكان دهنده ابرنواختر به سطح ستاره نزديك شده و سپس آن را متلاشي كرد.

پژوهشگران در اين تحقيق از تصاوير حاصل از ماهواره اي استفاده كردند كه به سمت نقطه‌اي است كه در آنجا تلسكوپ‌هاي روي زمين ابرنواختر را شناسايي كرده بودند. ‌اين ابرنواختر حاصل انفجار يك ستاره بوده است.

پژوهشگران تصور مي‌كردند كه مشاهده اولين درخشش از درون يك ستاره مرده تنها در نور فرابنفش در فضا قابل مشاهده باشد.

انتهاي پيام