۱۳۸۹-۰۲-۱۵ | ۰۹:۵۶
منبع: مطبوعات
معاون اول رييس‌جمهور در آيين گشايش بيست‌وسومين نمايشگاه كتاب تهران كه عصر روز گذشته (سه‌شنبه، 14 ارديبهشت‌ماه) در مصلا برپا شد، گفت: تشكيل كارگروه كتاب در دولت دهم با توجه به رويكرد فرهنگي مورد اهتمام است. به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد رحيمي حمايت از اهالي فرهنگ و ادب كشور را از اهداف مهم دولت برشمرد و افزود: نويسندگي بايد به عنوان يك شغل محسوب شود و جايگاه صنفي به دست آورد. او انقلاب اسلامي را نهضتي فرهنگي خواند كه پيروزي آن باعث گشوده شدن فرهنگ و پيشرفت آن در ميهن اسلامي شد و افزود: نشر كتاب بعد از انقلاب افزايشي صددرصد داشته و كتاب به ميان مردم رفته است. او ادامه داد: در 32 سال پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، حوزه كتاب همه‌ساله رشد بسيار چشم‌گيري داشته و تيراژ هزار عنواني كتاب در سال 1357 به بيش از 50هزار عنوان ارتقا يافته است كه البته در اين ميان، توسعه دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه نقش بسزايي در رونق كتاب داشته‌اند و در صورت ادامه اين روند، ارتقاي هرم علمي جامعه و انس با كتاب را به دنبال دارد. رحيمي به اهميت رسانه‌ها در كتاب و كتاب‌خواني در ايران اسلامي اشاره كرد و گفت: امروز رسانه‌هاي ديداري و شنيداري رشد خوبي دارند؛ اما كتاب همچنان به عنوان ابزاري پابرجا ارتباط ‌دهنده نسل‌هاست و از رسانه‌ها انتظار مي‌رود در معرفي كتاب و گسترش فرهنگ كتاب‌خواني فعاليت بيش‌تري داشته باشند. او با اشاره به لزوم ارتقاي سطح علمي دانشگاه‌ها و تغيير از جزوه‌محوري به كتاب‌محوري گفت: دانشگاه‌ها بايد در ارتقاي فعاليت‌هاي دانشجويان در اين خصوص تلاش و شرايط رشد و ارتقاي علمي در كشور را فراهم كنند. رحيمي با اشاره به اشتغال‌زا بودن كتاب گفت: انتشار كتاب و نشر فرصت خوبي براي اشتغال‌زايي است و از وزارت ارشاد انتظار مي‌رود مطابق اصل 44 به پشتيباني حوزه نشر اهتمام و به بخش خصوصي توجه ويژه كند. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به بازنگري آيين‌نامه شوراي نشر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: امروز فضاي آزادانديشي، نقد و تضارب آرا فراهم شده است و انتظار مي‌رود كه اين فضا ضابطه‌مند گسترش يابد. رحيمي نمايشگاه كتاب تهران را نوروز كتاب دانست و گفت: حضور اهالي كتاب در نمايشگاه موجب گسترش انديشه‌هاي آنان مي‌شود و اين نمايشگاه باعث مي‌شود ورود كتاب به زندگي مردم گسترش يابد و همچنين فرصتي براي اهالي نشر است تا شاخص‌هاي آن‌را بسنجند. او با اشاره به اهميت دولت به حوزه نشر و كتاب و تشكيل كارگروه كتاب گفت: بايد با هم‌انديشي و همكاري وزارتخانه‌ها حمايتي در سطح فرابخشي از كتاب و كتاب خواني انجام شود. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به جابه‌جا شدن و اهداي هزاران گل و هدايا توسط كارمندان و مديران دستگاه‌ها، گفت: امروز بايد به جاي هر هديه، از كتاب استفاده كنيم و اين فرهنگ را رشد و ارتقا دهيم. همچنين بايد تعداد كتابخانه‌ها از دوهزار به چهارهزار افزايش يابد و نمايشگاه‌هاي كتاب در شهرستان‌ها گسترش يابد و ناشران بيش‌تري در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت كنند. رحيمي گفت: سوگند قرآن كريم به پديده‌هاي باعظمت هستي است و اين‌كه قرآن به قلم سوگند مي‌خورد، شأن بالاي كتاب را در محضر ربوبي مي‌نماياند. رحيمي ارتقاي هرم علمي جامعه كتاب‌خواني را نيازمند شروع در آغازين سال‌هاي آموزش دانست و افزود: نظام آموزشي بايد به سمت كتاب‌محوري پيش برود؛ زيرا با وجود گسترش وسايل ارتباط جمعي كتاب همچنان مأنوس‌ترين وسيله ارتباطي است. او سخن گفتن از توسعه نشر و ارتقاي جايگاه كتاب و دستاوردهاي فرهنگي كشور را مديون فعاليت‌هاي اين عرصه دانست و گفت: تلاش دولت در تكريم منزلت اهل قلم بايد با رويكرد حاكميتي باشد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه نظارت بر محتواي آثار نيازمند تعامل با صاحبان اين عرصه است، گفت: بحث حوزه مميزي كتاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دست بازنگري است كه اميدواريم سازوكاري منطقي‌تر و روشن‌تر در الگوي مميزي كتاب باشد. رحيمي تأكيد كرد: نمايشگاه كتاب ميعادگاه همدلي با فرهنگ مطلوب كشور و نمودار عيني آمار كتاب‌خواني و گواه شيفتگي ايرانيان به كتاب و كتاب‌خواني است و آمار بالاي بازديد از نمايشگاه نيز انگيزه مسؤولين براي خدمت به اين عرصه را بيش‌تر مي‌كند. او افزود: بايد در مساجد، مدارس، سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف بحث كتاب و كتاب‌خواني رونق پيدا كند و ناشران بايد در نمايشگاه بين‌المللي ساير كشورها شركت كنند و دستاوردهاي دانشمندان ايران اسلامي را به جهانيان نشان دهند. رحيمي در سخنان پاياني خود درباره توجه به بحث چاپ و صنعت نشر گفت: تعهد مي‌كنم با هماهنگي وزير فرهنگ و ارشاد در رونق صنعت چاپ و نيز در بهبود كيفيت وضعيت كاغذ بكوشيم. انتهاي پيام

# فرهنگی و هنری

آخرین اخبار فرهنگی و هنری