• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052313969

/قرآن؛ كتاب زندگي/

روزه، يگانه عبادت مخفي

روزه، يگانه عبادت مخفي

روزه از جمله عبادات انسان ساز در دين مبين اسلام است، عبادتي كه با انجام آن آدمي از ظواهر محيط پيرامون خود خارج شده و به بطن وجود خود و محيط هاي پيرامونش مي‌پردازد.

روزه از جمله عبادات انسان ساز در دين مبين اسلام است، عبادتي كه با انجام آن آدمي از ظواهر محيط پيرامون خود خارج شده و به بطن وجود خود و محيط هاي پيرامونش مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيه 183 سوره بقره در رابطه با آثار و بركات روزه مباحثي را مطرح مي‌كند كه متن، ترجمه و مفاهيم مرتبط با اين آيه در ادامه مي‌آيند:

متن آيه:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»

ترجمه آيه:

"اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما مقرر گرديد، همان‌گونه كه بر كساني كه پيش از شما بودند مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد."

مفاهيم مرتبط با آيه:

مهم‌ترين اثر روزه تقوا و خداترسي، در ظاهر و باطن است. روزه، يگانه عبادت مخفي است، نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مي‌بينند؛ اما روزه ديدني نيست.

روزه، اراده انسان را تقويت مي‌كند. كسي كه يك ماه نان و آب و شهوت خود را كنترل كرد، مي‌تواند نسبت به مال و ناموس ديگران نيز خود را كنترل كند.

روزه، باعث تقويت عاطفه است، كسي كه يك ماه مزه گرسنگي را چشيد، دردآشنا مي‌شود و رنج گرسنگان را احساس و درك مي‌كند.

رسول خدا (ص) فرمودند: «روزه، نيمي از صبر است.»

روزه‌ي مردمان عادي، خودداري از نان و آب و امور شهواني است، اما در روزه خواص، علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزه‌ي خاص‌الخاص، علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالي كردن دل از غير خداست.

روزه، انسان را فرشته صفت مي‌كند، فرشتگاني كه از خوردن و آشاميدن و شهوت به دورند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha