• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091507896
  • خبرنگار : 71461

یک استاد دانشگاه: کرامت انسانی وجه‌ تمایز او از حیوانات است

یک استاد دانشگاه: کرامت انسانی وجه‌ تمایز او از حیوانات است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند انسان را حیوان ناطق آفریده و یک کرامت و بزرگی به او عطا کرده که باعث تمایز او از حیوانات می‌شود.

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند انسان را حیوان ناطق آفریده و یک کرامت و بزرگی به او عطا کرده که باعث تمایز او از حیوانات می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «قرآن تصویری از بشر ارائه کرده، با مضمون «ولقد کرمنا بنی آدم» اظهار کرد: با توجه به این‌که بشر از نظر جنسیت با همه حیوانات یک اشتراک مزاجی دارد؛ یعنی انسان یک حیوان ناطق است، خداوند انسان را از یک کرامت و بزرگی برخوردار کرده و همین کرامت او را از سایر حیوانات متمایز کرده است.

وی افزود: خداوند به انسان عقل و هوش داده و این هم یک وسیله کاربردی و هم یک وسیله کنترل در برابر ناهنجاری‌ها و این کرامت به خاطر عقل و هوش فرد است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که «انگیزه و قیام امام حسین(ع) یک انگیزه بشری و الهی بود نه یک انگیزه شخصی» تصریح کرد: مبارزه با بدی و ترویج خوبی مربوط می‌شود به کرامت تمام انسان‌ها و قیام و نهضت امام برای پاسداری از خوبی و پاکسازی جامعه از بدی بود.

گلپایگانی با بیان این‌که «امام حسین(ع) حجت را بر همه افراد تمام کرد» گفت: امام به صورت یک دموکراسی کاملا آگاهانه هیچ کسی را مجبور نکرد تا به کربلا بیاید و زمانی که شب عاشورا شد حجت خود را برداشت و اختیار را به افراد داد و رفتارش با دوست و دشمن و خانواده به یک گونه بود.

وی افزود: وقتی یاران این بزرگی و کرامت امام حسین(ع) را دیدند که چگونه خود را فدای آزادی و سعادت بشر می‌کند همین امر باعث شد که یارانش بیشتر از پیش در کنار او باشند و جان خود را نثار امام کردند.

گلپایگانی با اشاره به سه اصل اساسی زندگی بشر "گفتار، رفتار و پندار نیک" که جزء هنجارهای اساسی زندگی بشر است، تصریح کرد: اساس زندگی بشر را خوبی و پاکی تشکیل می‌دهد و با تمام ناهنجاری‌ها که به تعبیر ما منکر است باید مبارزه کرد و با رعایت این اصول خیر و سعادت به خود بشر بر می‌گردد.

وی در پایان گفت: اگر منکر رواج پیدا کند جامعه دچار یک بیماری سرسام‌آور می‌شود و برعکس اگر معروف‌ها در بعد زندگی شخصی و اجتماعی زیاد شود جامعه از خوشی و امنیت کامل برخوردار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha