• چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93023119883
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

رئیس موسسه تحقیقات شیلات خبرداد

احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز در آب‌های ساحلی خلیج‌فارس

احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز در آب‌های ساحلی خلیج‌فارس

رییس موسسه تحقیقات شیلات گفت: احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی در آب‌های ساحلی خلیج فارس وجود دارد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات گفت: احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی در آب‌های ساحلی خلیج فارس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فاس، محمد پورکاظمی در بازدید از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس اظهار کرد: عوامل ایجاد کننده کشند قرمز که بیشتر آلاینده‌های شهری است در سواحل هرمزگان دیده شده و احتمال بروز دوباره این پدیده وجود دارد.

وی اظهار کرد: با پایش‌های مستمر جلبک‌ها و باکتری‌های خلیج فارس در صورت مدیریت نکردن آلاینده‌های شهری به ویژه فاضلاب فاجعه‌ای زیست محیطی دوباره تکرار می‌شود.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان تصریح کرد: هفته گذشته نمونه‌ای از شکوفایی گونه پروتوپدینیوم در آب های ساحلی بندرعباس دیده شد.

مرتضوی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از مرگ و میر آبزیان بر اثر شکوفایی این گونه گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: بر اثر شکوفایی این گونه رنگ دریا به قهوه‌ای تغییر می‌کند اما تاثیری در مرگ و میر آبزیان ندارد و سمی نیست.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: در صورت ادامه ورود فاضلاب به دریا احتمال بروز کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی وجود دارد.

مرتضوی افزود: برای ارزیابی کشند قرمز در محدوده خلیج فارس و دریای عمان روزانه پایش ماهواره ای و هفته ای به صورت میدانی پایش می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده‌ای است که بر اثر شکوفا شدن نوعی پلانکتون مانع رسیدن اکسیژن به درون آب و در نهایت خفگی آبزیان می‌شود، تصریح کرد: سرازیر شدن فاضلاب به خورها، تخلیه آب توازن کشتی‌ها و پساب‌ها از عوامل بروز کشند قرمز در سواحل است.

پورکاظمی با اشاره به اینکه امسال 300 طرح تحقیقاتی در کشور در حال اجراست، اضافه کرد: این طرح‌های تحقیقاتی در بخش‌های شیلاتی، آبزی پروری و صیادی در 13 پژوهشکده و با همکاری بخش خصوصی در حال اجراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha