• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95101307794
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

معاون فرماندار قصرشیرین:

پاکسازی 2000 هکتار از مین در نفت‌شهر و سومار بازنگری می‌شود

پاکسازی 2000 هکتار از مین در نفت‌شهر و سومار بازنگری می‌شود

ایسنا/کرمانشاه معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین از بازنگری دو هزار هکتار از اراضی "نفت‌شهر" و "سومار" برای جست و جوی مین‌های به جای مانده احتمالی از دوران جنگ تحمیلی خبر داد و گفت: اگر این بازنگری انجام نمی‌شد، امروز تعداد زخمی و کشته‌های ناشی از انفجار مین 10 برابر بود.

نعمت‌الله نازپرورده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انفجارهای مینی که گاهی در در مناطق مرزی از جمله قصرشیرین، نفت شهر و سومار رخ می‌دهد، اظهار کرد: روند انفجار مین در این مناطق کاملا نزولی است و شاید از 10 مورد انفجار مینی که در سال رخ می‌دهد، فقط دو مورد آن به دلیل برخورد مردم با مین باشد و مابقی انفجار ناشی از خنثی‌سازی است.

وی معتقد است، همچنین در این سال‌هایی که از جشن پاکسازی مین گذشته تعداد افرادی که به دلیل انفجار مین کشته و مجروح شدند نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین با اشاره به جشن پاکسازی مینی که سال 89 در استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه روند انفجارها نزولی شده، اما همین تعداد کم نیز نباید رخ دهد.

نازپرورده  ادامه داد: در همان زمان که جشن پاکسازی برگزار شد، مسئولین وقت شهرستان قصرشیرین اعتراض داشتند که پاکسازی به صورت سطحی انجام شده است.

به گفته این مسئول، بر اساس استانداردهای بین‌المللی دقت پاکسازی مین 95 درصد است و همین استاندارد هم در پاکسازی اراضی منطقه اعمال شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مین‌های جا مانده ناشی از این مسئله است، یادآور شد: به علاوه ما میادین منظمی نداشتیم و پراکندگی مین‌ها نیز عامل دیگری در وجود مین‌های خنثی نشده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین خاطرنشان کرد: همچنین با گذشت زمان، برخی از مین‌ها به دلیل بارندگی، سیلاب و... از کوه‌ها و سایر نقاط جابجا شده‌ و به نزدیک محل زندگی مردم آمده است.

نازپروده افزود: مواردی داشتیم که به دلیل فرسایش خاک مین از عمق زمین بالا آمده و یا کشاورزی که پنج سال در زمینش زراعت کرده و مشکلی نداشته، اما بعد از پنج سال مین در زمین او منفجر شده است.

وی تاکید کرد: البته مشکل ما در زمین‌های زراعی و کشاورزی بسیار کم است و مواردی که وجود دارد نیز عمدتا در منابع طبیعی و خصوصا در منطقه "نفت‌شهر" است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین در ادامه از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انفجارهای مین یاد داد و گفت: از حدود سه یا چهار سال قبل، یعنی تقریبا کمی بعد از جشن پاکسازی، بازنگری حدود دو هزار هکتار از اراضی نفت‌شهر و سومار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گفته نازپرورده، اگر این بازنگری صورت نمی‌گرفت تعداد کشته و زخمی‌های ناشی از انفجار مین در منطقه 10 برابر بود.

وی تصریح کرد: وزارت کشور بودجه میلیاردی برای این بازنگری اختصاص داده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین افزود: در روش دیگری، بر اساس اینکه مردم درخواست بدهند و یا شکایتی از مشاهده عینی مین در اراضی خود داشته باشند، به فرمانداری اعلام می‌کنند و کار به مرکز مین‌زدایی سپرده می‌شود.

این مسئول با اشاره به برخی از بازنگری‌های موردی که گاهی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این روش برای مناطق محدودی است که قرار باشد حفاری و کار عمرانی در عمق زمین انجام شود.

وی یادآور شد: موارد انفجار مین کمتر شده و مردم نگران چندانی از آن ندارند، چون معمولا در اراضی و محل زندگی مردم انفجار به ندرت رخ می‌دهد و تاثیری بر زندگی مردم و یا ترک منطقه به هیچ عنوان ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha