• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96071608177
  • منبع : نمایندگی لرستان

همه دشت‎های لرستان ممنوعه می‌شوند؟

همه دشت‎های لرستان ممنوعه می‌شوند؟

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: مراقب باشیم سایر دشت‎های استان ممنوعه نشود.


رضا میرزایی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص ساختار دشت‎ها و محدوده‎های مطالعاتی استان، اظهار کرد: با توجه به قرارگیری استان در گستره زاگرس میانی، ساختار موروفولوژی آن به گونه‎ای است که حدود 20 هزار کیلومتر مساحت آن را ارتفاعات و 1860 کیلومتر مربع آن را دشت‎ها و اراضی هموار تشکیل می‎دهند. 

 
وی افزود: براساس تقسیم بندی محدوده‎های مطالعاتی کشور، لرستان از 27 محدوده مطالعاتی شامل 6 محدوده مطالعاتی داخلی و 21 محدوده مطالعاتی مشترک با استان‎های همجوار تشکیل شده است. 

 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای با بیان اینکه 27 محدوده مطالعاتی لرستان در برگیرنده 30 دشت آبرفتی است، تصریح کرد: کل آبخوان‎های آبرفتی استان نیز در گستره همین دشت‎ها و اراضی هموار که عمدتا از جنس رسوبات آبرفتی و کوهرفتی منفصل است واقع شده‎اند. 

 
میرزایی در خصوص دشت‎های ممنوعه اضافه کرد: دشت ممنوعه به دشت‎هایی اطلاق می‎شود که به دلیل برداشت‎های بی‎رویه، میزان تخلیه آب زیرزمینی در آنها بیشتر از میزان تغذیه سفره است و سطح آب زیرزمینی در آنها به شدت پایین رفته، به گونه‎ای که برداشت آب در آنها با مشکل روبرو شده است. 

 
وی در خصوص بیلان منفی آب زیرزمینی دشت‎های رومشکان و کوهدشت بیان کرد: در طی سال‎های گذشته با توجه به گرایش کشاورزان منطقه به کاشت محصولات آبدوست به ویژه چغندر، ذرت، هندوانه در سطح گسترده که نیاز آبی آنها بسیار بالا است و برداشت‎های بی‎رویه آب زیرزمینی، بیلان دشت‎های رومشکان و کوهدشت منفی شده است. به همین دلیل وزارت نیرو جهت نجات این دو دشت و ایجاد تعادل بین تغذیه و میزان برداشت، دشت‎های رومشکان و کوهدشت را به عنوان دشت‎های ممنوعه اعلام کرد. 

 
میرزایی افزود: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و به کارگیری گروه‎های گشت و بازرسی به طور روزانه در سطح دشت‎های رومشکان و کوهدشت گشت زنی صورت می‎گیرد و از اضافه برداشت‎هاو یا حفر چاه‎های غیرمجاز جلوگیری می‎شود. 

 
وی اظهار کرد: جلوگیری از حفر هرگونه چاه جدید، ممانعت از کاشت گونه‎های آبدوست و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‎ها از دیگر برنامه‎های شرکت آب منطقه‎ای لرستان در دشت‎های ممنوعه کوهدشت و رومشکان بوده که در حال انجام است. 

 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: تعدادی چاه‎های صنعتی در دشت‎های رومشکان و کوهدشت وجود دارد که مالکین چاه‎ها به طور غیرقانونی جهت مصارف کشاورزی از آنها برداشت می‎کنند و این کار باعث آسیب جدی به آبخوان می‎شود، لذا این چاه‎ها شناسایی شده و تعدادی از آنها به دادگاه معرفی شده و با آنها برخورد قانونی خواهد شد. 

 
میرزایی اضافه کرد: برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی استان نیاز به یک عزم عمومی و همه جانبه است و همکاری بین کشاورزان و شرکت آب منطقه‎ای در این خصوص بسیار کار ساز و موثر است.  باید مدیریت صحیح داشته و مراقب باشیم تا سایر دشت‎های استان ممنوعه نشود و از طرفی با اجرای صحیح طرح احیا و تعادل بخشی، بیلان منفی دشت‎های رومشکان و کوهدشت را نیز به صفر برسانیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha