• یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97091708471
  • خبرنگار : 71567

/صدای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در ایسنا/

وقتی که دانشجویان وسیله‌ای برای اهداف سیاسی عده‌ای در کشور می‌شوند+فیلم

وقتی که دانشجویان وسیله‌ای برای اهداف سیاسی عده‌ای در کشور می‌شوند+فیلم

 روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی، رسالت ملی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان است؛ دانشجویانی که همواره ثابت کرده‌اند هوشیار،‌ آگاه و بیدار هستند و نه تنها نمی‌توانند تافته جدا بافته از جامعه باشند، بلکه درد جامعه را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و هیچ زمان و دوره‌ای از آرمان‌های خود که تحقق عدالت اجتماعی است کوتاه نیامده و نخواهند آمد. 

به گزارش ایسنا، برخی حوادث و افراد؛ آثاری خاص، ماندگار و بی بدیل در تاریخ یک کشور از خود به جا می‌گذارند، مانند واقعه ۱۶ آذر که در تاریخ آموزش عالی و کشور به نام سه دانشجوی دانشگاه تهران " مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی" ثبت شد و در این واقعه دانشجویان با ایستادگی در برابر قدرت‌های مستبد و مقاومت برای تحقق خواسته‌های خود نشان دادند که نسبت به اتفاقات و مسایل داخلی و بین‌المللی آگاه هستند،‌ هیچ قدرت و حکومتی نمی‌تواند در برابر خواسته‌های به‌حق آنها قد علم کند. همچنان که مروری کوتاه بر تاریخچه فعالیت‌های سیاسی و مطالبه‌گرانه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که  قشر دانشجو با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی در دوره‌های مختلف، خود را متعهد به طرح و پیگیری مسائل سیاسی و اجتماعی در کنار خواست‌های صنفی می‌داند و در روزهای منتهی به شانزدهم آذر با برگزاری مراسم مختلف، در جای جای سخنانشان خود را "صدای تاریخ" می‌خوانند و اعلام می‌کنند صدای دانشجو به هیچ عنوان و با هیچ سیاست بسته‌ای خاموش نمی‌شود و هر زمان که لازم باشد می‌توانند خواسته‌های خود را با صریح‌ترین و رساترین کلمات فریاد بزنند. 

در واقع  روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی، رسالت ملی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان قرار می دهد، رسالتی که در آن دانشجویان ثابت کردند همواره هوشیار،‌ آگاه و بیدار هستند و نمی‌توانند تافته جدا بافته از جامعه باشند بلکه درد جامعه را با گوشت و پوست خود حس می‌کنند و هیچ زمان و دوره‌ای از آرمان‌های خود که تحقق عدالت اجتماعی است کوتاه نخواهند آمد. 

به همین منظور خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به عنوان تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی که رسالت اصلی آن تبیین نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌دهی حلقه واسط بین مسئولان، نخبگان و مردم بوده است؛ به منظور بیان دیدگاه‌ها و مطالبات دانشجویان به میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین دانشگاه تخصصی کشور در حوزه علوم انسانی رفته و با دانشجویان دوره‌های مختلف گفت و گو کرده است که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

وقتی حرف و عمل یکی نیست

یکی از دانشجویان دوره  کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی به مهمترین مطالبه دانشجوی امروز اشاره کرده و به ایسنا، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های دانشگاه، تربیت دانشجو و آموزش شیوه درست زندگی کردن است در حالی که وقتی دانشجو مشاهده می‌کند در دانشگاه بی‌قانونی حاکم است و هرکسی به هر سلیقه ی که مایل است رفتار می‌کند، این بی‌قانونی و هرج و مرج باعث می‌شود دانشجویان دچار نوعی سردرگمی شوند و طبیعتاً در زندگی آینده خود نیز فردی قانونمند نخواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر این است که دانشجویان تشابهی بین گفتار، رفتار و عمل اساتید در کلاس درس و در مقام مسئول اجرایی نمی‌بینند، لذا دچار نوعی تعارض خواهند شد. برخی اساتید دانشگاه که در مسئولیت‌های اجرایی حضور دارند، بر خلاف صحبت‌های خود در کلاس درس در مقام عمل به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا ملاحظات مختلفی دارند، در این شرایط چه انتظاری می‌رود که دانشجو به عنوان فردی مناسب برای آینده کشور تربیت شود؟!

دانشجویان وسیله‌ای برای اهداف سیاسی عده‌ای در کشور

این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه من مخالف سیاسی کردن فعالیت‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها هستم، گفت: سیاست ورزی در ایران به گونه‌ای است که مسئولان در مواقع نیاز، نظیر زمان انتخابات یا میتینگ‌های سیاسی، دانشجویان را وسیله ای برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود قرار می‌دهند. درواقع حرف ما این است اگر آنها به دنبال سیاسی کردن دانشگاه هستند بنابراین باید دانشجویان در همه دوره‌ها در بطن فعالیت های سیاسی قرار بگیرند و تا زمانی که دانشجویان در عمل در حوزه سیاستگذاری ها دخالت داده نمی‌شوند، فعالیت سیاسی در دانشگاه نیز کار بیهوده‌ای است.

دانشجویان باید در محیط‌های صنعتی قرار بگیرند

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به مهمترین مطالبه دانشجوی امروز به خبرنگار ایسنا، گفت: با توجه به اینکه رشته دانشگاهی من حقوق نفت است لازم می‌دانم توصیه کنم که مسئولان، دانشجویان را بیشتر در بطن محیط‌های صنعتی قرار بدهند تا آنها در جریان کار در این محیط‌ها قرار بگیرند. البته برای این کار باید زیرساخت‌ها و ابزارهایی وجود داشته باشد که دانشجویان این امکان را داشته باشند از طریق دانشگاه با این محیط‌ها نیز آشنایی پیدا کنند تا بعد از فارغ التحصیلی امکان فعالیت و شناسایی چنین محیط‌هایی را داشته باشند.

دانشجویان باید مطالبه‌گر تربیت شوند

وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که می‌تواند جزء مطالبات دانشجویی قرار بگیرد این است که ما باید دانشجویان را مطالبه‌گر تربیت کنیم تا آنها بعد از ورود به جامعه بتواند حقوق خودشان را مطالبه کنند نه اینکه حتی نتوانند حقوق خود را بشناسند.

 به وعده‌هایت عمل کن!

این دانشجو همچنین خاطرنشان کرد: اگر روزی رئیس جمهور را ببینم از ایشان می‌خواهم به قول‌هایی که به مردم داده‌اند، عمل کنند و این مهمترین مطالبه دانشجویان امروز است. ضمن اینکه باید به موضوع اشتغال دانشجویان به عنوان دغدغه اصلی این قشر جامعه توجه کنند و تلاش کنند دغدغه آینده دانشجویان با سیاستگذاری و تدبیرهای مناسب رفع شود.

همچنین در ادامه یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه به ایسنا، گفت: در شرایط فعلی همه دانشجویان فارغ از رشته و شغلی که دارند با انواع دغدغه‌ها و دلواپسی‌ها وارد محیط دانشگاه می‌شوند و این دغدغه‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، کاری، اقتصادی و ... باشد. مطالبه ما این است که فضایی در محیط دانشگاه وجود داشته باشد تا دانشجو بتواند دغدغه‌های خود را بیان کند. اگرچه در حال حاضر  فعالیت‌های نسبتاً سیاسی در محیط دانشگاه انجام می‌شود اما این فضا همچنان که مسئولان تاکید دارند باید بیشتر باشد به گونه‌ای که دانشجو ترسی برای بیان عقاید نداشته باشد.

نگرانی از آینده شغلی

این دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در ادامه یادآور شد: رشته تحصیلی ما حقوق نفت و گاز است. با توجه به اینکه کشور ما یک کشور نفت خیز بوده و اغلب درآمد کشور از این طریق ایجاد می‌شود و از طرف دیگر بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته نیز بسیار نامناسب است و در کل کشور حدود ۱۵۰ هزار کارمند در وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن مشغول هستند. لذا دغدغه‌ای که ما داریم این است که آیا بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. به همین دلیل نوعی ناامیدی و بی انگیزگی در بین دانشجویان ایجاد شده است.

شعار، دیگر کافیست

وی همچنین تاکید کرد: اگر رئیس جمهور را ببینم و تریبون آزادی داشته باشم به ایشان خواهم گفت که شعار دیگر کافی است. به وعده‌های خود عمل کنید. واقعا اینقدر در جامعه ما شعار داده شده است که بحث عمل نادیده گرفته می‌شود. رئیس جمهور محترم برای عمل به اصل قانون مراجعه کنند. چرا که بی قانونی و سرباز زدن از قانون ریشه همه مشکلات در جامعه ما هست.

فضای دانشگاه فقط برای اهداف خاص باز است

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علامه به ایسنا گفت: من افتخار می‌کنم در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنم و به عنوان یک دانشجوی رشته ارتباطات تصور می‌کنم دانشگاه می‌تواند محیطی برای رشد و پیشرفت دانشجو و حتی جامعه باشد اما متاسفانه یک سری از مسائل و مشکلات وجود دارد که این فضا را برای دانشجویان محدود و بسته کرده است و این فضا فقط به سمت هدف و سمت و سوی خاصی حرکت می‌کند. به نظر من دانشجو در دانشگاه می‌تواند با طراحی اهداف مختلف فضایی پویا و فعال را برای خود فراهم کند و وقتی این امکان برای وی فراهم نباشد و صرفاً یک سری افکار محدود و خاص امکان فعالیت داشته باشند طبیعتاً زمینه برای ابراز عقاید مختلف و در نتیجه رشد دانشجو فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: معتقد نیستم فضای سیاسی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان بسته است اما متاسفانه این فضا توسط یک سری از افراد برای فعالیت سایر دانشجویان محدود شده است و به نظر من به اندازه‌ای که یک دانشجو باید برای بیان عقاید و نقطه نظرات خود آزادی داشته باشد در دانشگاه وجود ندارد.

همچنین یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه در خصوص مطالبه دانشجویان امروز به ایسنا، گفت: من به عنوان یک دانشجوی ارشد "آسیب شناسی و حرکات اصلاحی" بارها با دانشجویان هم رشته‌ای این بحث را داشته‌ایم که چرا باید دولت ظرفیت پذیرش دانشجویان را به اندازه‌ای افزایش بدهد که فرصت اشتغال و بازار کار برای آنها تعریف نشده باشد. این امر باعث شده بسیاری از دانشجویان امید به اشتغال در رشته مورد تحصیل خود نداشته باشند و البته وجود دانشگاه‌های غیر دولتی نظیر آزاد، پیام نور و علمی کاربردی نیز کاملا بیهوده و ضربه زننده به آموزش عالی و آینده جوانان بوده است. چرا که دانشگاه‌های دولتی به تنهایی تربیت کننده نیروی کار مورد نیاز جامعه بوده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی باید به این فکر شود که یک دانشجویی که برای تحصیل در دانشگاه سن و زمان خود را صرف می‌کند چه آینده‌ای برای وی پیش بینی شده است؟! چرا هیچ تصمیم گیری برای آینده شغلی دانشجویان وجود ندارد؟!

این دانشجو همچنین یادآور شد: متاسفانه شرایط فعلی دانشگاه به گونه‌ای است که بیان افکار و عقاید سیاسی برای دانشجویان روز به روز بسیار دشوارتر می شود و دانشجویان امنیت لازم را برای بیان نظرات خود ندارند.

بیکاری ریشه تمامی مشکلات جامعه

وی خاطرنشان کرد: ریشه تمامی مشکلات فعلی جامعه ایران اعم از اعتیاد، طلاق و ... از بیکاری نشأت می‌گیرد و شرایط نامناسب اقتصادی فشار اجتماعی را روز افزون کرده است. مسئولان واقعا باید سیاست‌گذاری جدی برای حل این معضل داشته باشند.

مشکلات دانشجویان روشندل

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان روشندل دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص مطالبه دانشجویان با شرایط خاصی به ایسنا گفت: در حال حاضر دانشجوی ترم ۳ رشته مشاوره شغلی هستم و متاسفانه بسیاری از امکاناتی که بتواند برای دانشجویان روشندل مناسب‌سازی شده باشد، وجود ندارد. مثلا در سرویس‌های ایاب و ذهاب، نیمکت‌هایی برای نشستن دانشجویان روشندل و یا با موارد خاص وجود ندارد.

این دانشجو ادامه داد: اگر بخواهم در حوزه مشکلات و مطالبات دانشجویان روشندل هم صحبت کنم باید گفت فضای دانشگاه برای تردد این دانشجویان استانداردسازی نشده است و جهت‌یابی برای این دانشجویان مشکل است و حتی خط‌های عابر پیاده برای دانشجویان روشندل در دانشگاه قرار داده نشده و ما باید آزمون و خطاهای بسیاری داشته باشیم تا شناختی در خصوص محیط به دست آوریم.

کمبود امکانات آموزشی برای دانشجویان روشندل

این دانشجو، در خصوص برنامه‌ریزی درسی همچنین گفت: یکی دیگر از مطالبات دانشجویان روشندل این است که امکانات آموزشی مناسبی برای دانشجویان با شرایط خاص وجود ندارد و قرار بود استودیویی برای ضبط کتاب‌های آموزشی دانشجویان با شرایط خاص قرار بدهند ولی هنوز با گذشت سه ترم از تحصیل نتوانستیم کتاب‌های مورد نیاز خود را ضبط کنیم.

به گفته وی، دانشجویان روشندل در مواردی برای بدست آوردن یک سری مهارت‌های خاص نیاز به سرچ‌های اینترنتی دارند اما نیروی انسانی کافی برای این امر وجود ندارد.

این دانشجوی دانشگاه علامه تاکید کرد: متاسفانه ما دانشجویان همچنان در ضبط کتاب‌های آموزشی خود با مشکل مواجه هستیم ضمن اینکه این مشکل در تصویب پایان نامه و پروپوزال برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی نیز وجود دارد به همین دلیل تمامی دانشجویان همکلاسی من با شرایط عادی توانستند پروپوزال‌های خود را تصویب کنند اما این امکان برای ما وجود ندارد ونمی‌توانیم سرچ لازم را انجام بدهیم و وقتی هم اعتراضی می کنیم دانشگاه به ما می‌گوید که در صورت تمایل می‌توانیم به صورت آموزش محور ادامه تحصیل دهیم. این در حالی است که دانشجویان آموزش محور برای پذیرش در دوره دکتری با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در پایان برخورد و رفتار مسئولان دانشگاه با دانشجویان با شرایط خاص را بسیار عالی توصیف کرد و گفت:‌ اگرچه امکانات لازم دانشگاه برای این دانشجویان مناسب نیست اما برخوردها با این دانشجویان بسیار مناسب بوده و ما برخورد نامناسبی از مسئولان ندیده‌ایم، اما انتظار داریم همه چیز در کنار هم خوب باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha