• دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98071511852
  • خبرنگار : 50204

در ۶ ماه ابتدای سال جاری؛

بیش از ۳ میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شد

 بیش از ۳ میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در ۶ ماه ابتدای سال جاری بیش از ۳ میلیون راس دام علیه بیماری‌های مختلف دامی اعم از واگیردار و غیرواگیردار واکسینه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محسن شانقی در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار کرد: همزمان با روز ملی دامپزشکی، اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

وی افزود: کشتارگاه‌های مرغ در استان رتبه‌بندی شده اند و براساس این رتبه بندی از ۵ کشتارگاه فعال استان ۲ کشتارگاه دارای رتبه A و سه کشتارگاه دارای رتبهB  هستند.

وی با بیان اینکه باید کشتارگاه‌های دارای خط B در این بازار رقابتی ارتقا یافته و خطوط کشتارگاهی خود را به رتبه‌های A و حتی +A برسانند، افزود: در حال حاضر مرغ‌های وارد شده به بازار از کشتارگاه‌های دارای رتبه B هستند و در صورت ارتقای این واحدها به رتبه A بعد از کشتار مرغ، با استفاده از سیستم تخلیه اندرونی، داخل شکم مرغ به طور کامل تخلیه و تمیز می‌شود که این امرافزایش کیفیت و ماندگاری مرغ را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای کیفیت محصولات را از دیگر طرح‌های این اداره کل دانست و تصریح کرد: در این راستا طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیمارس نیوکاسل به صورت ملی در کشور به منظور کنترل این بیماری در حال اجراست که در این رابطه ۴۵۰ هزار دُز واکسن در اختیار استان مرکزی قرار گرفته است. این طرح از دو روز پیش در سطح روستاها آغاز شده است و. امید است تا پایان مهرماه بتوانیم شاهد نتایج مطلوبی در این حوزه باشیم.

شانقی بیان کرد: در راستای کنترل بیماری‌ها، برنامه ملی ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان از ابتدای سال جاری آغاز شده و بناست که با پوشش بیش از ۸۰ درصدی دام‌های کوچک به شکل هدفمند با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده طرح اجرایی شود.

وی ادامه داد: ارتقای سطح بهداشتی مرغداری‌ها از مزارع مرغ تخم‌گذار آغاز شده و اکنون به مزارع مرغ گوشتی و بوقلمون رسیده و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به صورت جدی در حال پیگیری است تا مرغداری‌های استان به سطح بهداشتی مناسبی در سطح کشور برسند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه ارتقای سطح بهداشتی آبزی‌پروری‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار دامپزشکی قرار دارد، ادامه داد: در خصوص مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری‌های تب مالت، هاری و مشمشه که اولویت هرساله است، در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۷۳۰ هزار راس دام واکسینه شده‌اند.

وی در رابطه با تست و شناسایی دام‌های آلوده و حذف آنها اظهار کرد: در این خصوص ۱۰هزار راس دام سبک و سنگین تست و ۱۵ راس دام سنگین، ۲۸ راس دام سبک و یک رأس اسب آلوده شناسایی و از چرخه خارج شده اند.

شانقی خاطرنشان کرد: به منظور سم‌پاشی و ضدعفونی کردن واحدهای آلوده به عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با آلودگی، ۷۵۰ هزارمترمربع از دامداری‌های آلوده سم پاشی و ضدعفونی شده است، همچنین در رابطه با حفظ و حراست سرمایه عظیم دامی استان در ۶ ماه ابتدای سال جاری بیش از ۳ میلیون راس دام علیه بیماری‌های مختلف اعم از واگیردار و غیرواگیردار واکسینه شده‌اند.

وی پایش و مراقبت از بیماری‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره عنوان کرد و گفت: بیش از ۵ هزار بازدید از دامداری‌ها، مرغداری و آبزی‌پروری‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده که ۱۷هزار و ۲۰۰ نمونه برداری و ۲۸ هزار آزمایش در راستای این بازدیدها صورت گرفته است.

شانقی با بیان اینکه مجموع فرآورده ضبطی در استان در ۶ ماهه سال جاری ۴۳ تن بوده است، افزود: در این مدت ۶۳ هزار و ۱۰۰ راس دام در کشتارگاه‌های استان کشتار و ۲۷۰۰ تن گوشت استحصال و ۵۸۳ هزار راس لاشه به علت بیماری‌های مختلف  ضبط شده است، همچنین در کشتارگاه‌های طیور ۱۲هزار و ۸۰۰ قطعه کشتار و ۲۹ هزار تن گوشت تولید و۸۲ هزار قطعه لاشه مرغ ضبط شده است.

وی  در خصوص توفیقات دامپزشکی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت دام به طور رسمی اعلام کرده است که ایران از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عاری است. خوشبختانه امسال در کشور و استان مرکزی هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: علیرغم تحریم‌ها، این سازمان  با کسب ۹۲ رای مثبت برای نخستین بار به سمت دبیر کل منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) انتخاب شد.

شانقی افزود: امسال در استان مرکزی آزمایشگاه دامپزشکی به آزمایشگاه تشخیص نوع گوشت مجهز شده و می‌توان گوشت‌های موجود در بازار را به راحتی تشخیص داد.

وی بیان کرد: ۲۵۰ مرکز عرضه فرآورده شیرخام در استان شناسایی شده که با توجه به نمونه‌برداری از ۳۰ مرکز در اراک، ۱۳ مورد تقلب به علت اضافه کردن آب، شناسایی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی کمبود اعتبارات و بودجه، نبود کشتارگاه صنعتی دام، کمبود دارو و واکسن‌های دامی را از جمله مشکلات این حوزه دانست.

شانقی افزود: در راستای برخورد با مراکز عرضه غیرمجاز و کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها تاکنون ۴۱۴ مورد تخلف مشاهده و به مراجع قضایی معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در استان مرکزی ۷۳۵ نیروی بخش خصوصی عضو نظام دامپزشکی هستند که شامل ۱۰ نیروی دکتری و متخصص، ۲۱۵ دکترای عمومی دامپزشکی، ۱۱ کارشناس ارشد، ۱۶۵ کارشناس، ۴۸ تکنسین دام و ۲۹۴ کاردان است، همچنین ۵۱ درمانگاه، ۳۸ داروخانه،۲۰ مرکز مایه کوبی و حدود ۱۵۰ مسئول فنی ارائه خدمت را در سطح استان در این مراکز انجام می‌دهند.

احمد اصلانی در خصوص عملکرد نظام دامپزشکی در ۶ ماه گذشته افزود: نظام دامپزشکی استان از ابتدای سال حدود ۵ دوره آموزشی با امتیاز بازآموزی با استفاده از اساتید مجرب دانشگاهی برای تمام اعضای نظام در بخش دولتی و خصوصی پیش‌بینی کرده است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: خدمات بیمه‌ای، صدور پروانه دامپزشکی، خدمات رفاهی و ... از دیگر خدمات نظام دامپزشکی استان است. در ابتدای هرسال نظام دامپزشکی وظیفه ابلاغ تعرفه خدمات دامپزشکی بخش خصوصی را برعهده دارد که در ابتدای امسال نیز این تعرفه ابلاغ و اجرا شده است.

اصلانی بیان کرد: در طی ۶ ماه گذشته، حدود ۱۲ پروانه درمانگاهی، ۱۹پروانه مسئول فنی، ۶ پروانه مرکز مایه‌کوبی و ۴ پروانه مایه کوب صادر شده که وظیفه انجام خدمات دامپزشکی در رسته‌های مختلف دامپزشکی استان را بر عهده دارند. تاکنون ۴۵۰۰ پروانه اماکن دامی در قسمت طیور و دام و آبزیان توسط شورای نظام دامپزشکی استان اعطا شده است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه سالانه ۴۵ هزار تن محصول دامی از استان مرکزی صادر می‌شود، ادامه داد: استان مرکزی رتبه نخست تولید ماهیان زینتی، رتبه سوم تولید گوشت قرمز را داراست و در مجموع ۳ درصد محصولات دامی کشور را تولید می‌کند، در حالی که دو درصد مساحت کشور مربوط به استان است، اما مسئولان با وجود گستردگی فعالیت‌های این سازمان، آنگونه که نیاز است به نقش این سازمان توجه نداشته‌اند که می‌طلبد سیاستگذاران و قانونگذاران ارتقای شغلی مسئولان دامپزشکی و نقش این سازمان را جدی بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha