• سه‌شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98082113609
  • خبرنگار : 50233

کسی که غم نان دارد کتاب نمی‌خواند/سنگینی برنامه ششم بر شانه نحیف کتابخانه‌های عمومی

کسی که غم نان دارد کتاب نمی‌خواند/سنگینی برنامه ششم بر شانه نحیف کتابخانه‌های عمومی

ایسنا/سمنان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان معتقد است که تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه کتاب و کتابخوانی بعید به نظر می‌رسد.

حسین شاکردی در آستانه هفته کتابخوانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان اظهار کرد: براساس تکالیف برنامه ششم  باید تا پایان این برنامه بسترهای لازم برای عضویت 35 درصد از جمعیت کشور در کتابخانه‌های عمومی فراهم شود و این در حالی است که در حال حاضر این رقم در استان سمنان تنها 8.5 درصد است و تا افق 1404 فاصله زیادی دارد.

وی به حجم بالای تکالیف برنامه ششم و توان کم نهاد کتابخانه‌های عمومی پرداخت و تصریح کرد: در حقیقت، شانه‌های ضعیف نهاد کتابخانه‌های عمومی توان و یارای برنامه‌ها و تکالیف برنامه پنج‌ساله ششم را ندارد.

وی وضعیت کتابخوانی در کشور را نامساعد خواند و افزود: براساس آمار میزان مطالعه مفید در ایران به ازای هر نفر 9 دقیقه است اگرچه در برخی پژوهش‌ها این رقم تا 13 دقیقه هم اعلام شده اما به هر حال این رقم به هیچ عنوان نه تنها با کشورهای توسعه یافته اروپایی که با برخی کشورهای آسیایی همچون ژاپن که میزان مطالعه در آن 70 دقیقه است، قابل مقایسه نیست.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی اقبال کم به کتاب در کشور و استان خاطرنشان کرد: این عدم اقبال دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و برخی به مسائل زیرساختی و حتی دلایل تاریخی برمی‌گردد.

شاکری از غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب به عنوان یکی از دلایل این مهم نام برد و گفت: فرهنگ در ایران بیشتر شفاهی و سینه به سینه نقل و منتقل شده و عدم اقبال به فرهنگ مکتوب در حقیقت ریشه‌های تاریخی دارد.

وی از شرایط نامساعد اقتصادی در کشورمان به عنوان عامل موثر دیگری نام برد و اظهار کرد: وضعیت اقتصادی مردم نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در حوزه‌های فرهنگی و از جمله فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.

از کسی که دغدغه نان دارد نمی‌توان انتظار خرید کتاب داشت

وی با اذعان به اینکه از کسی که دغدغه نان دارد نمی‌توان انتظار خرید و مطالعه کتاب داشت تصریح کرد: البته این مولفه نیز به تنهایی عامل موثر نیست چرا که کشورهایی در دنیا وجود دارد که از نظر اقتصادی شرایط دشوارتری از ما دارند اما میزان مطالعه در آنها بسیار بالاتر از کشور ما است همچنانکه در دوره‌هایی که کشور ما از نظر شرایط اقتصادی وضعیت بهتری داشته، مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی نیز همچنان پابرجا بوده‌ و میزان مطالعه در ایران نیز پایین بوده است.

این مدیر فرهنگی گرانی کتاب را عامل موثر دیگری در عدم اقبال مناسب به کتابخوانی ارزیابی و خاطرنشان کرد: اگرچه قیمت یک کتاب 140 صفحه‌ای 40 تا 50 هزار تومان است و خرید آن برای برخی سخت به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که با این وجود قیمت کتاب در ایران به نسبت بسیاری از کشورها قیمت چندان زیادی نیست و پایین‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از وجود تکنولوژی به عنوان عامل موثر دیگری در اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: نامساعد بودن فضای چاپ و نشر در ایران نیز می‌تواند عامل موثر دیگری باشد که تا حدودی این بخش را از خود متاثر می‌کند به هرحال در کشور ما میزان تیراژ کتاب‌ها بسیار پایین است.

سنگینی سایه شوم سیاست بر فضای فرهنگ و کتاب

شاکری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص عدم وجود تازه‌های نشر و بسیاری از کتب پرمخاطب در کتابخانه‌های عمومی و وجود برخی ممیزی‌ها در راه یافتن برخی کتاب‌ها به قفسه کتابخانه‌های عمومی گفت: این مهم نیز می‌تواند یکی از دلایل موثر در اقبال کم مردم به کتاب و کتابخوانی باشد چرا که این فرآیند سبب می‌شود که کتابخانه‌های عمومی گاه نتوانند نیازهای مراجعه‌کنندگان را مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته خرید کتاب به صورت متمرکز در نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور انجام و کتاب‌ها بدون هیچگونه نیازسنجی به کتابخانه‌های عمومی رسال می‌شد افزود: خوشبختانه چند سالی است که یک نیازسنجی در کتابخانه‌های عمومی شهرها و روستاها انجام و نیازها از سوی کتابداران کتابخانه‌ها اعلام و سپس فرآیند خرید و ارسال کتاب صورت می‌گیرد اگرچه با توجه به وجود ممیزی‌ها، همه این کتاب‌های اعلام شده، نمی‌تواند به کتابخانه‌ها راه بیابد.

وی با بیان اینکه همیشه سایه شوم سیاست بر سر فضای فرهنگ و کتاب بوده ادامه داد: امیدواریم که با برداشتن این سایه، فضای فرهنگی به‌دور از سیاسی‌کاری‌ها به امور فرهنگی بپردازد.

حال "یار مهربان" ناجور است

شاکری با اشاره به عدم اختصاص وقت مناسب از سوی خانواده‌ها به کتاب گفت: وضعیت نامساعد صنعت چاپ و نشر، تیراژ بسیار پایین کتاب‌ها در کشورمان، نبود کالای فرهنگی و کتاب در سبد خانوارها، عدم اختصاص وقت مناسب به کتاب در خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و...همه و همه گویای این واقعیت است که وضعیت مطالعه و کتاب "ناجور" است.

وی از وجود برخی نارسایی‌ها در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و با اشاره به حال و روز کتابخانه‌های عمومی در این استان گفت: وضعیت استان سمنان از نظر تعدد کتابخانه‌های عمومی به نسبت جمعیت استان وضعیت خوبی است اما از نظر تجهیزات کتابخانه‌ای شرایط چندان خوبی نداریم.

اجرای 500 عنوان برنامه در هفته کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به در پیش بودن هفته کتابخوانی از پیش‌بینی بیش از 500 عنوان برنامه برای اجرا در کتابخانه‌های عمومی این استان خبر داد و افزود: برگزاری برنامه‌های رونمایی کتاب، نقد کتاب، معرفی کتاب، عضوگیری رایگان، تجلیل از کتابداران و فعالان کتاب و...از جمله این برنامه‌ها هستند.

شاکری از دو برنامه لیگ کتابخوانی دانش‌آموزی و لیگ کتابخوانی ویژه دستگاه‌های اجرایی به عنوان دو برنامه شاخص هفته کتاب در استان نام برد و اضافه کرد: لیگ کتابخوانی دانش‌آموزی که از دیروز با همکاری آموزش و پرورش استان در استان آغاز شده در چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار برگزار می‌شود.

وی از رقابت 96 گروه دانش آموزی در لیگ کتابخوانی دانش‌آموزی استان سمنان خبر داد و گفت: شعار لیگ کتابخوانی دانش‌آموزی استان "رونق اقتصادی" است و در آن گروه‌های مختلف دانش آموزی با هم به رقابت می‌پردازند.

کهن آباد تنها شهر فاقد کتابخانه عمومی استان
این مدیر استانی با اشاره به ضرب الاجل دو ماهه معاون سیاسی استاندار در خصوص راه اندازی کتابخانه در کهن آباد آرادان گفت: کهن آباد تنها شهر فاقد کتابخانه عمومی استان است و چنانچه یک ساختمان در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی قرار گیرد در اسرع وقت این کتابخانه دائر خواهد شد.
وی با اشاره به فرصت دو ماهه داده شده برای تعیین تکلیف این کتابخانه افزود: اداره کل کتابخانه ها وظیفه ای در حوزه ساخت کتابخانه ندارد و ما بهره بردار هستیم لذا چنانچه این کتابخانه در اختیار ما قرار گیرد تجهیزات و نیروی انسانی آن را تامین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فرماندار آرادان و بخشدار کهن آباد موظف شدند که پس از بررسی های لازم یا یک ساختمان که قابلیت تبدیل به کتابخانه عمومی را داشته باشد در اختیار ما قرار دهند و یا یک زمین مناسب برای ساخت کتابخانه تعیین کنند تا بعد از آن ساخت و ساز کتابخانه آغاز شود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از وجود 71 کتابخانه عمومی در سطح استان خبر داد و گفت: 20 باب از این کتابخانه‌ها در روستاهای استان واقع شدند.

وی از عضویت بیش از 59 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: این کتابخانه‌ها در مجموع بیش از یک میلیون و 100 عنوان کتاب دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha