• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070806046
  • خبرنگار : 50303

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد:

دانشگاه نقش تربیتی خود را مدیون کانون‌های علمی و فرهنگی است

دانشگاه نقش تربیتی خود را مدیون کانون‌های علمی و فرهنگی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزشی نقش عمده‌ای در زمینه‌های تربیتی دارد که آن را مدیون بسترها و توانمندی‌هایی است که کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی در فضای دانشگاه ایجاد می‌کنند.

مهدی کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معرفی کانون‌های دانشجویی و فعالیت‌های آن‌ها، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشجویان دانشگاه‌های ایران، قدمتی به اندازه عمر دانشگاه‌های ایران دارد. در طول دهه‌ها و سال‌‎های مختلف، جمع‌های دانشجویی قالب‌های متفاوتی به خود گرفته‌اند و تحت عناوین مختلف این فعالیت‌ها به موازات فعالیت‌های علمی و سیاسی فوق برنامه دانشجویان در فضای دانشگاه پیش برده شده است.

وی افزود: مانند بسیاری از فعالیت‌های داوطلبانه و جمعی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و طبق الگوها و مدل‌هایی که نهادهای سیاست‌گذار و قانون‌گذار مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته بودند فرم‌هایی که امروز شما برای فعالیت‌های کانونی در فضای دانشگاه مشاهده می‌کنید با آیین‌نامه‌ها نسبتا به صورت دقیقی تعیین تکلیف شده‌اند، در این زمینه یک وحدت رویه میان دانشگاه‌ها مبتنی بر این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها داریم.

دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های برگزیده در زمینه فعالیت کانون‌ها و تشکل‌ها است

این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: کانون‌های فرهنگی در زمینه حوزه‌های هنری، اجتماعی و سایر مواردی که از امور سیاسی، علمی و ورزشی خارج است فعالیت می‌کنند و دانشجویان این امکان را دارند تا با عضویت در این کانون‌ها به شکل جمعی و در قالب فعالیت‌های داوطلبانه ایده و نظرات خود را پیش ببرند. دانشگاه فردوسی در حوزه فعالیت‌های کانونی، تشکل‌های اسلامی و در حوزه فعالیت‌های انجمنی در طول سال‌های گذشته در جشنواره‌هایی مانند رویش و حرکت، جزو دانشگاه‌های ممتاز و برگزیده کشور با داشتن تعداد قابل توجهی از رتبه‌های برتر است.

فعالیت بیش از ۲۰ کانون دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد

کرمانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰ کانون فعال در حوزه‌های متنوعی در دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت می‌کنند. کانون‌های باسابقه و بسیار فعال در حوزه هنری مانند موسیقی، تئاتر، شعر و ادب داریم. کانون‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف با در نظر گرفتن مشکلات دانشجویان و فعالیت‌های خیریه‌ای و نظایر آن فعالیت می‌کنند. در زمینه کانون‌های مذهبی مانند کانون مهدویت، قرآن و عترت و میثاق با افلاکیان بسیار فعال هستیم. این کانون‌ها برنامه‌های گسترده بسیاری دارند و در کنار آن‌ها هم مجموعه‌های دیگری وجود دارد که با توجه به علایق دانشجویان مطرح شده، مانند کانون‌هایی که در حوزه مسائل زیست محیطی و کانون‌هایی که متوجه مسائل فرهنگی کلان ایران هستند.

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کانون‌های دانشجویی سالانه و طبق آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده به دانشگاه انتخابات خود را برگزار می‌کنند. روند انتخابات به این صورت است که ابتدا هر کدام از کانون‌ها انتخابات داخلی خود را انجام می‌دهند و در نتیجه این انتخابات داخلی، شورای مرکزی و دبیر کانون مشخص می‌شود. در شورای دبیران که متشکل از نماینده هر یک از کانون‌ها است دبیری برای شورای هماهنگی انتخاب می‌شود. باتوجه به شرایط کرونایی امسال انتخابات کانون‌ها و انجمن‌های علمی کاملا به صورت مجازی و از طریق سامانه‌های موجود تعریف شده و به اجرا درآمد.

این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی بیان کرد: دانشجویان می‌توانند از طریق حضور فیزیکی و همچنین از طریق سامانه‌های تعریف شده که به پرتال دانشجویان متصل است، در کانون‌های دانشگاه عضو شده و پیگیر فعالیت‌های مورد علاقه خود شوند. کانون‌های دانشجویی در فضای مجازی درگاه‌های مشترک و اختصاصی خود را دارند که از این طریق دانشجویان می‌توانند به راحتی نحوه پذیرش کانون‌ها و فعالیت‌های آن‌ها را بررسی کنند. همچنین در سایت رسمی مدیریت فرهنگی و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه فردوسی نیز افراد می‌توانند تمامی آیین‌نامه‌ها و شرایط عضویت و فعالیت را مشاهده کنند.

تبعیض و تصور اشتباه در جشنواره رویش نسبت به کانون‌های دانشگاه فردوسی مشهد

کرمانی افزود: در سال‌های مختلف فعالان و نمایندگان دانشگاه‌های دیگر تصور می‌کنند که در تیم داوری و اعلام برگزیدگان جشنواره رویش، دانشگاه فردوسی مشهد نمایندگان خاصی دارد درحالی که هرگز چنین نبوده است. دلیل این تصور اشتباه هم این است که دانشگاه فردوسی با اختلاف قابل توجه با سایر دانشگاه‌ها می‌درخشد. طبق برآورد موجود نسبت به برخی از کانون‌های ما این تبعیض انجام می‌شود که در جهت قدردانی از کانون‌های دانشگاه‌های دیگر یا ایجاد انگیزه در آن‌ها، کانون‌های دانشگاه فردوسی در برخی از محورهای این جشنواره کنار گذاشته می‌شود یا سختگیری‌هایی در قبال آن‌ها اعمال می‌شود. باوجود تمام این تبعیض‌ها هرساله جوایزی که کانون‌های ما در سطح فردی و جمعی دریافت می‌کنند، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت بسیار مناسب است و معمولا در جایگاه اول یا نهایتا در سه جایگاه اول در تمام سالیان گذشته هستیم.

ماهیت فعالیت‌های کانونی داوطلبانه است

وی با اشاره به اینکه ماهیت فعالیت‌های کانونی داوطلبانه است، ادامه داد: هر مسئله‌ای که به فعالیت‌های داوطلبانه کلان جامعه خدشه وارد کند، می‌تواند شامل حال فعالیت‌های کانونی دانشجویان در فضای دانشگاه شود. عواملی که گاهی دلسردی ایجاد می‌کند یا انگیزه‌ها را برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه کم می‌کند. برخی برخوردهای سلیقه‌ای، کم توجهی و بی مهری نسبت به فعالیت‌ها و شیوه‌ای از اولویت بندی منابع ممکن است در این فعالیت‌ها اختلالاتی ایجاد کند. در فضای دانشگاه به دلیل ماهیت داوطلبانه و فوق برنامه‌ای که این فعالیت‌ها دارند، در مواردی که مدیران و مسئولان دانشگاه تشخیص می‌دهند که اولویت را به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بدهند، این خطر احساس می‌شود که این فعالیت‌ها به قدر کافی دیده و نسبت به آن‌ها حساسیت مثبت بروز داده نشود.

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزشی نقش عمده‌ای در زمینه‌های تربیتی دارد که آن را مدیون بسترها و توانمندی‌هایی است که کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی در فضای دانشگاه ایجاد می‌کنند و زمینه حضور دانشجویان در این فضاها را فراهم می‌کنند. حضور در این فضاهای جمعی، فرصتی برای تمرین حضور در محیط‌های کلان‌تر اجتماعی است.

زنگ خطر کم توجهی نسل جدید به فعالیت‌های کانونی

کرمانی گفت: بحث کم‌توجهی نسل‌های جدیدتر نسبت به فعالیت‌های کانونی زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار بگیرد، این کم توجهی ممکن است به نظام علایق دانشجویان، اتفاقاتی که در فضای جامعه درحال رخ دادن است و تجربیات آن‌ها در سال‌های تحصیلیشان بازگردد. درگیر شدن نسل‌های جدید در فعالیت‌های کانونی، مسئله مهمی است که باید مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد. رسانه‌ها، مسئولان و نمایندگان کانون‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا زمینه‌های لازم را برای ایجاد جذابیت در فعالیت‌های کانون‌ها با هدف جذب دانشجویان به فعالیت‌های داوطلبانه ایجاد کنند.

این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی در رابطه با نحوه فعالیت کانون‌های دانشجویی در شرایط اپیدمی کرونا، افزود: برنامه‌های کانون فرهنگی در این دوران با قوت سابق خود در فضای مجازی باقی ماندند و باتوجه به پلتفرم‌هایی که دانشگاه فراهم کرده بود، در شبکه‌های مجازی و صفحات کانون‌ها ادامه پیدا کرد. فرآیندهای درخواست و برگزاری برنامه‌ها باتوجه به شرایط کرونا مورد بازبینی قرار گرفت و این فرآیند به نحوی پیشرفت که کانون‌ها بتوانند برنامه‌های خود را به شکل سابق پیش ببرند. این برنامه‌ها شامل دوره‌های آموزشی، جشنواره‌های مناسبتی، میزگردها و جلسات بحث و نقد و نظر است که بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها با مشخصات خاص مورد نظر خود در فضای مجازی اجرا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.