• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99110805430
  • خبرنگار : 50031

متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور

متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور

ایسنا/فارس بیش از ۶ سال قبل خط یک متروی شیراز افتتاح شد؛ پروژه‌ای که تاکنون نقشی محوری در جابه‌جایی مسافران و حمل و نقل عمومی و با مشارکت شهروندان ایفا کرده است. اما هنوز شهروندان منتظر تحقق وعده معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور هستند.

مهدی جمالی‌نژاد حدود ۱۶ ماه قبل، در جمع خبرنگاران وعده داد که یک رام قطار، با هدف کمک به افزایش کیفیت خدمات رسانی مترو شیراز اختصاص یابد و با این اقدام سرفاصله حرکت قطارها نیز کاهش داده شود، وعده‌ای که هنوز شهروندان شیرازی منتظر تحقق آن هستند.

به گزارش ایسنا، حالا بعد از گذشت ۱۶ ماه اخباری مبنی بر اختصاص دو رام قطار به مترو اصفهان منتشر شده، اما از سهم شیراز خبری نیست. سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز مانند شهروندان، چشم انتظار عملی شدن قول معاون وزیر کشور است.

شاید برای برخی از شهروندان شیرازی به خصوص آنها که برای جابجایی در این کلانشهر از مترو استفاده می کنند، این پرسش پیش آمده که قطارها از کجا و چگونه تامین می شوند و شیراز از این نظر در مقایسه با سایر کلانشهرهای دارای مترو چه وضعیتی دارد؟ در آذرماه ۱۳۸۷ قراردادی با موضوع تامین ۳۱۵ واگن برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز از سوی وزارت کشور منعقد شد و در ابتدا قرار بود این واگن ها به صورت مساوی تقسیم شوند.

به گزارش ایسنا، متعاقب این قرار داد در جلسه ای در وزارت کشور با حضور شهردار سابق صورتجلسه ای تنظیم و براساس آن مقرر شد، تعداد۵۰ واگن به شیراز، ۸۵ واگن به اصفهان و۱۸۰ واگن به تبریز اختصاص داده شود. از محل این قرارداد ۱۰۰ واگن در کشور چین تولید و۳۰ واگن به شیراز،۳۰ واگن به اصفهان و۴۰ واگن به تبریز تحویل داده شد.

۲۰ واگن نیز از همین قرارداد در شرکت ایریکو ساخته و مقرر شد که ۱۰ واگن به اصفهان، ۵ واگن به شیراز و ۵ واگن به تبریز تحویل داده شود که هم اکنون در دست اقدام است.

تعداد ۳۰ واگن دیگر نیز در مرحله ساخت است که در این خصوص شهردای شیراز طی جلسات متعدد و پیگیری های فراوان، قول مساعد دریافت کرده است. ضمن اینکه قرار است سهمیه بندی قطارها که قبلا به زیان شیراز بوده، اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، برابر اعلام مسئولان و مدارک موجود، علاوه براین، سازمان قطار شهری شیراز طی قرارداد دیگری۲۰ واگن خریداری کرده و تحویل گرفته که درحال بهره برداری است.

سازمان قطار شهری شیراز، قراردادی نیز با شرکت ایریکو برای تامین ۱۵۰واگن منعقد کرده که از این محل تاکنون ۱۵ واگن دریافت شده و روی خط قرار گرفته است.

قطار شهری اصفهان نیز قراردادی با شرکت پلورسبز برای تامین ۱۵۰ واگن منعقد کرده که با مشکلات فراوان تاکنون ۳ قطار تحویل گرفته و طی قرارداد دیگری ۱۵ واگن از شرکت پوژن خریداری کرده و تحویل گرفته اند.

براساس این گزارش و به این ترتیب قطار شهری شیراز هم اکنون ۱۳ رام قطار روی خط دارد و یک رام هم طبق قول مساعد معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور قرار است از شرکت ایریکو تحویل بگیرد.

شاید دانستن این نکته برای شهروندان شیرازی خالی از لطف نباشد که در سال های اخیر، عمده اعتبارات شیراز برای پیشرفت خط ۲ صرف و خط ۳ نیز کلنگ زنی شده و در این راستا پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مقایسه با دیگر شهرها داشته است. اکنون شهروندان شیرازی منتظرند تا آقای معاون وزیر به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.