حکمرانی داده
-
اقتصادی > اقتصاد کلانیوروی دیجیتال؛ ابزاری برای فرار از وابستگی به آمریکا
اتحادیه اروپا معتقد است که یوروی دیجیتال، پاسخی برای کاهش وابستگی به سیستمهای پرداخت آمریکایی مانند ویزا و مسترکارت و همچنین اپل پی و گوگل پی خواهد بود.
-
استان ها > هرمزگاناستاندار هرمزگان: حکمرانی دادهمحور لازمه ارتقای بهرهوری و کیفیت تصمیمگیری در مدیریت است
استاندار هرمزگان با تأکید بر لزوم اصلاح رویکردهای مدیریتی در دستگاههای اجرایی، گفت: حرکت به سمت حکمرانی دادهمحور، شفافیت و یکپارچهسازی اطلاعات، لازمه افزایش بهرهوری و ارتقای کیفیت تصمیمگیری در مدیریت استان است.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتسازمان اطلاعات فرانسه ابزارهای آمریکایی را کنار گذاشت
سازمان اطلاعات داخلی فرانسه (DGSI) ابزارهای دادهای شرکت آمریکایی «پالانتیر تکنولوژیز» را کنار گذاشته و از یک جایگزین بومی به نام «شپسویزیون» (Chapsvision) استفاده خواهد کرد، زیرا کشورهای اروپایی به طور فزایندهای به دنبال کاهش وابستگی خود به شرکتهای فناوری آمریکایی هستند.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعات«روز آزادی» فناوری اروپا فرا رسید؟
همزمان با رونمایی بسته حاکمیت فناوری اتحادیه اروپا در چهارشنبه گذشته، یک مقام ارشد با خوشحالی نوشت: «امروز روز آزادی فناوری است»، اما به نظر میرسد دستیابی به استقلال واقعی فناوری این بلوک از شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا، به زمان بیشتری نیاز دارد.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتدست غولهای آمریکایی از خدمات ابری اروپا کوتاه میشود
اتحادیه اروپا قصد دارد معیارهای سختگیرانهای را برای خدمات رایانش ابری در مناقصههای بسیار مهم دولتی پیشنهاد دهد که میتواند آمازون، مایکروسافت و گوگل را از حضور در چنین پروژههایی حذف کند.
-
اتحادیه اروپا بررسی میکند
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتمحدودیت استفاده از پلتفرمهای ابری آمریکا برای دادههای محرمانه
کمیسیون اروپا در حال بررسی پیشنهاد قوانینی است که استفاده از پلتفرمهای ابری آمریکا را برای پردازش دادههای حساس دولتی در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا محدود میکند.
-
پشت پرده تلاشهای اروپا برای حذف نرمافزارهای آمریکایی
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتآمریکایی نبودن مزیت میشود
قانونگذاران و رهبران دولتی در سراسر اروپا نسبت به تهدید قریبالوقوعی که در داخل با آن مواجه هستند و اتکای بیش از حد به فناوری آمریکا، واقف شده و بر همین اساس، در تلاش برای استفاده از فناوری بومی به جای گزینههای آمریکایی هستند.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتقرارداد خدمات ابری کمیسیون اروپا به ۴ شرکت بومی رسید
کمیسیون اروپا روز جمعه، در تلاش برای کاهش وابستگی به فناوریهای غیراروپایی، مناقصهای به ارزش ۱۸۰ میلیون یورو (۲۱۲ میلیون دلار) برای خدمات ابری بومی به چهار ارائهدهنده اروپایی برای یک دوره شش ساله اعطا کرد.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتاقدام اروپا برای ممنوعیت استفاده دولتی از واتساپ
پولیتیکو گزارش داد چندین دولت اروپایی تصمیم گرفتهاند به استفاده از واتساپ و سیگنال برای ارتباطات رسمی پایان دهند.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتخداحافظی دولت فرانسه با ویندوز مایکروسافت
فرانسه برای کاهش وابستگی به فناوری آمریکا، ویندوز را کنار میگذارد و به استفاده از سیستم عامل لینوکس روی میآورد.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتساخت دومین مرکز داده میلیارد یورویی تیکتاک در فنلاند
تیکتاک اعلام کرد که طی کمتر از یک سال، یک میلیارد یورو (۱.۱۶ میلیارد دلار) سرمایه، برای احداث مرکز داده جدید در فنلاند سرمایهگذاری میکند؛ اقدامی که بخشی از برنامه تیکتاک برای انتقال کامل ذخیرهسازی دادههای کاربران اروپایی به داخل اروپا است.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتاستارتاپ آلمانی یک مرکز داده هوش مصنوعی میسازد
استارتاپ آلمانی «پولارایز» (Polarise) در راستای تلاش کشورهای اروپایی برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر زیرساختهای حیاتی فناوری، قصد دارد یک مرکز داده هوش مصنوعی ۳۰ مگاواتی جدید بسازد که ظرفیت رایانش داخلی آلمان را دو برابر میکند.
-
صفآرایی اروپاییها در برابر غولهای فناوری
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتاروپا خطر خشم واشنگتن را به جان خرید
کشورهای اروپایی در واکنش به اعتراض عمومی در مورد نگرانیهای مربوط به ایمنی کودکان، فشار بر شرکتهای شبکه اجتماعی را افزایش دادهاند، اما در عین حال، خطر واکنش شدید آمریکا که خانه شرکتهایی مانند فیسبوک و ایکس ایلان ماسک است را نیز به جان خریدهاند.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتابتکار شرکتهای فناوری برای «اعتماد دیجیتال»
گروهی متشکل از ۱۵ شرکت فناوری از جمله مایکروسافت و اریکسون، روز جمعه «اتحاد فناوری مورد اعتماد» را راهاندازی کردند که حول پنج اصل برای استفاده ایمن از فناوری صرف نظر از محل توسعه آن بنا شده است.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتمهلت ۳ ساعته هند به شبکههای اجتماعی برای حذف محتوا
دولت هند روز سهشنبه اعلام کرد که شرکتهای شبکه اجتماعی باید ظرف سه ساعت پس از اطلاع از محتوای غیرقانونی، آن را حذف کنند و جدول زمانی ۳۶ ساعته قبلی را محدودتر کرد.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتفرانسه زنگ خطر وابستگی دیجیتال اروپا را به صدا درآورد
فرانسه با ارائه ابتکاری جدید، بار دیگر موضوع حاکمیت دیجیتال اروپا را به کانون سیاستگذاری اتحادیه اروپا بازگردانده و خواستار کاهش وابستگی این بلوک به فناوریهای آمریکایی و چینی شده است.
-
هشدار مقام امنیت سایبری اروپایی:
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتاروپا اینترنت را به غولهای فناوری آمریکایی باخته است
یک مقام ارشد امنیت سایبری اروپایی هشدار داد اتکای بیش از حد اروپا به شرکتهای فناوری آمریکایی، توانایی این منطقه را در نوآوری و دفاع در برابر حملات سایبری تهدید میکند و اروپا در زیرساختهای دیجیتال به حدی از آمریکا عقب افتاده که عملا اینترنت را از دست داده است.
-
اقتصادی > تولید و تجارتچرا ارز صادراتی بازنمیگردد؟ انتقاد اتاق بازرگانی از سیاستهای کلان
رئیس کمیسیون حکمرانی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سیاستهای کلان ارزی و تجاری کشور، تاکید کرد که بخش قابل توجهی از مشکلات عدم بازگشت ارزهای صادراتی در ماههای اخیر، ریشه در همین سیاستها دارد؛ بهطوریکه طبق آخرین گزارشها حدود ۹۰۰ کارت بازرگانی هنوز تعهد ارزی ناشی از صادرات خود را ایفا نکردهاند.
-
نگاهی به مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته گذشته
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتاز اختلال اینترنت تا رزمایش بزرگ امنیت سایبری
در هفته دوم آبان، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهد رویدادهای متنوعی بود؛ از اختلال اینترنت و رزمایش بزرگ امنیت سایبری گرفته تا رونمایی از تازهترین آمار پایگاه داده ملی نشانی و طرحهای جدید برای تحول در اقتصاد دیجیتال.
-
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتآغاز حمایت کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال/سیاست وزارت ارتباطات درباره اینترنت
"لزوم حکمرانی دادهمحور برای حذف موازیکاری"، "حمایت اضطراری از کسبوکارهای دیجیتال وارد فاز اجرایی شد" و "سیاست وزارت ارتباطات اینترنت باز و بدون محدودیت برای مردم است"؛ برخی از مهمترین خبرهایی بودند که این هفته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.
-
وزیر ارتباطات تأکید کرد
اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعاتلزوم حکمرانی دادهمحور برای حذف موازیکاری و اقدامات بینتیجه
وزیر ارتباطات در نشست بررسی چارچوب پیشنهادی اجرای برنامه حکمرانی دادهمحور، بند ۶ سند نقشه راه دولت هوشمند و نقشه جامع مرجع معماری سازمانی، بر لزوم تدوین سندی جامع و قابل اجرا تاکید و هدف از حکمرانی دادهمحور را جلوگیری از موازیکاری و فعالیتهای بینتیجه عنوان کرد.