• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401042919547
  • منبع : نمایندگی اردبیل

در یک هفته اخیر

سهل‌انگاری‌ها کرونا را در اردبیل شعله‌ورتر کرد/ افزایش ۵ برابری بیماران کرونایی

سهل‌انگاری‌ها کرونا را در اردبیل شعله‌ورتر کرد/ افزایش ۵ برابری بیماران کرونایی

ایسنا/اردبیل معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در هفته‌های اخیر سهل‌انگاری در مراقبت‌های بهداشتی، شعله‌های کرونا را دوباره سرکش‌تر کرده است.

محمد جعفرزاده روز سه شنبه ۲۸ تیرماه در جلسه ستاد کرونای شهرستان اردبیل اظهار کرد: به غیر از خلخال که رنگ زرد به خود گرفته همچنان مابقی شهرهای استان رنگ آبی دارند ولی با روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری کرونا که تا ۶ برابر افزایش یافته، بعید نیست که در هفته‌های آینده رنگ‌های دیگری به سراغ شهرهای استان اردبیل بیاید.

وی با بیان اینکه افزایش بیماران مراجعه‌کننده سرپایی و بستری‌ها زنگ خطر را برای آغاز پیک هفتم به صدا درآورده است، تصریح کرد: اگر هموطنان مراقبت‌های بهداشتی را جدی نگیرند احتمال تغییر رنگ شهرها به قرمز وجود دارد و باید مراقب سویه بی.آ.۴ و بی.آ.۵ باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: حتی آزمایش پی.سی.آر انجام شده از بیماران نیز روند افزایشی قابل توجهی را نشان می‌دهد که عمده این آزمایش‌ها با نتایج مثبت کرونایی همراه است.

جعفرزاده، علایم این بیماری را شکم درد، اسهال، استفراغ، بدن درد، علایم تنفسی فوقانی به ویژه گلودرد، سرفه‌های خشک و تب اعلام کرد و افزود: هر چند سویه جدید ریه را درگیر نمی‌کند اما باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیریم تا شرایط خطرناکی را در پیک هفتم شاهد نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تعداد مراجعات در اوایل تیرماه ۶۰ نفر بوده که هم اکنون روزانه به ۳۵۰ نفر افزایش یافته که نشان می‌دهد پیک هفتم شروع شده و اگر موازین بهداشتی به ویژه تزریق دز یادآور و زدن ماسک در فضاهای بسته رعایت نشود، امکان شیوع بیشتر این موج وجود دارد.

جعفرزاده اضافه کرد: میانگین واکسیناسیون در استان اردبیل پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری است ولی همچنان تأکید ما بر تزریق دز یادآور سوم و چهارم است که در ۳۷۰ مرکز بهداشتی و جامع سلامت تزریق واکسن در حال انجام است.

وی به عادی‌انگاری‌ها در ماه‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: هر چند مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان برچیده شده اما در همه مراکز بهداشتی در کنار سایر واکسن‌ها، تزریق واکسن کرونا نیز به صورت منظم و مرتب انجام می‌شود.

جعفرزاده بیان کرد: به هیچ وجه تزریق واکسن تاریخ گذشته در اولویت نبوده و ما واکسن تاریخ مصرف گذشته را از رده خارج کردیم و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی تغییر ماهیت ویروس را یادآور شد و اظهار کرد: نه تنها کرونا تمام نشده بلکه به هیچ وجه این ویروس ریشه‌کن نخواهد شد بلکه با تغییر هویت و سیستم به اشکال مختلف بروز خواهد کرد که باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی گرفته و زمینه حفظ سلامت خود و دیگران را فراهم کنیم.

جعفرزاده از فعال شدن قرارگاه شهید سلیمانی و برگزاری جلسات ستاد کرونا خبر داد و تصریح کرد: تلاش دانشگاه علوم پزشکی بر این است تا این پیک را به سلامت عبور کنیم و تاکنون هیچ‌گونه مرگ و میری از موج هفتم گزارش نشده ولی تعداد مراجعات روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه عارضه جدی را به دنبال واکسیناسیون درسطح استان شاهد نبودیم، گفت: به صورت گذرا برخی عوارض نظیر تب و سردرد طبیعی است اما به هیچ وجه عارضه جدی را بعد از تزریق واکسن در سطح استان شاهد نیستیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از هم استانی‌ها خواست تا درصورت مشاهده علایم اولیه بیماری به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده و تحت مداوا قرار گیرند تا خطری متوجه آنها نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha