• جمعه / ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401102920400
  • خبرنگار : 50491

غافلگیری مرغداران گلستانی از قطعی گاز/گلایه از روند توزیع سوخت

غافلگیری مرغداران گلستانی از قطعی گاز/گلایه از روند توزیع سوخت

ایسنا/گلستان برخی از مرغداران استان گلستان که در بحران گاز غافلگیر شدند از قطع زودهنگام گاز واحد تولیدی خود گله‌مند هستند و معتقدند برای تامین زیرساخت‌های سوخت جایگزین نیاز به مهلت بیشتری داشتند.

 سرمای بی‌سابقه دمای هوا طی روزهای گذشته در گلستان و دیگر نقاط کشور و همچنین قطع سوآپ گاز ترکمنستان موجب شد تا استان گلستان از لحاظ شرایط گازی در وضعیت بحران بگیرد.

با قرارگیری استان گلستان در شرایط اُفت فشار گاز مسئولان تمام تلاش خود را برای تامین گاز پایدار بخش خانگی به کار گرفتند تا مردم در این سوز زمستان دچار مشکل نشوند.

در ادامه مسئولان ضمن راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله "هر خانه یک اتاق گرم" اقدام به قطعی گاز CNG‌ها، صنایع، واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از جمله مرغداری‌ها و گلخانه‌ها، اصناف و واحدهای تجاری کردند تا مردم برای تامین گاز با مشکل مواجه نشوند.

با وجود آنکه مسئولان استانی از استاندار گرفته تا دیگر مسئولان ذی‌ربط با تمام توان برای رفع این مشکل پای کار آمدند اما به نظر می‌آید برخی از تولیدکنندگان که توصیه‌های قبلی مدیریت بحران و شرکت گاز را پشت گوش انداخته بودند با بوجود آمدن این شرایط گازی غافلگیر شدند و زیرساخت سوخت جایگزین در واحد تولیدی آنها آماده نبود اگرچه در این بین از سهم تقصیر برخی مدیران دستگاه‌ها هم نباید گذر کرد که حمایت‌های خود را برای تجهیز هر چه زودتر این واحدها به سوخت جایگزین دریغ کردند.

مدیر یک واحد مرغداری در علی‌آبادکتول در این باره به ایسنا گفت: بنده مدیر واحد یک مرغداری ۹۰ هزار قطعه‌ای هستم که سوخت پایه ما گاز است، ما از شرکت گاز درخواست کردیم حداقل یک هفته زودتر برای قطعی گاز اطلاع‌رسانی انجام می‌دادند و پس از تامین زیرساخت و تامین دستگاه گازوئیل‌سوز اقدام به قطع گاز می‌کردنداما متاسفانه فایده‌ای نداشت.

وی افزود: اینجا یک واحد تولیدی است و ما با استرس و دردسر فراوان اقدام به تولید مرغ می‌کنیم تا به دست مردم برسد و اگر دو الی سه ساعت گاز این واحد قطع شود تعداد زیادی تلفات می‌دهیم، در واقع اینکه گاز واحدهای صنعتی و تولیدی به یکباره قطع شود درست نیست

این تولیدکننده گلستانی با بیان اینکه گرفتن یک لیتر گازوئیل کلی دردسر و بروکراسی اداری دارد چه برسد تامین سوخت روزانه واحد تولیدی ما، متذکر شد: می‌طلبد ابتدا زیرساخت‌های لازم فراهم شود، هر دستگاه بخاری در مرغداری طی ۲۴ ساعت ۲۴۰ لیتر گازوئیل نیاز دارد،  بنده ۳۰ الی ۴۰ دستگاه بخاری دارم که در شبانه‌روز به چند هزار لیتر گازوئیل نیاز دارم حال با این وضعیت تخصیص سه هزار لیتر گازوئیل کفایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ما نیز معتقدیم مردم در اولویت هستند و مشکلی با قطعی گاز واحد تولیدی خود نداریم اما کاش اطلاع‌رسانی‌ها زودتر انجام شود و در کنار آن زیرساخت‌ها هم فراهم شود سپس اقدام به قطعی گاز کنند.

مدیر یک واحد تولیدی مرغ در گرگان نیز در این باره به ایسنا گفت: مرغداری ما از اول دوگانه‌سوز بوده و دغدغه قطعی گاز نداریم اما درخواست ما این است که سوخت جایگزین به دست ما برسد، ما کمبود گازوئیل داریم و درخواست ما از مسئولان افزایش سهمیه گازوئیل و رسیدن به موقع سهمیه سوخت است.

وی اضافه کرد: مصرف گازوئیل ما روزانه ۶۰۰ لیتر است و مخزن باید هر روز  پُر باشد اینکه در روز ۲۰۰ لیتر سوخت به دستم برسد و مرغ‌ها در ساعات دیگر در نبود سوخت از بین بروند فایده‌ای برای ما ندارد.

این تولیدکننده گلستانی متذکر شد: کاش مسئولان ابتدا سوخت جایگزین را تامین می‌کردند سپس نسبت به قطع گاز اقدام می‌کردند، مسئولان باید به قدری سوخت به دست ما برسانند که بتوانیم در سرمای هوا جوجه‌ها را سالم نگه داریم.

اما علی طالبی، مدیرعامل شرکت گاز گلستان نظر دیگری دارد و معتقد است؛ از سه ماه گذشته اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص تجهیز واحدهای تولیدی و صنعتی به سوخت جایگزین انجام داده‌ایم، کسی که قصد سفر دارد حتما یک لاستیک زاپاس خودرو تهیه می‌کند چطور می‌شود یک واحد مرغداری ۹۰ هزار قطعه‌ای برای شرایط اضطراری سوخت جایگزین تعبیه نکرده باشد و یا به برق اضطراری مجهز نباشد؟

وی با بیان اینکه مکاتبات لازم توسط شرکت گاز و ستاد مدیریت بحران به تمامی واحدهای تولیدی از جمله مرغداری‌ها انجام شده است، ابراز داشت: شاید در یک مقطع یک هزار و ۸۴ امضاء برای تمام مشترکان عمده انجام شده است، ما گاز واحدی که موجود زنده اعم از گیاه و یا مرغ دارد را به یکباره قطع نمی‌کنیم و حتما قبل از آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی در حالت اضطرار و افت فشار گاز و پس از دریافت هشدارها باید سریعا نسبت به تجهیز و استفاده از سوخت جایگزین اقدام کنند، بیان کرد: براساس آمار جهاد کشاورزی ۲۸۰ واحد مرغداری و ۵۰ درصد نانوایی‌های گلستان دوگانه‌سوز هستند اما گاهی اوقات کوتاهی‌هایی که قبلا توسط برخی تولیدکنندگان انجام شده در شرایط بحران مشکل‌ساز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۳۰ ۰۸:۳۳

مقصر اصلی خود مرغداره که مسئولین بهش گفتن فکر خودت باش چرا فکر خودش نبود