• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402042818320
  • خبرنگار : 50604

۳۰ هزار مراسم متنوع عزاداری در استان گلستان

۳۰ هزار مراسم متنوع عزاداری در استان گلستان

ایسنا/گلستان تاریخ نگار گلستانی با اشاره به ارادت مردم ولایتمدار استان گلستان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: گلستانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر بیش از ۳۰ هزار مراسم سوگواری برای اباعبدالله (ع) در مساجد و هیئات، تکایا، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها و سایر مراکز برگزار می‌کنند.

غلامرضا خارکوهی تاریخ‌نگار گلستانی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مردم شهرها و روستاهای استان گلستان از دیرباز علاقه خاصی به امام حسین(ع) داشته و دارند و در این راستا مراسم مختلفی برگزار می‌کنند که اوج آن در ماه‌های محرم و صفر است.

غلامرضا خارکوهی افزود: گلستانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر بیش از ۳۰ هزار مراسم عزا برای اباعبدالله در مساجد و هیأت‌ها و تکیه‌ها و حسینیه‌ها و فاطمیه‌ها و زینبیه‌ها و امامزاده‌ها و ادارت و منازل و سایر محافل و مراکز برگزار می‌کنند که بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه مجالس سوگواری امام حسین(ع) با استقبال پرشور عامه مردم مواجه می‌شود، گفت: این مجالس به سبک سنتی، و به شیوه‌های مختلف، نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی، منبر و موعظه، قرائت زیارت عاشورا، طبل زنی، شبیه خوانی، دسته روی، دسته چوبی، حلیم پزان، پامنبری، طوق بندان، علم گردانی، شیرخوارگان حسینی و به صور دیگر برپا می‌شود.

این تاریخ پژوه حضور گسترده زن، مرد، پیر و جوان را در مجالس حسینی نشانه عمق عشق و ارادت مردم این خطه به اهل بیت رسول الله (ص) عنوان کرد و گفت: مردم این منطقه قبل از محرم مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و امامزاده‌ها را غبارروبی و سیاه پوش کرده، علم‌ها و پرچم‌ها را تمیز و آماده می‌کنند و از شب اول محرم تا پایان صفر به عزاداری می‌پردازند اما عمده عزاداری‌ها در دهه اول محرم مخصوصاً تاسوعا و عاشورا و اربعین انجام می‌شود.

خارکوهی اضافه کرد: علاوه بر مساجد و تکایا و حسینیه‌ها، مراسم حسینی در برخی منازل و ادارات و پاساژها و مراکز آموزشی نیز برگزار می‌شود و این مجالس غالبا توام با پذیرایی و نذری دادن می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha