محمدصالح شکوهی شامگاه شنبه ۶ آبان در نشست دوم از سلسله نشستهای ارائه نتایج طرح بلند مرتبهسازی شهر مشهد با عنوان الگوهای بلند مرتبهسازی که در محل پژوهشکده ثامن برگزار شد، با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا آسمان خراشسازی ضرورت دارد و در جهت تنوع است؟ عنوان کرد: ملاک ضرورت نباید وجود سرمایهگذار باشد. وقتی اجازه میدهید آسمانخراش سازی اتفاق بیفتد قیمت زمین بالا خواهد رفت و تدریجا افراد به سمت آپارتمانهای کوچک و بلندمرتبه خواهند رفت. بنابراین به نظر میرسد خیلی به تنوع منتهی نخواهد شد.
وی در خصوص تاکیداتی که به رویکرد TOD در ارائه این طرح شده بود، اظهار کرد: رویکرد TOD اساسا برای حومههای کلانشهرهای امریکایی و نه مراکز پرجمعیت شهرهای ایران تعریف شده است. این رویکرد متناسب برای مراکز پرجمعیت شهری نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: از لحاظ شرعی مالکیت فضای بالای زمین برای کسی که مالک یک زمین باشد در حد متعارف عنوان شده است و بالاتر از حد متعارف از آن همه مردم است. بنابراین کسی که آسمانخراش میسازد به حق عمومی تجاوز میکند. درنتیجه نمیتوان گفت برخی افراد این سبک را دوست دارند و باید بر این اساس بلند مرتبهسازی انجام شود.
شکوهی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه ما مروج چه سبک زندگی هستیم؟ گفت: این موضوع را در تهران مورد مطالعه قرار دادهایم. بر اساس مطالعات ما در خصوص طرح TOD شهر تهران بیشتر شهروندان معتقد به این بودهاند که الگوی بلندمرتبهسازی باعث کاهش محبت و افزایش سوداگری میشود.
وی در خصوص اینکه آیا تعریف پهنههای بلندمرتبهسازی به الگوی ساخت نظممیدهد؟ عنوان کرد: تجربه تهران نشان داده است که چنین موضوعی باعث ایجاد نظم نخواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با اینکه آیا مشهد ظرفیت بلندمرتبهسازی دارد؟ اظهار کرد: باتوجه به اینکه بیشترین فرونشست زمین در کشور در محدوده خراسان رخ میدهد باید دید آیا میتوان تبعات ناشی از آن را بپذیریم؟ بنظر میآید برای اجرای این طرح باید عمیقتر فکر کنیم.
آیا بلندمرتبهسازی فقط یک دغدغه اقتصادی بوده است؟
فاطمه سلیمی، عضو شورای شهر مشهد نیز در این نشست در انتقاد به موارد ارائه شده در خصوص طرح بلند مرتبهسازی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه طرح بلندمرتبهسازی چه چیزی را میخواهد پاسخدهد؟ عنوان کرد: به نظر میآید در این طرحی که ارائه شد بیشتر به مسائل اقتصادی و سرمایهگذار توجه شده است.
وی ادامه داد: آیا ضریب وزنی رشد جمعیت برای شرکت مهندسان مشاور مهمتر بوده است یا ضریب وزنی سرمایهگذاران؟ علاوه بر آن ما از زاویه بیرونی به این طرح نگاه میکنیم. آیا اینگونه صحیح است که فقط یک بخش از بلندمرتبهسازیها در محور مصلی و سایر بلندمرتبهسازیها در نقاط برخوردار مشهد باشد؟
عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: آیا طرح بلندمرتبهسازی میخواهد مسالهای را حل کند؟ با توجه به اینکه مساله رشد جمعیت دغدغه اولیه بوده است چه میزان از بلندمرتبهسازیهایی که ارائه شد مسکونی، تجاری و اداری است و تا چه میزان پاسخگوی مسائل است؟ آیا بلندمرتبهسازی فقط یک دغدغه اقتصادی بوده است؟
کارفرمای سند بلند مرتبه سازی شهر مشهد اداره کل راه و شهرسازی است، نه شهرداری
همچنین در بخش دیگری از این نشست حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: زمانی که طرح جامع مشهد تصویب شد پهنهبندی حریم مشهد و سند بلند مرتبهسازی دارای نقص بود.
وی ادامه داد: در مصوبه سال ۹۳، ۳ ماه فرصت داده شده بود که سندهای بلندمرتبهسازی و پهنهبندی را تکمیل کنند. پهنهبندیها نزدیک یک سال است که پس از اینکه توسط شهرداری تهیه و در کمیسیون ماده پنج تصویب شد، در شورای عالی شهرسازی متوقف شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه کارفرمای سند بلندمرتبهسازی بنابه تجویز طرح جامع، اداره کل راه و شهرسازی بوده است، تصریح کرد: مقصود مدیریت شهری که در این جلسه بارها از آن گفته شد، شهرداری است، اما اصلا مدیریت شهری کارفرمای این سند نبوده است. کارفرمای سند بلندمرتبه سازی اداره کل راه و شهرسازی بوده که در سال گذشته اعلام کردند ما از لحاظ مالی مشکل داریم و نمیتوانیم پاسخ مهندسین مشاور را بدهیم؛ به همین دلیل کار روی زمین مانده است. در آن مقطع بود که شهرداری با هماهنگی راه و شهرسازی ورود کرد و کارفرمای میانراهی شد.
ضمیری در پاسخ به موارد مطرح شده مبنی بر اینکه شهرداری در این طرح به دنبال درآمدزایی است، خاطرنشان کرد: کمیسیونماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری که تهیه این سند را به عنوان یک الزام در آن زمان به تصویب رساندند باید از ضرورتهای این طرح سخن بگویند. این موضوعات کنار گذاشته شده و میگویند شهرداری به دنبال پول است. طبیعی است که شهرداری به دنبال پول باشد؛ چراکه باید شهر را اداره کند. اما الزاما از طریق سند بلند مرتبهسازی یا تراکم فروشی نیست. باید ظرفیتهای طرحهای تفصیلی و اسناد تهیه شده در مراجع قانونی بتواند به اداره و مدیریت شهر کمک کند.
وی اضافه کرد: چیزی که در طرحهای جامع و تفصیلی همیشه مفقود مانده، تراز مالی-فیزیکی است. هیچکس به سراغ این موضوع نمیرود. ما بارها گفتهایم ظرفیتهای شهرسازی درست است ولی شهرداری باید به دنبال مباحث اقتصادی و مدیریت هزینه برود.
حجت فرقانی، مدیرکل طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد هم در بخش دیگری از این نشست اضافه کرد: زمانی که طرح بلندمرتبه از اداره کل راه و شهرسازی منتقل شد، شامل مواردی بود که ما آن را ادامه دادیم و طرح را تهیه کردیم که نتیجه آن چیزی شد که ما آن را در اختیار مردم قرار داده و در سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بارگزاری کردیم. ما از همه اندیشمندان و علاقهمندان خواستیم تا به بهبود طرح کمک کنند.
فرقانی با بیان اینکه جلساتی که تاکنون برگزار کردیم نشاندهنده استقبال ما از استفاده از نظرات اندیشمندان در این خصوص است، تصریح کرد: با مدیریت جهاد دانشگاهی چندین جلسه با گروههای مختلف داشتیم که قرار بر این شد تا جهاد دانشگاهی پس از اینکه تمام مباحث در این خصوص موارد خورد را مطرح کردند جمعبندی کرده و آن را در اختیار ما قرار دهند. مانیز طرح را در اختیار مشاور قرار داده و بر اساس خواستهها، نیازها و مواردی که شهروندان در سایت معاونت شهرسازی بارگزاری کردند طرح بلندمرتبهسازی را بر اساس همه جوانب جمع بندی کرده و در نهایت به کمیسیون ماده پنج و مراجع ذی صلاح جهت تصویب ارائه دهیم.
انتهای پیام
نظرات