• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403031006806
  • خبرنگار : 50590

سیگار الکترونیک هم برای بدن مضر است

سیگار الکترونیک هم برای بدن مضر است

ایسنا/همدان مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مصرف سیگار الکترونیک نیز برای بدن مضر است، گفت: دود و بوی کمتر سیگارهای الکترونیکی در سالیان اخیر باعث شده است تا بسیاری از افراد تصور کنند، مصرف این سیگار به جای سیگارهای سنتی می تواند در ترک به آن ها کمک کند اما باید دانست سیگار و ویپ هر دو نیکوتین را به بدن می رسانند اما نحوه عملکرد آن ها متفاوت است.

رحیم مرادی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید برحفاظت از سلامت کودکان در برابر ترفندهای گوناگون صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات، اظهار کرد: سیگار با سوزاندن تنباکو دود تولید می کند و ویپ با گرم کردن مایعی به نام جویس بخار تولید می کند به طوری‌که دود سیگار حاوی ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که بسیاری از آن ها مضر و سرطان زا هستند. بخار ویپ ممکن است مواد شیمیایی کمتری داشته باشد اما هنوز هم مضر است.

وی افزود: یکی از اقدامات موثر کارشناسان سلامت روان شاغل در مراکز جامع خدمات سلامت در سطح استان در این حوزه، آموزش پیشگیری از اعتیاد و مصرف دخانیات، نوجوان سالم و تقویت بنیان خانواده است به طوری که خدماتی از جمله، غربالگری اولیه، غربالگری تکمیلی و مداخلات روانشناختی در حوزه ترک دخانیات نیز در این مراکز در حال انجام است که در هفته دخانیات با شدت بیشتری انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ انجام می‌شود، تصریح کرد: در سراسر جهان، پیرامون شعار سازمان جهانی بهداشت، با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه جهانی در مورد مضرات و اثرات زیان بار مصرف محصولات دخانی و مواجهه با دود دست دوم و پیشگیری از مصرف دخانیات انجام می شود که شعار تعیین شده از سوی آن سازمان برای پویش روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۲۴ با عنوان "حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات" است که اهمیت حفاظت از سلامت کودکان در برابر ترفندهای گوناگون صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات را بیش از پیش حائز اهمیت می کند.
مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: در همین راستا، شعار ملی تحت عنوان« حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی» تعیین و عناوین زیر برای روزهای هفته ملی بدون دخانیات که مقرر است از ۵ تا ۱۱ خرداد ماه برگزار شود.
مرادی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد در سطح جهان ۳/۱ میلیارد نفر دخانیات مصرف می کنند، خاطرنشان کرد : نکته قابل تامل اینکه ۸۰ درصد از این افراد در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه سن شروع مصرف دخانیات شامل قلیان و سیگار در کشور به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است، اظهار کرد: طبق آمارها، بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند.
وی ادامه داد: سالانه در ایران ۵/۱۱ هزار تن تنباکو در کشور مصرف می شود که حدود ۸/۴ هزار تن آن در داخل تولید شده، ۴/۴ هزار تن تنباکو از طریق واردات تامین شده و مابقی قاچاق و تقلبی است.
مرادی تصریح کرد: خسارت ناشی از مصرف دخانیات در کشور بین۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که شامل ۶۰ هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات و ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان به بخش سلامت کشور است.
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سیاست اعمال شده از سوی دولت ها در ایران برای کاهش بار مصرف دخانیات،  بیشتر مبتنی بر افزایش مالیات بر مصرف دخانیات بوده است اما باید در نظر داشت که صرف افزایش مالیات نمی توان جلوی مصرف دخانیات را گرفت.
مرادی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته شکل و شمایل سیگارها تغییر کرده و گرایش جوانان به سمت مصرف این ماده دخانی افزایش یافته است، اضافه کرد :متاسفانه سریال های شبکه های خانگی هم استعمال دخانیات را بیشتر جلوه می دهند و هدف کمپین روز جهانی و شعار هفته بدون دخانیات ۱۴۰۳ تقویت صدای جوانان، افشای تاکتیک ها و ترفندهای صنعت دخانیات و افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به دفاع از سیاست های بهداشتی و حفاظت از سلامت نسل های آینده است.
مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی با بیان اینکه امروز می دانیم که تنباکو باعث ۲۵ درصد از سرطان ها  می شود، یادآور شد: تنباکو سالانه بیش از ۸ میلیون نفر  را می کشد که هم شامل سیگاری ها و هم افراد غیر سیگاری می شود که در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات قرار دارند .
مرادی با بیان اینکه مصرف سیگار و مشتقات آن آثارجبران ناپذیری دارد، افزود: مصرف سیگار و دیگر مشتقات تنباکو در ابتلا به سرطان ریه، سرطان دهان، بیماری قلبی و انعقاد خون نقش دارد، همچنین خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد و منجر به پوسیدگی دندان و لثه و چین و چروک پوست می شود.
وی بابیان اینکه متاسفانه درجوامع امروزی شامل پدیده نو ظهوری به نام سیگار الکترونیک (ویپ) هستیم، اظهار کرد: سیگار الکترونیک دستگاهی شبیه به سیگار است که به جای دود، بخار تولید می کند. این بخار از طریق گرم کردن مایعی به نام جویس ایجاد می شود که می تواند حاوی نیکوتین، طعم دهنده ها و مواد شیمیایی دیگر باشد.
مرادی افزود: این نوع سیگار برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در چین اختراع شد و از آن زمان به طور فزاینده ای در سراسر جهان محبوب شده است.
مرادی با بیان اینکه شرکت های تولید کننده از تکنیک های جدید برای جذب جوانان استفاده می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به مرگ زودرس نیمی از مصرف کنندگان دخانیات، حفظ بازار تنباکو و نیکوتین به شدت به جذب مصرف کنندگان جدید و جوان وابسته است و شرکت های دخانیات از تکنیک های  متعددی برای جلب اعتماد و علاقه جوانان در سنین پایین استفاده می‌کنند.همچنین تبلیغات سیگار در فیلم ها و سینما و القای احساسات مختلف همراه با سیگار به مخاطب سبب تاثیر مخرب روانی بر مخاطب شده و کودکان و نوجوانان را مستعد مصرف می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha