• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403032214482
  • منبع : مطبوعات

ترکش‌های دومینوی استعفا برای بایدن -نتانیاهو

ترکش‌های دومینوی استعفا برای بایدن -نتانیاهو

تنها ۲ روز پس از جنایت اسرائیل در النصیرات، استعفای ۲ عضو کابینه جنگ و یک عضو کابینه اصلی، رژیم صهیونیستی را در موقعیت آچمز قرار داده است. پیامدهای استراتژیک این استعفاها چیست؟

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: استعفا پس از استعفا آن هم تنها در فاصله چند ساعت، لرزه بر اندام اسرائیل انداخته است.پس از جنایت تاریخی صهیونیست‌ها در النصیرات، ژنرال بازنشسته رژیم و عضو مثلاً میانه رو کابینه جنگ رژیم یعنی بنی گانتس استعفا کرد و پس از او گادی آیزنکوت وزیر دیگر کابینه جنگ، با تکرار همان انتقادهایی که گانتس علیه نتانیاهو بر زبان آورده بود، کناره گرفت و به خانه رفت. سپس نوبت به هیلی تروپر رسید و او نیز به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به گانتس، کناره‌گیری از کابینه ائتلافی نتانیاهو را به طور رسمی اعلام کرد.گانتس اعلام کرده که نتانیاهو برای تعیین استراتژی ضامن موفقیت در غزه ناتوان و عاجز است و هر چه زودتر باید انتخابات برگزار شود. در مقابل، نتانیاهو نیز با پیام ریاکارانه «بنی نرو... الان وقت رفتن نیست»، تلاش کرد او را منصرف کند اما اختلافات داخلی، خیلی عمیق‌تر از آن است که بتوان با ارسال چند پیام احساسی، این خیمه را سر پا نگه داشت.

با رفتن بنی گانتس رهبر حزب میانه رو اتحاد ملی اسرائیل، شرایط را تغییر داده و حالا انتظار می‌رود که اعضای راست افراطی ائتلاف نتانیاهو برای جبران این وضعیت، فتیله خشونت را بالاتر ببرند اما رویدادهای چند ماه اخیر نشان داده که برخلاف تصور غلط نتانیاهو و همراهان او، ثبت بالاترین میزان خشونت علیه فلسطینیان مظلوم، هیچ نوع پیروزی و ظفری به دنبال نمی‌آورد و شرایط به سمتی رفته که حتی کشورهای اروپایی نیز، از رسمیت دولت فلسطین حرف می‌زنند و حاضر نیستند  همچون گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت کنند.استعفای گادی آیزنکوت نیز از منظر اهمیت استراتژیک، روشنگر ابعاد جدیدی از معضلات ساختاری رژیم صهیونیستی است. او در نامه استعفای خود تاکید کرده که نتانیاهو برای عملی کردن اهداف جنگی، ناتوان بوده و نتوانسته تصمیمات مؤثر بگیرد. آیزنکوت معتقد است که ناتوانی نتانیاهو در اتخاذ تصمیمات قاطعانه، امنیت ملی رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته است. به عبارتی روشن، حتی خود اعضای کابینه رژیم نیز به این واقعیت اذعان می‌کنند که بقای رژیم به خطر افتاده و سیلاب خون مظلومان، نه تنها برای صهیونیسم اقتدار نیاورده، بلکه به شدت به بقای آن لطمه زده است. همچنین هیلی تروپر از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی، آشکارا به نتانیاهو حمله و اعلام کرده که او عاجزتر از آن است که بتواند درباره پایان جنگ و آزادی اسرائیلی‌ها تصمیم بگیرد. به همین دلیل لازم است هر چه زودتر انتخابات برگزار شود.

بازتاب گسترده استعفاها در رسانه‌های جهان

استعفای بنی گانتس و دو چهره دیگر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشته است. در گزارش CNN به این اشاره شده که تیم جو بایدن، بارها از نتانیاهو خواسته تا طرحی برای پایان دادن به جنگ ارائه دهد اما نتانیاهو به خواسته‌های واشنگتن بی‌اعتنایی کرده و به همین  دلیل، بایدن به این جمع بندی رسیده که بگوید: «نتانیاهو احتمالاً از طولانی شدن درگیری سود می‌برد».بر اساس تحلیل سی. ان.ان ژنرال بازنشسته ۶۴ ساله و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، عملاً خواهان اجرای طرحی برای از بین بردن حماس و برقراری اقتدار یک دولت جایگزین در منطقه تحت محاصره و بازگشت آوارگان است اما نتانیاهو حاضر نیست به چیزی جز جنگ بیندیشد. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی منتشر شده در روزنامه اسرائیلی معاریو، حمایت از گانتس ۴۲ درصد و میزان حمایت از نتانیاهو تنها با ۳۴ درصد است.به باور دانیل استرین خبرنگار گروه رسانه‌ای NPR شرایط برای نتانیاهو دشوار شده است. او درباره دلایل استعفای گانتس گفته است: «به باور گانتس، نتانیاهو مانع از رسیدن ما به پیروزی واقعی می‌شود و با آن که چند ماه از جنگ سپری شده، نتوانسته نتیجه‌ای به دست آورد. گانتس به شکل جدی به نتانیاهو حمله کرده و از این که جان اسرای اسرائیلی به بقای سیاسی نتانیاهو گره خورده اظهار تأسف کرده است.

 راست گراتر شدن کابینه نتانیاهو

تحلیل گران می گویند که خروج گانتس از کابینه، اگرچه کابینه نتانیاهو را در کوتاه مدت و در روزهای پیش رو سرنگون نمی کند، اما بدون گانتس، نتانیاهو اکنون بیشتر به شرکای راست افراطی خود وابسته خواهد بود. نظرسنجی ها نشان داده است که گانتس در انتخابات می تواند نتانیاهو را شکست دهد. در این مرحله به نظر می رسد که گانتس با استعفای خود تلاش دارد تا نتانیاهو را به سمت سقوط بکشاند و با برگزاری انتخابات، قدرت را از حلقه نتانیاهو خارج کند. در این صورت شاید اگر گانتس با استعفای خود بتواند دیگر وزرای ناراضی از نتانیاهو را هم از کابینه خارج کند، این وضعیت سقوط نتانیاهو را محتمل تر خواهد کرد.

 تشدید نارضایتی‌ها

فراتر از این استعفای گانتس نشان داد که کابینه نتانیاهو از درون با بحران و دودستگی شدید روبه روست. این را نیز باید در نظر داشت که استعفای گانتس جدیدترین نشانه تشدید نارضایتی داخلی بر سر مدیریت بنیامین نتانیاهو در جنگ هشت ماهه است و این اولین ضربه بزرگ سیاسی به نتانیاهو در طول جنگ غزه است.

گانتس در آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر به کابینه نتانیاهو پیوسته بود و در حلقه داخلی تصمیم گیری درباره جنگ قرار داشت، اما او نتانیاهو را متهم می کند که از پذیرفتن توافق آتش بس برای پایان دادن به جنگ و تضمین آزادی گروگان های اسرائیلی در غزه ناتوان است، چون شرکای راست افراطی او اکنون کنترل کابینه را در دست دارند و همین افراد هم مانع آتش بس و توقف جنگ در غزه می شوند. افرادی مانند ایتمار بن گویر که گانتس به شدت از حضور آن‌ها در تصمیمات جنگ ناراضی است. به اعتقاد گانتس و دیگر مخالفان نتانیاهو، کابینه تل آویو در حال حاضر برای پایان جنگ و حتی برای مراحل پس از پایان جنگ غزه هیچ استراتژی و برنامه ای ندارد و این آشفتگی و بی سرانجامی باعث شده تا تل آویو در جامعه بین الملل نیز به سمت انزوای بیشتر حرکت کند. «دنیل استرین»، کارشناس آمریکایی به رسانه ان.پی.آر گفته است که استعفای گانتس اکنون نشان‌دهنده افزایش ناامیدی بیشتری در میان بخش بزرگی از جامعه اسرائیل از اوضاعی است که جنگ به راه انداخته می‌شود.

 ناامیدی و رقابت

در واقع استعفای گانتس به یک باره زیر پای نتانیاهو را خالی کرده و حالا موج یأس، ناامیدی و احساس شکست نزد صهیونیست‌ها فراگیرتر شده و همه آنان می‌دانند که هیچ کدام از جریانات سیاسی، برای پایان دادن به جنگ غزه، استراتژی روشنی ندارند و در عین حال، نمی‌خواهند شکست خود را بپذیرند اما ظاهراً اتاق فکر ژنرال‌های حامی گانتس، نقشه دیگری دارد. آنان با استفاده از اطلاعات استخراج شده از چند نظرسنجی، به این نتیجه رسیده‌اند که هنوز هم می‌توان روی گانتس شرط بندی کرد. به باور ناظران سیاسی آگاه به موازنات سیاسی رژیم صهیونیستی، گانتس حالا یک برگ برنده در اختیار دارد و می‌تواند در انتخابات اول پاییز، به راحتی نتانیاهو را شکست دهد. با رفتن گانتس، شرایط برای جو بایدن نیز دشوارتر شد چراکه گانتس، مهم ترین حامی طرح جو بایدن برای توافق بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بود و آنتونی بلینکن در چند سفر اخیر خود به منطقه، همواره روی این موضوع حساب باز کرده بود که با همراهی گانتس راهی برای پایان جنگ پیدا شود و انتخابات آمریکا نیز به نفع جو بایدن و دموکرات‌ها خاتمه یابد. یکی دیگر از موارد توافق بین آمریکایی‌ها و گانتس، این بود که موضوع تداوم عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، با حمایت گانتس پیش می‌رفت اما حالا این پرونده نیز عملاً از روی میز کنار رفته و جریان راست افراطی رژیم صهیونیستی، به دلیل پافشاری بر جنگ و خشونت، اصطلاحاً دست و پای بایدن و تیم او را نیز در پوست گردو گذاشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۶:۲۴

الله مقتدر مظلومان را نصرت دهد و دنیا را برایتان تنگ و عاجز وناپایدار کند الهی آمین خودتان را با دست خودتان مهلک سازد

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۶:۳۲

مرگ براسرائیل جنایتکار.مرگ برامریکا

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۹:۳۰

اسرائیل بایدازصفحه روزگار حذف شود انشاءالله وآن روز دیرنیست

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۲۳:۲۸

هر یک از اسراییلی را که میکشند خدارو شکر میکنم . میگم خدایا شکرت یه جانی کمتر فقط ریشه این کثافتهای بیرحم رو بخشکان و امیدوارم کلا از صحنه روزگار حذف بشن