• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403072821440
  • خبرنگار : 71263

ممنوعیت تجاری ترکیه علیه «اسرائیل» به کجا کشید؟

ممنوعیت تجاری ترکیه علیه «اسرائیل» به کجا کشید؟

طبق اظهارات وزیر بازرگانی ترکیه، آنکارا ممنوعیت تجاری خود با «اسرائیل» را حفظ کرده است و به درخواست مقامات فلسطینی، فقط به شرکت‌های مرتبط با تشکیلات خودگردان فلسطین، اجازه واردات می‌دهد.

به گزارش ایسنا، اومر بولات در حاشیه یک نشست صنعتی بین المللی در استانبول، به خبرنگاران گفت: ترکیه از دوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و صادرات و واردات در گمرک را به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از موافقت با آتش بس در غزه و ممانعت از ارسال کمک های بشردوستانه به غزه، متوقف کرده است.

وزیر بازرگانی ترکیه توضیح داد: مقامات گمرک، در ابتدا انجام امور تجارت مرتبط با «اسرائیل» را کند کردند که منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حجم تجارت در هر ماه شد. با این حال، در ۹ آوریل، ترکیه با توقف صادرات هزار و ۱۹ قلم محصول در ۵۴ دسته به «اسرائیل»، موضع محکم‌تری اتخاذ کرد.

بولات گفت: ترکیه در دوم ماه مه، کل تجارت با رژیم صهیونیستی در گمرک را به طور کامل متوقف کرد و صادرات و واردات را به حالت تعلیق درآورد. هیچ فرآیند ثبتی برای رژیم صهیونیستی انجام نشده و سیستم‌های گمرک ترکیه، به روی تجارت رژیم صهیونیستی بسته مانده است.

قبل از توقف کامل صادرات و واردات در اوایل ماه مه، وزارت بازرگانی ترکیه در آوریل، محدودیت‌های صادراتی را بر روی ۵۴ گروه از محصولات به رژیم صهیونیستی اعمال کرده بود.

در آن زمان، ترکیه اعلام کرد که تا زمانی که آتش بس دائمی و کمک‌های بشردوستانه در غزه برقرار نشود، تجارت با رژیم صهیونیستی به ارزش هفت میلیارد دلار در سال را از سر نمی‌گیرد و نخستین شریک تجاری بزرگ اسرائیل شد که چنین اقدامی انجام داد.

با وجود تعلیق تجارت با «اسرائیل»، ترکیه برای واردات فلسطینی استثنا قائل شده است. بولات گفت: بنا به درخواست مداوم دولت فلسطین و وزارت اقتصاد ملی فلسطین، ما اجازه واردات از شرکت‌های فلسطینی را با تایید وزارت فلسطینی می‌دهیم.

وزیر خارجه ترکیه بر تعهد ترکیه به حمایت از فلسطین و در عین حال موضع قاطع خود در قبال اقدامات «اسرائیل» در منطقه تاکید کرد و گفت: در مواجهه با تجاوزات، وحشی‌گری و اقدامات رژیم صهیونیستی که در حد نسل‌کشی است، ما تمام اقدامات ممکن را در نهادهای بین‌المللی برای پایان دادن به آن برداشته ایم.

وزیر خارجه ترکیه، چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه خصوصی «اِ پارا» (A Para) ضمن اشاره به تلاش‌های بشردوستانه این کشور در بحبوحه بحران غزه، بر توقف تجارت ترکیه در ماه مه تاکید کرد.

وی گفت: جمعیت فلسطینی در غزه و کرانه باختری اشغالی، به بنادر دسترسی ندارند و بیشتر کالاهای ارسالی به این مناطق از طریق دو بندر بزرگ تحت کنترل رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین یادآور شد که ترکیه در سال ۲۰۰۵، یک قرارداد تجارت آزاد با تشکیلات خودگردان فلسطین امضا کرد.

بولات ادعاها مبنی بر تجارت با رژیم صهیونیستی را رد و تاکید کرد که امور گمرکی چنین تجارتی انجام نمی‌شود و همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه تنها کشوری است که چنین اقدامی را انجام داده است.

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آتش بس فوری، به حمله وحشیانه خود به غزه پس از عملیات طوفان الاقصی در اکتبر گذشته، ادامه داد. به گفته مقامات پزشکی فلسطینی، بیش از ۴۲ هزار و ۴۰۰ نفر از آن زمان تاکنون کشته شده اند که بیشتر آنها زن و کودک بوده و بیش از ۹۹ هزار نفر مجروح شده اند. حملات رژیم صهیونیستی تقریبا کل جمعیت غزه را در میان محاصره مداوم که منجر به کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو شده است، آواره کرده است.

بر اساس گزارش دیلی صباح، رژیم صهیونیستی به دلیل اقدامات خود در غزه، با یک پرونده نسل کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری  (ICJ)  روبرو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha