حجتالاسلام والمسلمین حسین یوسفی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت روز عرفه در روایات اسلامی، اظهار کرد: در منابع معتبر شیعه، عرفه روزی است که رحمت الهی گسترده میشود و امید میرود حتی آنچه در دل کوههاست، مشمول رحمت خداوند شود.
وی افزود: امام سجاد(ع) فردی را در روز عرفه دید که از مردم درخواست کمک میکرد. حضرت به او فرمود: «وای بر تو، در چنین روزی از غیر خدا چیزی طلب میکنی؟» این جمله نشان میدهد که عرفه روز امید به رحمت خداست، نه رجوع به خلق.
یوسفی با اشاره به سیره امام رضا(ع) گفت: آن حضرت در روز عرفه تمام اموال خود را بخشید. وقتی فضل بن سهل از این اقدام پرسید، امام فرمود این کار موجب سود است، چراکه کاری که پاداش الهی در آن باشد، ضرر محسوب نمیشود.
استاد حوزه علمیه بیرجند اضافه کرد: امام صادق(ع) نیز فرمودهاند که کسی که همه اعمال حج را انجام دهد، اما از رحمت خدا ناامید باشد، گناهش از همه بیشتر است. پیامبر(ص) نیز فرمودند: فضیلت روز عرفه به اندازه شب قدر است و اگر کسی در رمضان آمرزیده نشود، تنها امید باقیماندهاش، روز عرفه است.
وی یادآور شد: این روز در متون دینی بهعنوان روز بخشش، مغفرت و گشایش درهای رحمت الهی شناخته میشود و کسی که در چنین روزی از مغفرت الهی غفلت کند، دچار خسرانی بزرگ شده است.
یوسفی با بیان اینکه روز عرفه اختصاص به زائران خانه خدا ندارد، تأکید کرد: این روز متعلق به تمام مسلمانان است. برای زائران مکه، وقوف در عرفات واجب شرعی است، اما برای عموم مسلمانان، عرفه روز دعا، توبه و بازگشت به خداوند است.
وی اظهار کرد: امام حسین(ع) در عرفات، صورت خود را با اشک شست و دعای عرفه را قرائت کرد. این دعا دریایی از معارف الهی و شناخت نسبت به عظمت خداوند است و میتوان آن را راهی برای بازسازی روح انسان دانست.
این استاد حوزه با اشاره به مستجاب بودن دعا در این روز، تصریح کرد: عرفه از باشکوهترین روزهایی است که در طول عمر انسان قرار داده شده و هر لحظهاش را باید غنیمت شمرد.
یوسفی به موضوع روزه روز عرفه پرداخت و گفت: در متون دینی ثواب زیادی برای روزه این روز ذکر شده، تا حدی که آن را معادل روزه یک سال دانستهاند.
وی افزود: با این حال، برخی از معصومان مانند پیامبر(ص) و امام حسن(ع) در عرفه روزه نمیگرفتند. علت این کار نیز اهمیت دعا در این روز عنوان شده است؛ چراکه اگر روزه گرفتن موجب ضعف در دعا شود، بهتر است فرد فقط به دعا بپردازد.
یوسفی ادامه داد: از اینرو، اگر کسی توان جسمی جمع بین روزه و دعا را دارد، بهتر است هر دو را انجام دهد. اما اگر ناچار به انتخاب است، دعا در اولویت قرار دارد، زیرا هدف از این روز، پیوند قلبی با خداوند است.
استاد حوزه علمیه بیرجند درباره وضعیت حاجیان در این روز گفت: حتی برای زائران در مکه نیز روزه عرفه مستحب نیست، زیرا نشاط دعا و آمادگی روحی در این روز مهمتر از گرفتن روزه است.
وی با بیان اینکه آموزش و انتقال معارف روز عرفه به خانواده و فرزندان بسیار حائز اهمیت است، گفت: تربیت دینی باید ابتدا از خود فرد آغاز شود و سپس به خانواده و اجتماع سرایت پیدا کند.
وی افزود: اگر انسان نسبت به مسائل مهم دینی سکوت کند، جبهه حق تضعیف میشود و باطل جای آن را میگیرد. بیان آموزههای عرفه و آموزش سبک دعای امام حسین(ع) در این روز، بهترین شیوه برای تربیت نسل آینده است.
وی درباره سایر اعمال مستحب روز عرفه نیز گفت: غسل کردن، تلاوت قرآن، اعتکاف در مسجد، صدقه دادن و نمازهای مستحبی از جمله اعمالی است که در این روز بر آنها تأکید شده است.
این استاد حوزه یادآور شد: زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه و خواندن دعای عرفه در حرم ایشان، ثواب و فضیلت فراوانی دارد و در منابع معتبر به آن اشاره شده است.
یوسفی اظهار کرد: اگر انسان در چنین روزی از درگاه خداوند طلب مغفرت نکند، از بزرگترین فرصتهای زندگیاش غفلت کرده است و این خسرانی بزرگ خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات