علیرضا اسدی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به فعالیت انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: پیش از سال ۱۴۰۰، انجمن علمی رشته ما فاقد ساختار منسجم و برنامهریزی مدون و در سال ۱۳۹۹، انجمن صرفاً متشکل از یک گروه تلگرامی با کمتر از ۱۵ عضو بود. با توجه به همهگیری بیماری کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، از جمله عدم امکان ملاقات حضوری اعضا، در برقراری ارتباط و اجرای برنامههای علمی با چالشهای متعددی مواجه بودیم.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این چالشها، در بهمنماه ۱۴۰۰ اقدام به تدوین دستورالعملی کردیم که بر اساس آن ساختار انجمن به چهار بخش اصلی رسانه، روابط عمومی و نظارت، آموزش، تحقیقات و نشریه تقسیم شد. این واحدها تا سال ۱۴۰۲ به فعالیت خود ادامه دادند. پیش از این تقسیمبندی وظایف و تخصصیسازی فعالیتها وجود نداشت.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هدف اصلی ما، ارتقاء سطح تخصص اعضا بود، گفت: در همین راستا اعضا را به شرکت در دورههای کارآموزی و کارورزی در پژوهشکدهها، موزهها و سازمانهایی نظیر وزارت ارشاد و آموزش و پرورش تشویق میکردیم تا تجربیات خود را در حوزههای مختلف علمی و اجرایی افزایش دهند. به نظر میرسد مهارتهای اصلی، مهارتهایی هستند که مستقیماً با رشته تحصیلی مرتبط باشند.
اسدی با بیان اینکه شناخت مهارتهای اصلی دارای جنبههای آموزشی برای اعضای انجمن ضروری است، اظهار کرد: در حوزه پژوهشی تمرکز بر محتوا و روششناسی در اولویت است؛ به این معنا که اعضای انجمن باید با فلسفه پژوهش آشنا شوند و ضرورت آن را درک کنند. از دیدگاه ما پژوهش یک سبک زندگی است، زیرا هدف آن حل مشکلات جامعه است. رویکرد ما داوطلبانه است؛ بدین معنا که اعضا با شناسایی مشکلات و چالشهای جامعه در صدد حل آنها برمیآیند. این امر با بهرهگیری از روشها و روایتهای علمی صورت میپذیرد.
تاریخ مجموعهای از وقایع و روایتها است
دبیر کمیسیون انجمنهای علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی اتحادیه الهیات ایران با اشاره به اینکه تاریخ صرفاً مجموعهای از وقایع نیست، بلکه شامل وقایع و روایتهای آنها میشود، توضیح داد: قیام امام حسین(ع) در کربلا یک واقعه بیبدیل بود. پس از این واقعه، روایتهای متعددی از آن ارائه شد که بسیاری از آنها توسط شاهدان عینی یا افراد حاضر در صحنه بیان نشده بود. این روایتها تحت تأثیر شرایط زمانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برداشتهای متفاوتی را از واقعه کربلا ارائه دادند. در حالی که در نگاهی سطحی این واقعه یک شکست سیاسی و نظامی به نظر میرسد؛ تاریخ با روایتهای خود آن را به یک قیام اثرگذار، یک واقعه زنده و خاطرهای ماندگار در اذهان مسلمانان اعم از اهل سنت و تشیع تبدیل کرد.
اسدی با بیان اینکه شناخت روایتها، درک اصل واقعه و تفکیک میان آنها از اهداف اصلی پژوهش تاریخی است، خاطرنشان کرد: این امر مستلزم تسلط بر روشهای پژوهش و آشنایی با فلسفه تاریخ است. متأسفانه یکی از چالشهای موجود در دانشگاهها، عدم آشنایی دانشجویان با این مباحث است. هدف انجمن علمی این است که اعضا با توجه به توانمندیها و روحیات خود، ضمن احساس مسئولیت و تعهد به این دانش دست یابند.
روشهای پژوهشی میتوانند به نهضتی اجتماعی تبدیل شوند
وی با بیان انتقاد مبنی بر اینکه چرا افراد گذشته، حال و آینده را در یک مسئله تاریخی یکسان میبینند، یادآور شد: تاریخ به دو تعریف همچون واقعه و روایت تقسیم میشود. زمانی که ما یک روایت تاریخی را مینویسیم یا برداشتی از تاریخ داریم، این برداشت میتواند بر آینده تأثیر بگذارد و مسیر وقایع را تغییر دهد. بهعنوان مثال واقعه عاشورا موجب شکلگیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شده است. حتی اگر بخواهیم بهصورت علّی و معلولی به این موضوع نگاه کنیم باز هم این تأثیرگذاری وجود خواهد داشت. اگر تاریخ را بهصورت خطی و کرونولوژیک هم بررسی کنیم، میبینیم که همچنان تأثیرات واقعه عاشورا بر جامعه و کنشهای اجتماعی افراد برقرار است. در واقع اگرچه واقعه خود تکرار نمیشود، تأثیر آن همچنان پابرجاست. ما باور داریم که روشهای پژوهشی میتوانند به نهضتی اجتماعی تبدیل شوند که به تدریج به فرهنگسازی، ارتقاء ارزشها و هنجارهای یک جامعه کمک کنند.
هدف انجمن، تبدیل افراد به تریبونهای اصلاحات اجتماعی
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی درخصوص اینکه هدف ما تبدیل افراد به تریبونهای اصلاحات اجتماعی و ارتقای سبک زندگی بشریت است، تصریح کرد: ما آرمانها را در این میدانیم که از آنچه در دانشگاه آموختهایم، بهرهبرداری کنیم. دانشگاه با منابع مردم ادامه حیات میدهد و ما خود را مدیون آنها میدانیم. به همین دلیل در پی آموزش مسئولیتپذیری به دانشجویان با نگاهی علمی به جامعه هستیم و امیدواریم هر فردی حتی در حوزههای غیرمرتبط با رشته خود، توانایی ورود به حل مسائل و مشکلات جامعه را داشته باشد.
اسدی با بیان اینکه هدف انجمن، تربیت رهبران اجتماعی است، یادآور شد: ما تا به امروز سه نسل از مدیران را پرورش دادهایم که اکنون در نقشهای کلیدی در تشکلها، کانونها و موسسات پژوهشی و آموزشی فعال هستند. از سال ۱۴۰۰ تا کنون توانستهایم افرادی را تربیت کنیم که در زمینههای مختلف مشغول به کار هستند. این نکتهای مهم است، زیرا بسیاری از ایدهها در تاریخ مطرح شده اما به مرحله عمل نرسیده و به همین دلیل فراموش شدهاند. تأثیرگذاری هر ایده بر زندگی مردم و کاربرد آن برای به یاد ماندن و عمل کردن به آن امری حیاتی است.
وی با بیان اینکه یکی از اولویتهای انجمن، تطبیق فعالیتهای انجمن با علایق و انگیزههای دانشجویان است، مطرح کرد: این انجمن محلی برای آزمون و خطا و آشنایی با تجربیات مختلف است؛ ما دانشجویان را آزاد میگذاریم تا ایدههای خود را عملی و بر اساس آنها خدمت و ارزش ایجاد کنند. همچنین برنامههای عمومی و میانرشتهای مانند «قدر و قیمت» را برگزار میکنیم که با رشتههای مختلف از جمله علوم قرآن، معارف و تاریخ تمدن مرتبط است و دعوت از ۱۰نفر برای شرکت در این برنامهها یکی از نمونههای این تلاشها تلقی میشود. این برنامه با همکاری دانشگاه امام صادق و دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین با حضور اساتید برجسته برگزار شد و ایده آن کاملاً از سوی دانشجویان ایجاد شد.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه چالشهای موجود در انجمن ما، مشابه چالشهایی است که در دیگر انجمنها وجود دارد، یادآور شد: دانشجویانی که به تازگی به انجمن ملحق میشوند ممکن است تجربه کار تیمی نداشته باشند و تلاش کنند نظر خود را بر دیگران تحمیل کنند. دبیر انجمن نقش مهمی در تنظیم روابط بین بخشها و افراد دارد و تلاش میکند تا فضایی از آرامش ایجاد کند. دبیر علاوه بر رهبری، نقش هماهنگی و هدایتگری را نیز بر عهده دارد و چالشها را به این طریق حل میکند. چالش دیگری که با آن مواجه هستیم، انتخاب نادرست حوزهای از طرف برخی دانشجویان است که ممکن است باعث شود آنها در وسط کار متوجه شوند که این حوزه به شخصیت و علائق آنها نمیخورد. در این صورت ممکن است بخواهند واحد خود را تغییر دهند که این کار میتواند دشواریهای خاص خود را به همراه داشته باشد.
وی افزود: از دیگر موانع موجود عدم همراهی برخی از اساتید با برنامهها است که این امر طبیعی تلقی میشود. همچنین فرآیند دریافت مجوز برای برگزاری برنامهها بسیار زمانبر و طاقتفرساست. این چالش به ویژه زمانی که دانشجویان باید ساعتها را برای اخذ مجوز صرف کنند، برای آنها خستهکننده میشود. اگر امکان تسهیلگری در حوزه اخذ مجوز وجود داشته باشد، میتوان امید داشت که بهبود قابل توجهی در کیفیت برنامهها و فعالیتهای رقابتی شاهد خواهیم بود.
اسدی با بیان اینکه تشکل ما در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از بزرگترین تشکلها شناخته میشود، اظهار کرد: در حال حاضر انجمن حدود ۳۵ عضو فعال در بخشهای مختلف دارد که ممکن است در برخی مواقع یکدیگر را نشناسند، زیرا هر یک در حوزههای تخصصی خود مشغول به کار هستند. تمامی اعضای ما میتوانند ایدههای خود را ارائه دهند و ما برای تسهیل این امر از سال ۱۴۰۱ کانالی به نام «هوای تازه» راهاندازی کردهایم. این کانال شامل تمام فعالیتها از ایدهپردازی تا مراحل اجرا و اخذ مجوزهای لازم است و به صورت شفاف در اختیار عموم قرار دارد. دانشجویان از کلیه رشتهها و مقاطع میتوانند به این کانال دسترسی داشته باشند و با تاریخچه ایدهها و نظرات ما آشنا شوند.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی توضیح داد: در حال حاضر تعداد اعضای ثابت انجمن نزدیک به ۲۰ نفر است که در تمامی برنامهها حضور دارند و در کنار هم مشغول به کار هستند. اعضای انجمن به سه دسته شورای مرکزی، فعال و منفعل تقسیمبندی شدهاند و خدمات مختلفی به آنها ارائه میشود. یک شورای دانشجویی که شامل نمایندگان هر مقطع بر اساس سال ورودی است، در تمام مراحل جذب اعضا و برگزاری برنامهها مشارکت دارند. ما به صورت چهره به چهره با دانشجویان ارتباط میگیریم؛ این ارتباط هم به صورت حضوری و هم مجازی انجام میشود.
توجه ویژه انجمن به شناسایی استعدادها و جذب افراد مستعد از مقاطع ارشد و دکتری
اسدی بیان کرد: انجمن به شناسایی استعدادها و جذب افراد مستعد از مقاطع ارشد و دکتری توجه ویژهای دارد و این افراد به عنوان مشاور علمی یا همیار علمی در انجمن مشارکت میکنند. همچنین تمرکز ما تنها بر روی دانشجویان مقطع کارشناسی نیست و به تازگی با اضافه شدن افراد از مقاطع بالاتر عملاً فعالیتهای داوطلبانه و علمی خود را گسترش دادهایم. شرایط عضویت در انجمن به گونهای است که افراد باید فاقد سوسابقهای در کمیته نظارتی باشند. این امر به ما کمک میکند تا یک محیط سالم و حرفهای را برای اعضای خود ایجاد کنیم.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه درخصوص ایجاد انگیزه در اعضا، واحد کارآفرینی انجمن با شرکتها و کسبوکارهای خصوصی، دولتی و نیمهدولتی در ارتباط است، گفت: اگر دوستان توانمندی و تجربیات لازم را داشته باشند، میتوانند در این سازمانها به عنوان مشاور، کارآموز یا افرادی که میتوانند در موقعیتهای واقعی فعالیت کنند، مشغول به کار شوند. انجمن علمی به عنوان یک بستر داخل دانشگاه محدودیتهایی دارد و این فرصت به اعضا کمک میکند تا توانمندیهای خود را در محیطهای واقعی محک بزنند.
دبیر کمیسیون انجمنهای علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی اتحادیه الهیات ایران عنوان کرد: یکی از برنامههایی که انجمن امسال در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه برگزار کرد، شامل بازی با صنعت و تاریخ تمدن بود که در کشور سابقه نداشت. این برنامه کاملاً دانشجویی و تمامی ارائهدهندگان از خود دانشجویان بودند. استقبال خوبی از این همایش شد و بیش از ۴۰ نفر در آن شرکت کردند. این برنامه اولین همایشی بود که با نگرش علمی و روش پژوهشی توسط دانشجویان در حوزه گیمفیکیشن و ترکیب آن با رشتههای الهیات و تاریخ تمدن برگزار شد و تاریخ ۷۰ ساله دانشکده الهیات مشهد برای نخستین بار بررسی شد. در این همایش نمونههایی از بازیهای تاریخی و الهیاتی نیز معرفی شد.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی یادآور شد: انجمن به طور مداوم در تلاش است تا برنامههای مشابهی مانند این برنامه بازیسازی برگزار کند که به حوزههای نوین و خلاقانه اختصاص دارد. ایدهپردازی و اجرای این برنامهها به طور کامل توسط دانشجویان انجام میشود و ما به عنوان مسئولین انجمن تنها به عنوان تسهیلگر عمل میکنیم. اگر نهاد یا سازمانی نیز پیشنهادی به ما ارائه دهد، آن پیشنهاد باید با دغدغههای دانشجویان همخوانی داشته باشد. همچنین برنامه دیگری در دست اجرا داریم که با محوریت قاره آفریقا برگزار میشود. این برنامه با حضور رئیس سابق مرکز اسلامی زامبیا به بررسی حوزههای پژوهشی و مشکلات فرا روی اقلیت مسلمان در آن کشور اختصاص دارد.
اسدی با بیان اینکه انجمن با بیش از ۱۰ شرکت خصوصی و ۴۰ نهاد دولتی ارتباط دارد، یادآور شد: این ارتباطات به ما امکان میدهد تا افرادی را که به توانمندیهای لازم دست یافتهاند، به نهادهای مشاوری که در زمینه کسب و کارها فعالیت میکنند، معرفی کنیم. همچنین کارگاههایی مانند «تاریخ و فرقه سوریه» و «تاریخ تحولات آذربایجان و ارمنستان» را در همکاری با وزارت خارجه برگزار میکنیم. هدف ما از برگزاری این کارگاهها، ارتقاء آگاهی و دانش دانشجویان در زمینههای مختلف تاریخی و فرهنگی است.
دستاورد انجمن ایجاد فضایی برای همکاری و تعامل در میان دانشجویان است
وی با اشاره به اینکه از دستاوردهای انجمن میتوان به توانایی انجمن در همکاری با دانشجویان با دیدگاههای مختلف اشاره کرد، گفت: ما موفق به ایجاد فضایی برای همکاری و تعامل در میان دانشجویان بدون در نظر گرفتن جنبههای سیاسی شدهایم. هدف ما این است که دانشجویان را نسبت به مسئولیتهای اجتماعی خود آگاه ساخته و آنها را به سمت کارهای گروهی و کار تیمی سوق دهیم. این اقدامات به تغییر نگرش دانشجویان در قبال هزینههای تحصیل کمک کرده و باعث شده تا آنها نسبت به مسئولیتهای اجتماعی خود حساس شوند. از دانشجویان انتظار میرود که به جامعه، دولت و بشریت خدمت کنند. بسیاری از اعضای ما به نویسندگان و پژوهشگران موفقی تبدیل شدهاند و توانستهاند تغییرات مثبتی را در جامعه ایجاد کنند.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: انجمن به برقراری ارتباط با رشتههای دیگر و نهادهای مختلف اهتمام ویژهای دارد؛ این ارتباطات اغلب از طریق برگزاری برنامههای مشترک تحقق مییابد. همچنین به معرفی اعضای خود به عنوان مشاور در این نهادها میپردازیم و در مواردی نیز توافقنامهها و اسناد همکاری با آنها را منعقد میکنیم. هدف این اسناد، تعریف پروژههای مشترک نظیر پروژههای پژوهشی، آموزشی و تولیدی است. برنامه آینده انجمن شامل کارگاهی با محوریت تاریخ سوریه است. این کارگاه به بررسی تاریخ سوریه و فرقههای موجود در این کشور میپردازد؛ موضوعی که به دلیل ویژگیهای خاص خود از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: با توجه به تنوع فرهنگی و پیچیدگیهای سیاسی، برگزاری کارگاههای علمی و نشستهای تخصصی برای بررسی تحولات تاریخی و اجتماعی در سوریه و آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در حال برگزاری چنین کارگاههایی هستیم که در آنها متخصصان این حوزه به تبادل نظر خواهند پرداخت. تلاش داریم در آینده نزدیک، سلسله نشستهایی را تحت عنوان «مدرسه تحولات تاریخ» برگزار کنیم.
دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی توضیح داد: این نشستها به بررسی تاریخ و تحولات آذربایجان و ارتباطات فرهنگی و تاریخی ایران با این منطقه خواهد پرداخت. این ارتباطات به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آذربایجان که به دریای سیاه و دریای خزر نزدیک است، اهمیت ویژهای دارد. در این نشستها به مطالبی از قبیل تهاجمات پان ترکیستی و تحریفات تاریخی موجود در این منطقه خواهیم پرداخت. این نشستها در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با دعوت از صاحبنظران به بررسی دقیقتری از این موضوعات بپردازیم.
اسدی با بیان اینکه در اواخر خرداد ماه سال جاری، احتمالاً شماره جدید نشریه «تاریخنامه» منتشر که در آن آخرین اوضاع پژوهشی ارائه خواهد شد، تصریح کرد: این نشریه به صورت مستقل در کانال انجمن اطلاعرسانی خواهد شد. انجمن ما دارای دو زیرمجموعه است؛ زیرمجموعه اول نشریه «تاریخنامه» است که به ترتیب نشستهای جداگانه و شمارههای خاصی را منتشر میکند. زیرمجموعه دوم به رسانه «رستا» تعلق دارد که در زمینه تولید مستند، پادکست و دیگر اجزای رسانهای فعالیت میکند. همچنین ما مجموعهای به نام «ورقان» داریم که به عنوان یک کانال تاریخی به آموزش دانستنیهای تاریخی به مردم میپردازد و هدف آن ارتقاء سطح اطلاعات عمومی در زمینه تاریخ است، به ویژه برای افرادی که فرصت مطالعه کتاب ندارند. این برنامهها از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و با استقبال خوبی مواجه شدهاند.
از معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی خواستار همکاری بیشتر با تشکلها و انجمنها هستیم
وی مطرح کرد: از دانشگاه و معاونت فرهنگی درخواست داریم تا در حوزه برگزاری اردوها و سفرهای علمی، سختگیری کمتری داشته باشند. برگزاری اردوهایی که در آن پسران و دختران با هم حضور دارند، نباید ممنوع شود؛ زیرا تلاش میکنیم تا رفتارهای غیر اخلاقی پیش نیاید و به رعایت شئونات اسلامی متعهد هستیم. انتظار میرود که دانشجویان نیز با رعایت حدود خود رفتار مناسبی داشته باشند. این درخواست را به معاونت فرهنگی دانشگاه و وزارت علوم ارائه میدهیم، چرا که این محدودیتها مانع گسترش سفرها و اردوهای علمی انجمن شده است.
تاثیر منفی بروکراسی و نامهنگاریهای پیچیده بر روند ارتباط با انجمنهای علمی
دبیر کمیسیون انجمنهای علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی اتحادیه الهیات ایران تصریح کرد: از آنجایی که سازمانها و نهادهای دولتی غالباً درگیر بروکراسی و نامهنگاریهای پیچیده هستند، این مسئله بر روند ارتباط با انجمنهای علمی و NGO ها تأثیر منفی میگذارد. در خصوص نشریات انجمن انتظار دارد که بخش خانه نشریه دانشگاه فردوسی حمایت بیشتری از نشریات دانشجویی کند تا امکان انتشار فیزیکی آنها نیز فراهم شود. از وزارت ارشاد، وزارت گردشگری و وزارت خارجه انتظار داریم که توجه بیشتری به رشته تاریخ و تمدن اسلامی داشته باشند. وجود رایزنان فرهنگی و سفرا که به زبان مناطق خود تسلط دارند، ضروری است. این امر میتواند به توانمندسازی دانشجویان کمک کند و نیازهای این سازمانها را بهتر شناسایی کند.
اسدی با بیان اینکه اگر وزارت آموزش و پرورش برای ما دغدغههای مدیریتی و برنامههای اصلاحی خود را بیان کند، میتوانیم نیروی انسانی مناسب در این حوزه تربیت کنیم، اظهار کرد: این همکاری میتواند به بهبود وضعیت آموزش و پرورش منجر شود. در زمینه تغییر ساختار و پارادایم در سیستم آموزشی لازم است که افرادی را معرفی کنیم که بتوانند به این هدف دست یابند. متأسفانه در حال حاضر نگاه برخی به استخدام معلمان محدود شده است که این نگرش نادرست است. چالش دیگری که با آن مواجه هستیم این است که برخی انجمنهای علمی حتی به پیشنهادات همکاری ما پاسخ نمیدهند. ما از این انجمنها انتظار داریم که در زمینه همکاری در حوزه اشتراکاتی که بین رشتهها وجود دارد، با ما همکاری کنند. این اشتراکات در رشتههای مختلف الهیات، ادبیات و علوم انسانی نیز قابل مشاهده است.
وی با اشاره به اینکه انجمن ما یکی از فعالترین انجمنهای دانشکده الهیات و دانشگاه فردوسی است و در بین دانشگاههایی کشور فعالترین انجمن در رشته تاریخ تمدن اسلامی محسوب میشود، گفت: هیچ یک از این انجمنها با این حجم از تنوع موضوعات و فعالیتها شامل نشستها و برنامههای مختلفی به این گستردگی فعالیت نمیکنند. ما دارای صفحههایی در آپارات، یوتیوب و شبکههای اجتماعی هستیم و کنشگری اجتماعی نیز انجام میدهیم. تعداد مخاطبان ما بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده میشود و افتخار داریم که در خدمت دانشجویان، پژوهشگران و اساتید هستیم. امیدواریم که بتوانیم این مسیر تحول را که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده با قوت بیشتری ادامه دهیم.
دبیر کمیسیون انجمنهای علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی اتحادیه الهیات ایران بیان کرد: انجمن علمی تاریخ تمدن دارای بخشهای مختلفی اعم از کارآفرینی، نشریات و تحقیقات، روابط عمومی، نظارت، رسانه و گردشگری است. این تیم به صورت تخصصی در حال انجام فعالیتهای مختلف است و برنامههای ما به شکلهای دوستانه و همکارانه پیگیری میشود. همچنین انجمن دارای یک مرکز مطالعاتی است که به ارزیابی برنامهها و سیاستگذاریها در بازههای دو تا سه ساله میپردازد. از دیگر اقدامات مهم انجمن، سند ۱۰ سالهای است که در نوع خود بینظیر بوده و تقریباً وارد سال پنجم آن شدهایم. علاوه بر این یک شورای مشورتی متشکل از اساتید و دانشجویان قدیمی انجمن نیز تشکیل شده است.
اسدی اظهار کرد: انجمن علمی تاریخ تمدن ملل اسلامی از سال ۱۴۰۰ به یک تشکل و الگو در سطح ملی تبدیل شده است و به عنوان مدل و مرجع برای سایر انجمنهای مشابه در سراسر کشور از طریق اتحادیه الهیات ایران معرفی میشود. یکی از دستاوردهای ما، پیگیری عضویت انجمنهای علمی دانشکده در اتحادیه الهیات بود که برای نخستین بار این انجمنها را به عضویت این مجمع درآوردیم و به کمیسیونهای تخصصی معرفی کردیم. انجمن در شورای نشریات دانشجویی وزارت علوم نیز به نمایندگی از دانشگاه فردوسی حضور داشته و در مجمع انتخاب دو عضو دانشجویی شورای نشریات وزارت علوم شرکت کرده است. همچنین در سالهای گذشته موفق شدیم جشنواره حرکت را با نام خود ثبت کنیم و جوایز آن را به دست آوریم.
انتهای پیام
نظرات