زهرا نجاری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در قانون جوانی جمعیت باید به تسهیلگری مادران توجه شود، برای مثال مادران با کالسکه در سطح شهر تردد میکنند اما فضای شهری برای این امر مناسبسازی نشده است، آسانسورها و پلهای عابرپیاده برای ورود کالسکه طراحی نشدند، حمل و نقل شهری نیز برای حمل و نقل کالسکه مهیا نشده است و حتی رانندگان تاکسی مادرانی که با خود کالسکه به همراه دارند را سوار نمیکنند.
وی ادامه داد: برای فرزندآوری باید زیرساختهای شهری فراهم شود و شهرداری هم باید نظارت لازم را داشته باشد. پارکها مناسب حضور فرزندان نیست چون به محل بازی حیوانات خانگی تبدیل شده است و خانوادهها جرئت ندارند فرزندان خود را به پارک ببرند. نظارتی بر پارکها وجود ندارد، مکانهای عمومی، مراکز خرید، سینماها، سرویسهای بهداشتی عمومی در پارکها و مساجد مکانی برای تعویض پوشک و شیردادن به نوزاد یا همان اتاق مادر و کودک ندارند و حتی در صورت وجود به یک انباری تبدیل شده است.
دبیر مجمع فعالان جمعیت جبهه فرهنگی قزوین با اشاره به طرح «مادر یاران»، خاطرنشان کرد: بارها پیش آمده که فرزند خانواده در سنی نیست که به مهد کودک برود و مادر کار اداری و درمانی دارد و باید فرزندش را نزد کسی بگذارد و اقوام آنها نیز در دسترس نیستند؛ پیشنهاد ما این است در فرهنگسراها یا مساجد، مادرانی که در سن بازنشستگی و در منزل بیکار هستند را آموزش دهیم تا مادران جوان فرزندان خود را در ساعاتی از روز نزد آنان بگذارند.
وی افزود: برای مثال مساجد محل متولی آموزش ۲۰ مادر مورد اعتماد باشد تا هر روز چند مادر در آن مسجد یا فرهنگسرا حضور یابند و یکی دو ساعت از فرزندان بانوان محله نگهداری کنند؛ حتی مسجد میتواند فراخوان دهد تا خانوادهها اسباببازیهای اضافی را به مساجد ببرند و به این صورت مادریاران با فرزندان سرگرم شوند. این به معنای مربی کودک نیست بلکه مادریاران مانند یک مادربزرگ، یکی دو ساعت از فرزند نگهداری خواهند کرد تا مادر کار اداری خود را انجام دهد و بازگردد.
نجاری در خصوص طرح مادریاران خاطرنشان کرد: البته مساجد و نهادهای متولی باید این افراد را تأیید کنند تا خانوادهها با اطمینان خاطر فرزندان خود را به آنان بسپارند؛ خلأ وجود چنین افراد و نهادهایی در جامعه احساس میشود، برای مثال مادران برای انجام کارهای بانکی و یا حتی مراجعه به دندانپزشکی با مشکل مواجه میشوند و چنین طرحی به مادران کمک میکند.
راهاندازی مرکزی برای تبادل اطلاعات مادران
وی به ضرورت راهاندازی مرکزی برای تبادل اطلاعات مادران اشاره کرد و گفت: بهتر است چنین مراکزی ایجاد شود تا مادران بتوانند اطلاعات خود را با هم تبادل و فرزندان نیز با هم بازی کنند که این امر از لحاظ روانی موجب آرامش آنان خواهد شد، برای مثال من به عنوان مادر فکر میکنم فرزندم بسیار شیطنت میکند اما وقتی مادران دیگر از دردسرهای فرزندان خود صحبت میکنند متوجه میشوم با هم اشتراکاتی داریم و اینگونه تحمل مشکلات فرزندان راحتتر خواهد بود. ما با چند تن از دوستان به همراه فرزندان دور هم جمع میشویم و فرزندان با هم بازی کرده و مادران هم با هم گفتگو میکنند که این امر حال مادران را خوب میکند؛ به نظر میرسد این طرح باید گسترده شود و چنین مراکزی در محلات ایجاد شوند.
نماینده مجمع ملی فعالان جمعیت قزوین به مشکلات موجود در مدارس هم اشاره کرد و افزود: در مدارس، تکفرزندی و دو فرزندی زیاد است و معلمان میگویند که با اغلب فرزندانی که با مشکل مواجه میشوند تکفرزند یا دو فرزند هستند، معلمان در گام نخست باید به روح و روان دانشآموزان توجه کنند، معلمان براساس احساس وظیفه با والدین دانشآموز صحبت کنند و خانواده را در جریان مشکلات تکفرزندی قرار دهند.
نجاری در پایان یادآور شد: تکفرزندی بیش از ۳۰ عیب دارد و اکثر روانشناسان به آن اعتقاد دارند، باید معلم، مشاور مدرسه، معلم پرورشی و مدیر مدرسه همه یک صدا در خصوص معایب تکفرزندی سخن بگویند و آموزش و پرورش به صورت علمی و ملموس معایب تکفرزندی را برای معمان و خانوادهها تشریح کند تا خانوادهها در جریان این معایب قرار گیرند.
انتهای پیام
نظرات