به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، امروز در سخنرانی خود در دهمین اجلاس استراتژیهای توسعه خدمات، تولیدات و صادرات بهترین شرکتهای ایران و اجلاس طرح انتخاب ملی، بخش خصوصی کشور را «سنگرسازان بیسنگر» توصیف و اظهار کرد: حجم سنگینی از تکالیف بر دوش بخش خصوصی گذاشته میشود، اما نه زمینههای لازم برایشان فراهم میشود و نه حمایت جدی از آنان صورت میگیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به تصمیمگیریهای سیاستمداران در شرایط حساس کنونی بهویژه در عرصه روابط خارجی،گفت: امیدواریم بر اساس منابع و ظرفیتهای کشور، تصمیماتی اتخاذ شود که هم ملت ایران به حق خود برسد و هم حقانیت ما در عرصه بینالمللی به ظهور برسد.
وی با انتقاد از ساختار اقتصادی دولتها طی ۴۶ سال گذشته، خاطرنشان کرد: در حکمرانی کشورها، دولتهای کوچک با اقتصادهای بزرگ و دولتهای بزرگ با اقتصادهای کوچک وجود دارند. متأسفانه ما از نوع دوم هستیم. دولتهایی بزرگ، پرهزینه و فربه که خروجی ناکارآمد دارند. ما دولتی فقیر در سرزمینی غنی با سرمایههای ذاتی و تولیدی هستیم.
متکی ضمن تاکید بر اینکه «تولید ناموس اقتصاد است»، گفت: ایرانیان غیرتمندترین مردم در نقشآفرینی تولیدند. تاریخ کشور ما سرشار از نمونههایی است که نشان میدهد تولید میتواند با اتکا به منابع طبیعی یا اندیشههای تولیدگرانه به بار بنشیند. مردم ما این هنر را دارند که حتی از هیچ، چیزی بسازند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به فعالیتهای کمیته دیپلماسی اقتصادی این کمیسیون اشاره و اظهار کرد: طی شش ماه گذشته جلسات متعددی با سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک داشتیم. یکی از اصلیترین موضوعات مورد پیگیری ما، مشکلات صادرکنندگان در حوزه تخصیص ارز است. در بازدید اخیر از ارومیه و گفتوگو با بیش از ۱۰۰ شرکت، بارها شنیدیم که صادرکنندگان ماهها در انتظار تخصیص ارز برای واردات مرتبط با صادرات خود هستند. این بوروکراسی طولانی، مانع توسعه تولید و صادرات است.
وی افزود: در حالیکه صادرکننده ارز به دست میآورد، اختیار استفاده از آن را ندارد و باید مراحل متعدد اداری را طی کند. این روند باید اصلاح شود؛ اگر مانع قانونی است، باید رفع شود و اگر مانع بخشنامهای است، از جایگاه نظارتی مجلس آن را برطرف خواهیم کرد.
متکی با اشاره به تجربههای خود در دیپلماسی اقتصادی، تصریح کرد: سالها پیش در ترکیه و ژاپن دیدم که دیپلماسی اقتصادی و حمایت از شرکتهای خصوصی، مهمترین وظیفه سفیران آن کشورهاست. ما نیز باید در نظام حکمرانی خود این اصل را جدی بگیریم.
وی خصوصیسازی در ایران را یکی از بزرگترین چالشها دانست و تصریح کرد: در سه دهه گذشته خصوصیسازی واقعی انجام نشد. شرکتها از یک بخش دولتی به بخش دیگری منتقل شدند و به ندرت شاهد واگذاری واقعی به بخش خصوصی بودیم. حتی معدود واگذاریها هم با مقاومت نهادها و بازگشت دوباره به دولت همراه بوده است. این یعنی خصوصیسازی در ایران بیشتر شعاری بوده تا عملی.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بانکها را یکی از گرههای اصلی بخش خصوصی معرفی و خاطرنشان کرد: بانکها به جای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، ابتدا دستورات دولت را اجرا میکنند و سپس منابعشان را به شرکتهای وابسته اختصاص میدهند. به همین دلیل، بخش خصوصی در صف آخر دریافت تسهیلات بانکی قرار میگیرد.
وی افزود: بسیاری از شرکتهای دولتی که زیانده هستند، باید تعطیل شوند. این شرکتها وبال اقتصاد کشورند و در عین حال بیشترین سهم پیمانکاریهای دست اول را در اختیار دارند، در حالی که بخش خصوصی واقعی از این فرصتها محروم است.
متکی درمان مشکلات اقتصادی کشور را نیازمند «جراحی بزرگ» دانست و گفت: دو تومور بدخیم اقتصاد ما دولتهای فربه و ناکارآمد و نیز بیتوجهی به بخش خصوصیاند. تجربه کشورهایی مانند نروژ و ژاپن نشان میدهد که دولت کوچک اما کارآمد میتواند اقتصاد بزرگی را مدیریت کند، اما ما با پنج میلیون حقوقبگیر در دولت، بیشتر وقت و منابع را صرف پرداخت حقوق و یارانهها میکنیم.
وی ضمن انتقاد از ممنوعیتهای ناگهانی صادرات تاکید کرد: این بدترین تصمیم ممکن است. صادرکننده برای یافتن بازارهای خارجی سالها زحمت میکشد، اما ناگهان با تصمیمی شبانه، صادراتش ممنوع میشود. در حالی که کشورهایی مثل همسایگان ما حتی در شرایط کمبود، صادراتشان را متوقف نمیکنند.
متکی در پایان تصریح کرد: بخش خصوصی زمانی در ایران جدی گرفته میشود که خود فعالان بخش خصوصی در تصمیمسازیها حضور داشته باشند. ما در کمیسیون اقتصادی پیگیر هستیم تا موانع را رفع کنیم و از ظرفیتهای صادرکنندگان به عنوان سنگر اول اقتصاد بهره ببریم.
انتهای پیام
نظرات