منصوره محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش مهم میان وعده مناسب برای دانشآموزان و تاثیر آن در بهبود یادگیری و حافظه آنها، اظهار کرد: یک دانشآموز نیاز دارد به طور متوسط در ساعاتی که در مدرسه حضور دارد، هر دو تا سه ساعت یکبار یک میان وعده مناسب دریافت کند. میان وعدهای که حاوی مواد مغذی باشد و ترجیحا قندهای ساده کمتر در آن به کار رفته باشد.
وی ادامه داد: نکته مهم در میان وعده دانشآموزان تنوع در میان وعده است، بگونهای که باید تلاش شود از انواع گروههای غذایی مانند میوه و سبزیجات، غلات، لبنیات و ... در میان وعده دانشآموزان گنجانده شود.
این متخصص تغذیه از اهمیت تنوع در تغذیه و میان وعده دانشآموزان یاد کرد و افزود: گاهی والدین از تغذیه تکراری مانند نان و پنیر، سیب، موز و یا کیک و شیر برای تغذیه دانشآموزان استفاده میکنند، در حالیکه میتوان طیف گستردهای از خوراکیها را برای دانشآموز در نظر گرفت. برای مثال از بین میوهها نباید صرفا به سیب، موز و یا نارنگی اکتفا کرد، بلکه یک عدد هویج، چند برگ کاهو، کلم بروکلی و حتی گوجه فرنگی و فلفل دلمهای رنگی که سرشار از مواد مغذی، انواع ویتامین و خصوصا ویتامین C است میتواند میان وعده مناسبی برای دانشآموز باشد.
محمدی با بیان اینکه لقمهها را نیز نباید فقط به نان و پنیر محدود کرد، یادآور شد: نان و گردو و خرما، نان و تخم مرغ آبپز، ساندویچ مرغ خانگی با کاهو و گوجه، کتلت و همبرگر خانگی، پوره سیب زمینی، سالاد الویه، انواع کوکو و... نیز میان وعدههای مفیدی برای دانشآموزان هستند.
وی اضافه کرد: در صورت امکان استفاده از مغزها نیز برای دانشآموزان مفید است، در زمینه مغزها نیز قرار نیست همیشه از پسته و بادام استفاده شود، بلکه کشمش، مغز تخمه آفتابگردان، مغز تخمه کدو، خرمای خشک، نخود، برگه زردآلو و آلو، دانه سویا(در شرایطی که کودک ممنوعیت پزشکی نداشته باشد) و ... نیز برای کودکان مفید است.
این متخصص تغذیه از اینکه برخی کودکان تمایل به خوردن کیک دارند نیز یاد کرد و گفت: اگر دانشآموز علاقمند به کیک است خانوادهها میتوانند از کیکهای خانگی سالم استفاده کنند. کیکی که با شیر، هویج، گردو، کشمش و ... پخته شده باشد. حتی در صورت امکان میتوان آبمیوه طبیعی مانند آب سیب، هویج و یا هر میوه دیگر را تهیه کرد و در بطری دربسته مناسب برای دانشآموز گذاشت تا در کنار کیک خانگی مصرف شود.
محمدی افزود: استفاده از نانهای همراه با غلات مانند نان جو نیز مفید است و برای تکمیل خواص آن میتوان انواع کره مغزها مانند کره بادام زمینی و... را نیز بر روی نان استفاده کرد.
وی به اهمیت چیدمان مناسب ظرف تغذیه خصوصا برای دانشآموزان در سن دبستان نیز اشاره کرد و گفت: اینکه والدین بتوانند در حد امکان تغذیه دانشآموز را با کمی خلاقیمت تهیه کنند تا ظاهر آن جذاب باشد، تاثیر بسیار خوبی بر روی افزایش اشتها و تمایل دانشآموز به مصرف خوراکی خواهد داشت.
به گفته این متخصص تغذیه، خانوادهها میتوانند انواع مغز را همراه با خرما و یا شیره ترکیب کرده و به صورت توپَک و یا حتی به شکل ستاره و... در ظرف تغذیه کودک قرار دهند.
محمدی با بیان اینکه دانشآموزان خصوصا در سن دبستان معمولا تمایل دارند به صورت گروهی خوراکی بخورند گفت: توصیه میشود اگر برای خانوادهها مقدور است خوراکیها را در قطعات کوچکتر، اما تعداد بیشتر بگذارند تا دانشآموزان خوراکیها را با هم تقسیم کنند که این موضوع بر بهبود تغذیه دانشآموزان بی تاثیر نیست.
وی از خوراکیهای ممنوعه برای دانشآموزان نیز یاد کرد و افزود: خانوادهها به هیچ عنوان نباید کیف فرزند خود را از انواع کیک، چیپس و پفک، پاستیل، چوب شور و... که مواد مغذی ندارند و در عین حال فقط باعث اضافه وزن میشوند پُر کنند. به علاوه بسیاری از این خوراکیها حاوی رنگهایی هستند که اگرچه از نظر خوراکی مجاز است، اما برای بدن دانشآموز مفید نیست.
این متخصص تغذیه گفت: اگر به هر دلیل دانشآموزان مجبور شدند از کیک با بیسکویت برای تغذیه استفاده کنند، بهتر از انواع ساده که همراه با کرم و یا کاکائو نباشد، استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات