به گزارش ایسنا، آموزش و پرورش و مدرسه در هر کشوری از اهمیت بسیاری برخوردار است و کشورها تلاش میکنند با مطالعه سیستمهای آموزشی دیگر کشورها بهترین روش و شیوه تعلیم و تربیت را برای دانش آموزان خود پیدا و آن را اجرایی کنند.
در هنرستانهای فنی و حرفهای بسیاری از کشورها با توجه به نیاز و رویکرد اقتصادی و اجتماعی جامعه رشتههای متعددی تعیین و تدریس می شود. رشتههایی که در هنرستان ها ارائه میشود غالبا رشتههای فنی، گردشگری، هتلداری، تجارت، آشپزی، دفترداری و سرمایهگذاری داخلی و خارجی را شامل می شود.
در کشورهای صنعتی بخش اعظمی از دانشآموزانی که به هنرستان میروند، به صاحبان صنایع و کارآفرینان موفق تبدیل می شوند.
به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر تنها آموزشهای آکادمیک جهت اشتغال به کار کافی نیست و دانش آموزان برای ورود به بازار کار باید دورههای مهارتی مورد علاقه خود را به شکل عملی فرا گیرند.
در کشورهای صنعتی بخش اعظمی از دانشآموزان به هنرستان میروند و پس از فراگیری مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار به صاحبان صنایع و کارآفرینان موفق تبدیل می شوند.
احمد میدری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا در مراسم بازگشایی مدارس در هنرستان هفتم تیر با یادآوری جایگاه مهم آموزشهای فنی و حرفهای بر لزوم توجه جدی به هنرستانها و پیوند آموزش با صنعت تاکید کرد و گفت: بعضا در ایران تصور میشود تنها مسیر موفقیت از دانشگاه میگذرد، اما واقعیت این است که هیچ هنرآموز هنرستانی در ایران یا جهان بیکار نمیماند.
وی به تجربه دیگر کشورها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در کشورهایی که امروز صنعتی و موفق هستند، نزدیک به ۸۰ درصد دانشآموزان به هنرستان میروند؛ این کشورها میدانند که ۸۰ درصد مسیر توسعه از طریق هنرستانها و ۲۰ درصد از طریق دانشگاهها تأمین میشود و بر همین اساس آینده خود را ساختهاند.
به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنرستانها باید با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفهای و همکاری صنعتگران فعال شوند تا دانشآموزان بتوانند مهارتهای عملی مورد نیاز بازار کار را بیاموزند.
میدری پیشتر اعلام کرده بود که با وجود سهم ۷۵ تا ۸۰ درصدی دانش آموزان در هنرستان های خارج، این رقم در ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
با وجود سهم ۷۵ تا ۸۰ درصدی دانش آموزان در هنرستان های خارج، این رقم در ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
هم اکنون سازمان آموزش فنیو حرفهای در راستای ارتقای مهارت آموزی دانش آموزان، طرح «ایران ماهر» را در دستور کار دارد. این طرح یک طرح ملی است و هدف از اجرای آن، ارتقای سطح مهارتهای حرفهای دانش آموزان و ایجاد روحیه کارآفرینی در آنهاست.
این طرح که به تصویب و تفاهم مشترک بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزات آموزش و پرورش رسیده دورههای کوتاه مدت مهارت آموزی را برای دانش آموزان متوسطه اول دبیرستان با کمک آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای برگزار میکند.
بر اساس اعلام وزارت کار در کشورهای پیشرفته صنعتی ۸۰ درصد دانشآموزان وارد هنرستانها میشوند و تنها ۲۰ درصد به دانشگاه میروند که این امر نشاندهنده نقش کلیدی مهارتآموزی در توسعه آینده است.
به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان آموزشهای مهارتی تکمیلکننده آموزشهای نظری است و افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. تجربه نشان داده افراد دارای مهارت، شانس بیشتری برای یافتن شغل دارند و میتوانند با استفاده از مهارتهای خود کسبوکار شخصی راهاندازی و کسب درآمد کنند.
انتهای پیام
نظرات