• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404071509832
  • خبرنگار : 50649

شبکه ریلی محدود فارس؛ یک فرصت مغفول

شبکه ریلی محدود فارس؛ یک فرصت مغفول

ایسنا/فارس استان فارس با وجود ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری بالا، شبکه ریلی محدودی دارد که توسعه آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات انسانی، مصرف سوخت، رونق سرمایه‌گذاری و ترانزیت کالا ایفا کند. نمایندگان مجلس فارس و مسئولان و وزارت راه و شهرسازی، توسعه مسیرهای ریلی به ویژه شیراز ـ بوشهر و شیراز ـ گل‌گهر را ضروری می‌دانند و بر تأمین منابع مالی و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها تأکید دارند.

استان فارس از نظر خطوط ریلی در مقایسه با استان‌های همجوار، ظرفیت محدودی دارد. این محدودیت باعث شده بخش بزرگی از حمل‌ونقل کالا و مسافر از جاده‌ها انجام شود که علاوه بر افزایش تلفات و مصرف سوخت، فرصت‌های اقتصادی و گردشگری استان را محدود کرده است. توسعه خطوط ریلی می‌تواند به گسترش ترانزیت کالا، تسهیل جابه‌جایی مسافر و ایجاد مسیرهای استراتژیک کمک کند.

خط ریلی شیراز ـ بوشهر یکی از پروژه‌های کلیدی استان فارس و مسیرهای استراتژیک کشور است که اتصال فارس به بنادر و مسیرهای دریایی را فراهم می‌کند. این مسیر با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا، گردشگری و کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشد. اختصاص منابع مالی به این پروژه و فعال شدن پیمانکاران در طول مسیر، نشان‌دهنده اهمیت ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی به تکمیل آن است.

وزیر راه و شهرسازی در روز ۱۰ مهر جاری در بازدید از پروژه ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر گفت: این مسیر از مسیرهای استراتژیک در کشور است که به دریا اتصال پیدا می‌کند و این از موضوعات مهمی است که باید پیگیری و رسیدگی شود.

فرزانه صادق مالواجِرد افزود: اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ اختصاص داده می‌شود و انتظار داریم منابع مالی پشتیبان هرچه سریع‌تر تأمین و به پروژه تزریق شود. ۱۰ پیمانکار در مسیر بیش از ۴۰۰ کیلومتری راه‌آهن در حال فعالیت هستند. بخش خصوصی، پتروشیمی و سایر صنایع از جمله صنعت نفت می‌توانند نقش مؤثرتری در تأمین منابع مالی این پروژه داشته باشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این خطوط اظهار کرد: قطعات یک، دو و سه خط ریلی شیراز ـ بوشهر مجدداً واگذار شده و اکنون فعال است. قطعات ۴ تا ۱۱ این خط هم در حال انجام است. مقداری اعتبارات آن محدود شده است اما پیگیر قضیه هستیم تا کار با سرعت جلو رود.

احداث خط ریلی شیراز ـ گل‌گهر به دلیل محدودیت منابع فعلا تعطیل است

جعفر قادری درباره خط ریلی شیراز ـ گل‌گهر گفت: کار احداث این خط اکنون تعطیل است اما پیگیر آن هستیم. طراحی قطعه یک و دو این خط تمام شده است اما با این منابع محدود ممکن است نتوانیم کار آن را شروع کنیم. پیگیر هستیم که قطعه ۳ و ۴ این خط که کار شده، به جایی برسانیم. این خط حدفاصل شیراز تا نی‌ریز است و اگر این را به جایی برسانیم خودش خیلی می‌تواند کمک کند.

وی تصریح کرد: پیگیری‌هایی هم برای بقیه خطوط ریلی داریم اما با توجه به محدودیت منابع شاید نتوانیم کارهایی انجام دهیم مگر اینکه از این شرایط سخت مالی عبور کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت توسعه محورها و راه‌های ارتباطی استان فارس تأکید کرد:این مسیرها بیشتر تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید است. اگر آزادراه شیراز ـ بوشهر به طول ۲۱۰ کیلومتر احداث شود، کمتر از دو ساعت فاصله میان شیراز و بوشهر طی می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام ظرفیت‌های گردشگری که برای شیراز و بوشهر ایجاد می‌کند و ترانزیت کالا که از طریق بوشهر انجام می‌شود، با احداث این مسیر از طریق شیراز توسعه خواهد یافت.

قادری با بیان اینکه علاوه بر این‌ها در محور شیراز ـ عسلویه باعث کاهش تلفات و مصرف سوخت خواهد شد، گفت: با انجام این اقدامات رونقی به فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و گردشگری داده می‌شود و از آن طرف توسعه ظرفیت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر و بار و همه بخش‌های اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: کاهش مصرف سوخت و تلفات انسانی از دیگر آثار مثبت توسعه شبکه ریلی است.

چالش‌ها و ضرورت مشارکت بخش خصوصی

به گزارش ایسنا، با وجود اهمیت بالای پروژه‌ها، محدودیت منابع مالی اصلی‌ترین مانع پیشرفت شبکه ریلی استان است. وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس بر ضرورت مشارکت فعال بخش خصوصی، صنایع پتروشیمی و نفت برای تأمین منابع تأکید کرده‌اند. کارشناسان معتقدند بدون حل این مشکل، تکمیل پروژه‌ها به کندی پیش خواهد رفت و ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی استان به طور کامل بهره‌برداری نخواهد شد.

گسترش شبکه راه‌آهن‌های استان فارس، به ویژه مسیرهای شیراز ـ بوشهر و شیراز ـ گل‌گهر، یک ضرورت استراتژیک برای استان به شمار می‌رود. این توسعه می‌تواند ظرفیت حمل‌ونقل کالا و مسافر را افزایش دهد، تلفات انسانی و مصرف سوخت را کاهش دهد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری را تقویت کند و نقش استان در ترانزیت کشور را ارتقا دهد.

تکمیل این پروژه‌ها نیازمند پیگیری مستمر مسئولان، تأمین منابع مالی پایدار و مشارکت فعال بخش خصوصی و صنایع کشور است تا فارس بتواند از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری خود بهره‌برداری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha