• پنجشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۴ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404081509441
  • خبرنگار : 30057

چگونه می توان هنر را به بخشی از اقتصاد شهری تبدیل کرد

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر اینکه هنر نباید صرفاً در دایره اقتصاد تخصصی محدود بماند، گفت: در مسیر کالایی شدن هنر، تجربه عمومی از زیبایی کم‌رنگ شده و لازم است با حمایت نهادهای فرهنگی و شهری، «هنر عمومی» دوباره به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، فؤاد نجم‌الدین، در پنل «هنر الگوریتمی و تعاملی؛ قدرت‌بخشی به هویت ملی از طریق نوآوری دیجیتال که در حاشیه دومین رویداد ملی صنایع خلاق برگزار شد، به بررسی نسبت هنر، اقتصاد و تجربه عمومی از زیبایی در عصر دیجیتال پرداخت و تأکید کرد: در کنار اقتصاد تخصصی هنر، نباید از وجه عمومی و انسانی آن غافل شد؛ هنری که تجربه زیباشناختی را در زندگی روزمره مردم زنده نگه می‌دارد.

وی با اشاره به تغییرات بنیادین در نسبت جامعه و هنر گفت: در طول قرن‌ها، هنر از یک تجربه عمومی و مردمی به حوزه‌ای تخصصی و تجاری تبدیل شد؛ هنرمندان و گالری‌ها شکل گرفتند و هنر به کالایی خریدنی و فروختنی بدل شد. اما در این فرآیند، آن تجربه عمومی و همگانیِ زیبایی، کم‌رنگ شد و کسی برای احیای آن اقدام نکرد.

نجم‌الدین با اشاره به ضرورت احیای مفهوم هنر عمومی در جامعه افزود: در بسیاری از کشورها، نهادهای عمومی و شهری مانند شهرداری‌ها با برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌های خیابانی و برنامه‌های فرهنگی، تلاش می‌کنند تجربه زیبایی‌شناختی را به زندگی مردم بازگردانند. اما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم ساختارهای اقتصادی و فرهنگی پایداری برای چنین تجربه‌هایی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: هنر عمومی نه صرفاً هزینه، بلکه سرمایه‌ گذاری فرهنگی است که می‌تواند به چرخه‌ای اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود. در کشورهای پیشرفته، این نوع هنر تبدیل به بخشی از اقتصاد شهری شده و بودجه‌های مشخصی برای آن اختصاص می‌یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با طرح این پرسش که چگونه می‌توان مردم را در اقتصاد هنر مشارکت داد؟ ادامه داد: باید سازوکارهایی برای مشارکت اقشار مختلف در تجربه و خرید آثار هنری ایجاد شود. به‌ویژه در فاصله بین بازارهای تخصصی گالری‌ها و هنر روزمره، جای خالی ساختارهای میانی احساس می‌شود؛ مارکت‌هایی که هنرمندان میان‌رده و صنایع خلاق را پوشش دهند.

وی تأکید کرد: برای توسعه پایدار هنر خلاق، باید میان سطوح مختلف آن—from صنایع دستی و هنرهای مردمی تا هنر دیجیتال—پل ارتباطی برقرار شود. اگر بتوانیم برای این فضاها چرخه اقتصادی تعریف کنیم، هم مشارکت اجتماعی مردم افزایش می‌یابد و هم اکوسیستم خلاق کشور غنی‌تر خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha